BERKELEY, BRATISLAVA. Mladí vedci z Národného laboratória v Berkeley našli spôsob, ako ochrániť husto zastavané mestské štvrte pred horúčavou.
Sú presvedčení o tom, že na vine sú vyasfaltované plochy. Tie môžu pokrývať od 35 do 50 percent celkovej plochy mesta.
Výskum sa zameral na nové stavebné materiály. Odborníci vytvorili kryciu vrstvu pre asfaltové a betónové povrchy, ktorej úlohou je odrážať slnečné žiarenie. Čím viac slnečných lúčov sa od povrchu odrazí, tým menej sa podkladový materiál zohreje.
Testy na parkovisku
Vedci experimentujú s viacerými materiálmi a pohrávajú sa s modrými, zelenými, oranžovými či bielymi odtieňmi, ktoré odrážajú žiarenia rôznych vlnových dĺžok. Výsledkom je výrazne chladnejší povrch.
Testy ukázali, že nová krycia vrstva môže v slnečných dňoch znížiť teplotu ciest, chodníkov a parkovísk až o 22 stupňov. To môže mať významný vplyv na kvalitu mestského ekosystému.
S nižšou teplotou ulíc súvisí i nižšia prašnosť či energetické úspory pri klimatizácii budov.
„Aj tie najmenšie zmeny teploty vzduchu môžu v mestách výrazne znížiť množstvo smogu,“ hovorí Haley Gilbert z Berkeley Lab.
Mestá ušetria
Reflexný materiál, ktorý vedci vyvíjajú, nie je iba obyčajnou farbou. Podobne ako vodorovné dopravné značenie, i tento materiál je odolný voči mechanickému opotrebovaniu a pri daždivom počasí má samočistiacu schopnosť. Navyše, takáto horná vrstva povrchov chráni aj pred okolitými vplyvmi.
Svetlé cesty a chodníky môžu samosprávam priniesť ešte ďalšiu výhodu: nižšie náklady na večerné osvetlenie komunikácií.
Takéto skúsenosti má aj samospráva v Chicagu. Nasadeniu novej technológie do praxe pritom nič nebráni a odhaduje sa, že náklady na revitalizáciu miest by ani neboli vysoké.
Každý povrch vyžaduje pravidelnú údržbu a obnovu. Samosprávy by iba zvolili novší, modernejší materiál.
Informoval o tom server lbl.gov.