Utorok, 24. máj, 2022 | Meniny má Ela

Rusi našli malé časti meteoru, s kúskami sa už obchoduje

Kameň z kozmu sa rozpadol na sedem väčších a stovky malých kusov.

Ruskí vedci tvrdia, že majú prvé kúsky z telesa, ktoré sa rozpadlo nad Uralom.Ruskí vedci tvrdia, že majú prvé kúsky z telesa, ktoré sa rozpadlo nad Uralom. (Zdroj: TASR/AP)

MOSKVA, BRATISLAVA. Sú to drobné kúsky, nemajú viac ako jeden centimeter a vedci ich našli iba päťdesiat. No analýza to ukázala jasne: tieto maličké úlomky, ktoré pátrači z jekaterinburskej Uralskej federálnej univerzity objavili v okolí ruského jazera Čebarkuľ, sú tie správne.

Sú to prvé známe pozostatky po telese, ktoré v piatok ráno vletelo do atmosféry našej planéty, vybuchlo, rozpadlo sa na menšie kúsky a v meste Čeľabinsk zranilo viac ako tisíc ľudí.

Maličké úlomky

Meteority z jazera Čebarkuľ
  • Vedci našli 53 kúskov, všetky menšie ako centimeter.
  • Pochádzajú z kôry telesa, obsahujú železo.

Vedci predpokladajú, že na pomery asteroidov malý, asi pätnásťmetrový objekt sa mohol rozpadnúť na sedem väčších a stovky menších častí.

Medzi miestnymi obyvateľmi tak odštartovala meteoritická horúčka a snažia sa nájsť a výhodne predať kúsky z vesmírneho telesa.

„Môžeme potvrdiť, že čiastočky objavené počas našej expedície neďaleko jazera Čebarkuľ majú naozaj zloženie meteoritu,“ potvrdil podľa RIA Novosti Viktor Grochovskij, ruský akademik, ktorý viedol výpravu z miestnej univerzity.

„Tieto meteority patria k rodine chondritov. Sú to kamenné meteority, v ktorých železo tvorí asi desať percent.“

Vedci odhadujú, že niekoľkotisíctonové teleso, ktoré do atmosféry Zeme vletelo pod relatívne nízkym uhlom, obsahovalo aj siričitany a kremičitany, no plánujú ďalšie testy.

Astronómovia zatiaľ predpokladajú, že najväčší, zhruba polmetrový kus telesa sa môže stále nachádzať v jazere.

„Zatiaľ sme našli iba malé kúsky, kúsky z kôry, každý sa pohybuje v milimetroch. To je všetko, čo sme dokázali nájsť v snehu okolo krátera.“

Kúpiť alebo predať

Na sociálnych sieťach sa však už objavili ponuky, ktoré sa snažia predať kozmické kúsky.

Jeden z predávajúcich dokonca tvrdí, že má dvestokilový objekt, ktorý pochádza z miesta neďaleko jazera - túto oblasť však miestne úrady pre médiá a lovcov meteoritov úplne uzavreli.

Ďalší tvrdí, že skalu z vesmíru našiel v sutinách fabriky v Čeľabinsku, ktorá sa v piatok čiastočne zrútila. Kupci už teraz za väčšie meteority ponúkajú tisíce dolárov.

Rover Curiosity otvoril na MArse útvar, ktorý ľudskému mozgu pripomína dvere.

Skaly na Marse pripomínali aj tvár.

Aby im neublížil online svet.

Ľudia prídu o hodiny spánku.

20. máj
Kozmická loď Starliner sa približuje k ISS.

Boeing chce konkurovať SpaceX a v budúcnosti plánuje využívať Starliner na prepravu astronautov.

TASR 21. máj