Tomb Raider je späť. Žiadne veľké prsia a štart odznova

Aj keď mala na začiatku len trojuholníkové prsia, stala sa okamžite ikonou celého herného priemyslu.

Najznámejšia ženská postava sa menila spolu s videohrami.(Zdroj: EIDOS/Square Enix)
Recenziu na Tomb Raider si prečítate na tech.sme.sk v nedeľu.

BRATISLAVA. To dievča s veľkými prsami. Videoherná postavička, ktorá pomáhala stvoriť jeden z dnes najpopulárnejších žánrov.

Značka, ktorá predávala produkty, vystupovala v reklamách a napokon sa v podobe Angeliny Jolie dostala aj na plátna kín. Tomb Raider sa teraz po piatich rokoch vracia tam, kde táto značka začínala. Do sveta videohier.

Len máloktorá herná postava si získala taký veľký obdiv ako hlavná hrdinka hier Tomb Raider. So štíhlou postavou, veľkými prsami a dvojicou revolverov sa stala jedným zo symbolov zábavy, ktorý rozhádal nielen hráčov, ale aj rôzne združenia na ochranu detí alebo feministky.

Namiesto chlapa hrdinka

Nápad s mladou sexi archeologičkou vznikol v hernom štúdiu Core Design, ktoré malo v tom období za sebou už niekoľko úspešných hier. Nebyť nástupu nových technológií, Tomb Raider by vôbec nemusel vzniknúť.

Deväťdesiate roky sa v hernom priemysle niesli v znamení prechodu do troch rozmerov. Jednoduché akčné hry s priestorovým zobrazením už dávno neboli zaujímavé a nástup prvých grafických kariet s 3D akceleráciou začal meniť predstavy herných dizajnérov.

Pre štúdio Core Design bola idea hry Tomb Raider niečím úplne novým. Dovtedy mali len minimum skúseností s priestorovým herným svetom a ženské postavy boli vo väčšine prípadov len doplnkom k svalnatým a zarasteným hrdinom.

Nová hra však mala priniesť filmový herný zážitok so ženou v hlavej úlohe. Pôvodné koncepty pritom obsahovali rôznorodé návrhy od blondíny cez svalnatú hrdinku až po militantnú fanatičku. Konečnému výzoru nakoniec pomohlo vydavateľstvo Eidos, aj vďaka nemu sa Lara Croft dnes nevolá Laura Cruz.

Obrovský hit

Prvý diel série Tomb Raider sa do predaja dostal koncom roku 1996. Dostupný bol najskôr pre hernú konzolu Sega Saturn, krátko po tom aj pre klasické počítače a PlayStation.

Originálny herný koncept, na tie časy revolučná grafika, podpora nových 3D akcelerátorov a hlavne hrdinka s veľkým poprsím priniesla firme obrovskú slávu a tučné konto. Čoskoro si nový herný fenomén začali všímať aj vplyvné a klasické médiá. Lara Croft sa objavila na titulných stranách Financial Times, News?weeku či časopisu Time.

Veľké zisky vydavateľstvu prinieslo účinkovanie Lary v reklamách na energetické nápoje, športové autá, jej propagáciu si dokonca zaplatila aj Visa. V neskorších dieloch série sa objavili aj v reálnom svete predávané produkty.

Okolo hlavnej hrdinky sa vytvorilo množstvo fanúšikov, šikovní programátori ju v hre vyzliekli zo šiat a feministky sa medzi sebou pohádali pre jej veľké prsia a sebestačné správanie.

Desiatka ďalších dielov

Druhý diel hry Tomb Raider vyšiel len o rok neskôr a znova si vyslúžil množstvo chvály. Hrdinka bola detailnejšia, akčnejšia a mala konečne zaoblené poprsie. Grafika hry vyzerala lepšie a podporovala najnovší hardvér.

S ôsmimi miliónmi predaných kópií sa Tomb Raider stal zlatou baňou pre vývojárov z Core Design a ich vydavateľstva Eidos.

Nové diely série začali prichádzať pravidelne každý rok. Vidina ziskov vyústila v roku 2000 do vydania jednej hry a dvoch rozširujúcich balíčkov. Séria sa postupne dostala do slepej uličky, z ktorej ju nevytiahol ani reštart z roku 2003. Eidos nakoniec poveril vývojom Američanov z Crystal Dynamics, čo sa ukázalo ako dobrý ťah.

Séria sa v ich réžii dostala z priemeru a nové diely boli pozitívne hodnotené nielen recenzentmi, ale aj hráčmi. Naposledy sa tak však stalo pred piatimi rokmi. Nový Tomb Raider, ktorý sa vo svete začal predávať včera, by mal reštartovať celú sériu. Podľa pochvalných recenzií sa mu to darí.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 058
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 274
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 558
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 884
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 741
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 217
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 478
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 041
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 175
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 168

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

Neprehliadnite tiež

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali novú Nokiu 3310

Nové smartfóny Nokie majú čistý Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

Sniper Elite 4 nie je len o krvavom zabíjaní (recenzia)

Jedna z najlepších taktických akcií tohto roka je viac, než len krvavou školou anatómie človeka.

Za farebné videnie vďačíme predkom, ktorí jedli ovocie

Len ľudia a niektoré druhy primátov majú v oku tri druhy zmyslových buniek.

Je drahý a chce byť najlepším smartfónom. Podarilo sa? (test)

Má obrovský displej a aj napriek nemu sa používa pohodlne. Huawei Mate 9.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop