TOKIO, BRATISLAVA. Sony v marci ukončí predaj zariadení, ktoré si rozumejú s MiniDiscom. Formát, ktorý vznikol v roku 1992, sa následne začne vytrácať aj z ponuky predajcov. Onkyo však vo výrobe pokračuje ďalej.
MiniDisc, ktorý významne zmenil život Japoncov, sa vo svete nepresadil tak intenzívne, ako firma pôvodne plánovala. Môže za to obchodná politika Sony, ktorá sa však v posledných rokoch uvoľnila a firma začala uznávať svetové štandardy. Kým Japonci kupovali hudbu na MiniDiscoch, zvyšok sveta uprednostňoval CD disky.
MiniDisc bol v čase uvedenia na trh odpoveďou na obmedzenú kvalitu audiokaziet a príliš rozmerný formát CD nosičov. V malom kompaktnom puzdre sa našiel priestor na 74 minút záznamu so životnosťou 30 rokov. Firma postupne upravovala formát záznamu a spôsob kompresie, čím mierne nafúkla kapacitu na 1 gigabajt, prípadne 80 či 160 minút hudby.
MiniDisc však na trh prišiel neskoro. Neodolal silnému tlaku digitálnej hudby a postupne ho vytlačili prehrávače s empétrojkami a polovodičovým úložiskom. V poslednom roku firma nepredala na svetových trhoch viac ako 50-tisíc zariadení s mechanikou pre MiniDisc, preto sa rozhodla ukončiť ich výrobu.
Fyzické nosiče tak pomaly končia. Do popredia sa čoraz intenzívnejšie dostáva internet s jeho cloudovými úložiskami a flash pamäť v každom smartfóne, tablete, hudobnom prehrávači či inom zariadení. Hudba sa o niekoľko rokov bude kupovať snáď už iba cez internet.
Informovala o tom britská BBC.