BRATISLAVA. Keď spoločnosť Sony uviedla svoju prvú hernú konzolu, mala s herným priemyslom malé skúsenosti. Aj napriek tomu sa jej podarilo vybudovať značku, ktorá predbehla konkurenciu. Dnes je jej súperom už len Microsoft, no bez jasnej vízie by dnes nebol žiadny PlayStation.
Spolupráca s Nintendom
Prvé kroky v segmente domácej zábavy neboli pre Sony najšťastnejšie. MSX čip sa na začiatku osemdesiatych rokov neujal a firma sa na určitý čas venovala najmä spotrebnej elektronike.
Slušný zisk zo značky Walkman ale umožnil investovanie veľkej čiastky do vývoja nových technológií. Sony sa na konci osemdesiatych rokov spája s Nintendom a výsledkom spolupráce má byť Super Disc optická mechanika, určená ako náhrada za dosluhujúce cartridge.
Nezhody ohľadom vlastníctva práv a oznámenie herného systému Sony PlayStation boli hlavné faktory, ktoré stáli za rozhodnutím Nintenda vycúvať zo spoločnej zmluvy. Nintendo bolo za tento krok ostro kritizované aj japonskou obchodnou komunitou – a ukázalo sa, že právom.
Obrovský hit
Prvá PlayStation sa do masovej výroby nikdy nedostala. Sony chcelo mať na trhu systém výrazne lepší od konkurencie, na čo bolo potrebných niekoľko rokov vývoja.
Kompatibilita s herným systémom Nintendo SNES už nebola prioritou. Okrem hier sa výrobca zameral na multimédiá, čo mu zostalo aj pri ďalších generáciách herných konzol.
Začiatkom roku 1994 však Sony začala s distribúciou vývojárskych kitov a na svoju stranu získala veľké herné štúdiá Namco, Konami a za skoro 50 miliónov dolárov kúpila štúdio Psygnosis. Pre novú konzolu vznikli hneď na začiatku obrovské hity ako Ridge Racer, neskôr to napríklad Wipeout, Destruction Derby či Rollcage.
Malé rozmery, 3D grafika, množstvo hier, príslušenstva a vynikajúci ovládač. Na PlayStation sa hneď po uvedení do predaja stáli dlhé rady a behom prvého mesiaca sa predalo vyše 300-tisíc kusov. Nasledujúce roky boli pre Sony zlatým obdobím a PlayStation ako prvá herná konzola na svete prekročila hranicu 100 miliónov predaných kusov.
Úspech pokračuje
Rok 2000 priniesol úplne novú konzolu PlayStation 2. Výkonnejší hardvér, DVD mechanika a spätná kompatibilita s hrami určenými pre prvý PlayStation dokázali zaujať ešte väčšie množstvo hráčov.
Magická hranica 100 miliónov predaných kusov padla ešte skôr a pred ukončením výroby v januári tohto roku Sony evidovalo vyše 150 miliónov predaných kusov. Rovnako ako prvý PlayStation, aj jeho druhá verzia prešla mnohými dizajnovými zmenami a na konci svojej produkcie bola výrazne menšia, ľahšia a úspornejšia.
V roku 2006 Sony začína predávať tretiu generáciu hernej konzoly. Aj po niekoľkých rokoch je to stále jediná konzola s Blu-Ray mechanikou a najvyšším teoretickým výkonom.
Vďaka agresívnej cenovej politike bol PlayStation 3 dlhodobo jedným z najlacnejších Blu-Ray prehrávačov na trhu. Sony k nemu stále predáva klasické diaľkové ovládanie, ktoré z hernej konzoly robí plnohodnotné multimediálne centrum.
Predajný úspech druhej generácie PlayStationu sa však už nezopakoval, navyše, samotný predaj hardvéru na rozdiel od hier firme veľký zisk nepriniesol.