SME
Nedeľa, 28. máj, 2023 | Meniny má Viliam

Tomb Raider je späť. Žiadne veľké prsia a štart odznova

Aj keď mala na začiatku len trojuholníkové prsia, stala sa okamžite ikonou celého herného priemyslu.

Najznámejšia ženská postava sa menila spolu s videohrami.Najznámejšia ženská postava sa menila spolu s videohrami. (Zdroj: EIDOS/Square Enix)
Recenziu na Tomb Raider si prečítate na tech.sme.sk v nedeľu.

BRATISLAVA. To dievča s veľkými prsami. Videoherná postavička, ktorá pomáhala stvoriť jeden z dnes najpopulárnejších žánrov.

Značka, ktorá predávala produkty, vystupovala v reklamách a napokon sa v podobe Angeliny Jolie dostala aj na plátna kín. Tomb Raider sa teraz po piatich rokoch vracia tam, kde táto značka začínala. Do sveta videohier.

Len máloktorá herná postava si získala taký veľký obdiv ako hlavná hrdinka hier Tomb Raider. So štíhlou postavou, veľkými prsami a dvojicou revolverov sa stala jedným zo symbolov zábavy, ktorý rozhádal nielen hráčov, ale aj rôzne združenia na ochranu detí alebo feministky.

Namiesto chlapa hrdinka

Nápad s mladou sexi archeologičkou vznikol v hernom štúdiu Core Design, ktoré malo v tom období za sebou už niekoľko úspešných hier. Nebyť nástupu nových technológií, Tomb Raider by vôbec nemusel vzniknúť.

Deväťdesiate roky sa v hernom priemysle niesli v znamení prechodu do troch rozmerov. Jednoduché akčné hry s priestorovým zobrazením už dávno neboli zaujímavé a nástup prvých grafických kariet s 3D akceleráciou začal meniť predstavy herných dizajnérov.

Pre štúdio Core Design bola idea hry Tomb Raider niečím úplne novým. Dovtedy mali len minimum skúseností s priestorovým herným svetom a ženské postavy boli vo väčšine prípadov len doplnkom k svalnatým a zarasteným hrdinom.

Nová hra však mala priniesť filmový herný zážitok so ženou v hlavej úlohe. Pôvodné koncepty pritom obsahovali rôznorodé návrhy od blondíny cez svalnatú hrdinku až po militantnú fanatičku. Konečnému výzoru nakoniec pomohlo vydavateľstvo Eidos, aj vďaka nemu sa Lara Croft dnes nevolá Laura Cruz.

Obrovský hit

Prvý diel série Tomb Raider sa do predaja dostal koncom roku 1996. Dostupný bol najskôr pre hernú konzolu Sega Saturn, krátko po tom aj pre klasické počítače a PlayStation.

Originálny herný koncept, na tie časy revolučná grafika, podpora nových 3D akcelerátorov a hlavne hrdinka s veľkým poprsím priniesla firme obrovskú slávu a tučné konto. Čoskoro si nový herný fenomén začali všímať aj vplyvné a klasické médiá. Lara Croft sa objavila na titulných stranách Financial Times, News?weeku či časopisu Time.

Veľké zisky vydavateľstvu prinieslo účinkovanie Lary v reklamách na energetické nápoje, športové autá, jej propagáciu si dokonca zaplatila aj Visa. V neskorších dieloch série sa objavili aj v reálnom svete predávané produkty.

Okolo hlavnej hrdinky sa vytvorilo množstvo fanúšikov, šikovní programátori ju v hre vyzliekli zo šiat a feministky sa medzi sebou pohádali pre jej veľké prsia a sebestačné správanie.

Desiatka ďalších dielov

Druhý diel hry Tomb Raider vyšiel len o rok neskôr a znova si vyslúžil množstvo chvály. Hrdinka bola detailnejšia, akčnejšia a mala konečne zaoblené poprsie. Grafika hry vyzerala lepšie a podporovala najnovší hardvér.

S ôsmimi miliónmi predaných kópií sa Tomb Raider stal zlatou baňou pre vývojárov z Core Design a ich vydavateľstva Eidos.

Nové diely série začali prichádzať pravidelne každý rok. Vidina ziskov vyústila v roku 2000 do vydania jednej hry a dvoch rozširujúcich balíčkov. Séria sa postupne dostala do slepej uličky, z ktorej ju nevytiahol ani reštart z roku 2003. Eidos nakoniec poveril vývojom Američanov z Crystal Dynamics, čo sa ukázalo ako dobrý ťah.

Séria sa v ich réžii dostala z priemeru a nové diely boli pozitívne hodnotené nielen recenzentmi, ale aj hráčmi. Naposledy sa tak však stalo pred piatimi rokmi. Nový Tomb Raider, ktorý sa vo svete začal predávať včera, by mal reštartovať celú sériu. Podľa pochvalných recenzií sa mu to darí.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Raketa Miura 1.

Firma PLD Space tento mesiac úspešne vykonala zážihové skúšky.


ČTK 3 h
Podcast Klik

Komentovaný prehľad technologických správ.


a 3 ďalší 27. máj

(Ne)vedecký newsletter Tomáša Prokopčáka.


7 h

Nové správy zo sveta vedy.


a 1 ďalší 26. máj
SkryťZatvoriť reklamu