SAN FRANCISCO, BRATISLAVA. Nech sa dizajnéri webových stránok akokoľvek snažia upútať zalomením textu na obrazovke, výsledok výrazne zaostáva za tým, čo denne vidíme v časopisoch a novinách. Možnosti práce s textom sú na weboch totiž obmedzené.
Všetko by však mohli zmeniť dve nové technológie. Zameriavajú sa na aktívne formátovanie textu, ktoré sa prispôsobuje oknu prehliadača, rozlíšeniu monitora i vzdialenosti očí od displeja.
Adobe našlo spôsob, ako zalamovať riadky textu tak, aby bola ich dĺžka a hustota vyvážená s plochou odstavca. Funkcia automatického rozloženia textu nie je pre používateľov softvéru Adobe InDesign novinkou.
Adobe ju však upravilo tak, aby dynamicky fungovala aj na webových stránkach a brala do úvahy nejednotnú veľkosť okien prehliadača.
Aby sa nová funkcia stala pre každého webdizajnéra dostupná, musí ju do štandardu jazyka CSS ratifikovať organizácia W3C. Takto by sa stala súčasťou výbavy každého internetového prehliadača. Adobe túto novinku predstavuje na svojom blogu.
S iným konceptom prichádza Marko Dugonjić. Využíva webkameru pripojenú k počítaču na to, aby vyhodnotil, v akej vzdialenosti sa nachádzajú oči používateľa od obrazovky. Následne mení veľkosti písma.
Čím ďalej od monitora ste, tým sú písmená väčšie. Znamená to, že si prečítate novú správu na počítači hoci aj z pohovky bez toho, aby ste potrebovali okuliare či ďalekohľad.
To môže byť výhodné nielen pri počítačoch, ale aj v mobiloch či na televíznych obrazovkách. Svoj projekt predstavuje na stránke webdesign.maratz.com.