NEW YORK, BRATISLAVA. Dvadsať článkov mesačne zadarmo a zvyšok za poplatok. Spoplatnenie obsahu internetovej verzie denníka New York Times nebolo od začiatku také prísne, ako sa mohlo zdať. Aby vydavateľ nestratil čitateľov, rozhodol sa nechať pootvorené vrátka.
Postupom času preletelo internetom niekoľko rôznych návodov, ako čítať noviny New York Times na webe zadarmo a bez mesačného limitu: napríklad zmenou adresy v navigačnom riadku prehliadača, vymazaním cookies, použitím inkognito režimu internetového prehliadača, vyhľadaním článku v Google či rôznymi doplnkami pre internetové prehliadače.
Vydavateľ však počas doterajšej prevádzky nazbieral dosť dát na to, aby vedel, ako v systéme spoplatnenia pokračovať. Nové pravidlá a zmeny na webe preto neplatený prístup obmedzia.
„Keď sme spustili naše digitálne predplatné, vedeli sme, že existujú medzery, cez ktoré sa čitatelia dostanú k nášmu obsahu aj nad rámec mesačného limitu,"povedala Eleen Murphy, viceprezidentka vydavateľstva.
„Urobili sme niekoľko úprav a budeme v nich pokračovať. Nasadíme technologické riešenia, ktoré postupne neautorizovaný prístup uzavrú.“
V súčasnosti má vydavateľstvo približne 640-tisíc platiacich používateľov a je zrejmé, že obmedzenie prístupu by ich počet mohlo mierne zvýšiť. Firma účtuje 15-dolárové mesačné predplatné za prístup z počítačov a mobilu, čo jej ročne prináša tržby vo výške 115 miliónov dolárov.
Vydavatelia sú opatrní pri uzamykaní obsahu, pretože okrem slabých tržieb z predplatného ich zaujímajú aj rebríčky auditov, ktoré im pomáhajú pri predaji online reklamy a budovaní prestíže. Každé oslabenie znamená prepad v hitparáde najsilnejších webov krajiny. Cítiť to i na našom trhu.
Informoval o tom magazín DigitalTrends.