SAN FRANCISCO, BRATISLAVA. Človek nemusí byť programátorom či grafikom, aby zvládol vytvoriť rýchlo a pohodlne webovú stránku, ktorej vzhľad a ovládanie je prispôsobené na displej smartfónu alebo tabletu. Stačí len iPhone, cez ktorý možno stránku nielen vytvoriť, ale meniť aj jej vzhľad, pridávať texty či fotky.
Zvládnete to cez aplikáciu M.dot, ktorú len minulý rok vytvorila česko-slovenská dvojica podnikateľov: Čech Pavel Serbajlo a Košičan Dominik Balogh. Ich start-up, čo je pomenovanie nádejného biznis projektu, kúpila americká spoločnosť GoDaddy.
Dostali 11 miliónov eur
GoDaddy patrí v USA medzi najväčších registrátorov domén a poskytovateľov úložísk pre webové stránky. „Nové zdroje a odborné znalosti nám pomôžu dostať M.dot na ďalšiu úroveň,“ informovali zakladatelia start-upu.
Koľko spoločnosť GoDaddy za firmu zaplatila, podnikatelia nekomentovali, no podľa internetového magazínu TechCrunch ide asi o 15 miliónov amerických dolárov, čo je zhruba 11 miliónov eur.
Balogh, Serbajlo a ďalší traja pracovníci M.dot sa teraz presunú do kalifornského Silicon Valley, kde budú pracovať s tímom GoDaddy.
Ojedinelý úspech
M.dot získal prvú investíciu len štyri mesiace od založenia, v septembri 2012 doň 700-tisíc dolárov vložila skupina amerických investorov.
GoDaddy si teraz od obchodu sľubuje nových zákazníkov, ktorým ponúkne možnosť vytvárať mobilné webové stránky priamo cez smartfón. „Spravujeme 54 miliónov domén a množstvo zákazníkov žiada o mobilnú pomoc,“ hovorí o ďalších plánoch M.dot šéf spoločnosti GoDaddy Blake Irving.
Ivan Štefunko, ktorý cez konzultačnú firmu Neulogy pomáha slovenským start-upom preraziť vo svete, hovorí o ojedinelom úspechu česko-slovenského projektu.
„To, že niečo vytvoríte, príde prvá investícia a vzápätí projekt predávate, je príkladom naozaj úspešného podnikateľského príbehu. U nás ide o ojedinelý prípad,“ komentuje úspech M.dot.
Slovenské nápady lákajú
Na Slovensku však pôsobia ďalšie úspešné start-upy, ktoré majú prvotné investície za sebou. Do platobného systému Piano, vďaka ktorému môžu čitatelia dnes na webe platiť za digitálny obsah ľahko a rýchlo, investoval minulý rok fond americkej spoločnosti Cisco. Získal za to menšinový podiel v samotnom Piane.
Štefunko upozorňuje, že u nás nevznikajú len internetové firmy. Poukazuje napríklad aj na spoločnosť Geothermal Anywhere, ktorá momentálne rokuje s investormi. Ťažobné firmy chce nalákať na bezkontaktnú technológiu hĺbenia vrtov pomocou elektrickej plazmy.
„Ťažobný priemysel roky nemenil svoje zabehnuté postupy a toto môže byť slovenský Google,“ hovorí o projekte Štefunko.
O investora bojuje napríklad aj slovenský start-up Goldenfish Lightening, čo je názov inteligentného stmievača osvetlenia. Okrem ovládania intenzity osvetlenia na diaľku dokáže upraviť osvetlenie na rôzne príležitosti, inak osvetlí izbu pri čítaní knihy, inak pri zaspávaní. Za sto až dvesto eur chcú stmievačom osloviť americký trh.
Veľa zaujímavých projektov však skončí len v Univerzitnej knižnici, kaviarňach či na spriaznených fórach a ich tvorcovia si neuvedomia ich podnikateľskú hodnotu.