Budú mať postavy v počítačových hrách vlastné vedomie?

Londýn 25. marca (TASR) - Vzhľadom na čoraz dokonalejšiu techniku by postavy v počítačových hrách mohli mať čoskoro vlastné vedomie. Tvrdí to vedecký ...

Londýn 25. marca (TASR) - Vzhľadom na čoraz dokonalejšiu techniku by postavy v počítačových hrách mohli mať čoskoro vlastné vedomie. Tvrdí to vedecký pracovník britskej firmy Lobal Technologies a profesor londýnskej King's College, John Taylor.

Podľa informácií BBC pracuje na vývoji technológie s názvom LAD (Language Acquisition Device), ktorá napodobňuje fungovanie ľudského mozgu. Bude ju možné okamžite aplikovať v oblasti interaktívnej zábavy, teda aj vo video- alebo počítačových hrách.

Scenáre z filmov ako Vojnové hry (1983) alebo Star Trek by sa teda mohli stať čoskoro realitou. Poznajúc násilie vo väčšine počítačových hier však Taylor upozorňuje aj na etické problémy súvisiace s jeho nápadom.

Hlavným znakom ľudskej inteligencie (a tým aj vedomia) je reč. Nestačí však zapamätať si iba slová, ako to dokážu niektoré počítačové programy, ale treba im dať schopnosť učiť sa, hovorí Taylor.

LAD imituje fungovanie čelového laloku (Lobus frontalis) ľudského mozgu, ktorý je zodpovedný za konanie, pudy a spracovanie reči. Technológia sa riadi spôsobom, akým sa učí dieťa.

Základným problémom interakcie pre umelú inteligenciu nie je podľa Taylora odlíšenie slov, ale ich významu. Nová technológia sa preto učí z asociácií a príkladov vo svojom okolí, ktoré môže byť v prípade počítačovej hry aj virtuálne.

Súčasný prototyp LAD dosahuje v učení úroveň 18-mesačného dieťaťa. Taylor a jeho kolegovia sú presvedčení, že do roku 2003 sa dostanú na úroveň šesťročného dieťaťa.

"Predstavte si, že velíte vojakom, ktorí vám rozumejú a vykonávajú vaše príkazy," vysvetlil Taylor svoju predstavu ultimatívnej hry budúcnosti. "Hra by bola neporovnateľne napínavejšia a realistickejšia, keby mali postavy niečo ako vedomie."

Taylor má na mysli v prvom rade hry ako Civilizácia, Osadníci alebo Age of Empires. Vo virtuálnom svete by sa dali vytvoriť celé mestá s inteligentnými obyvateľmi. Keby tu neboli vojnové hry typu Warcraft či Command & Conquer... Čo by sa stalo, keby virtuálne postavy nechceli bez slova odísť do boja a premenili sa na pacifistov. Od určitej, technicky realizovateľnej úrovne by vznikli určité pochybnosti.

"Keď máte niečo ako vedomie, môžete mať aj pocity a potom máme vážny etický problém," prebieha Taylor aj najodvážnejšie predstavy zanietených hráčov. Virtuálne postavy by potom mali právo existovať. Nejednému militantnému hráčovi by sa to určite nepáčilo, pretože podstatou mála hier je mierové spolunažívanie.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil, kresťanským aktivistom sa jeho zavedenie nepáči. Ministerstvo vnútra im sľubuje stretnutie.

DOMOV

Dobré ráno: Kto je Harabin a kto ho chce za prezidenta

Konšpirácie už nestačia, Harabina chcú za prezidenta

KOMENTÁRE

Profesionálni kresťania objavili novú diskrimináciu

Úrady si účtujú poplatok za akýsi administratívny úkon.

KOMENTÁRE

Harabin je šašo, nebezpečný bude Kotleba

Kotleba nemá čo prehrať, s hanbou neodíde, môže len oživiť svoj kapitál.

Neprehliadnite tiež

Vyriešili záhadu slávnych egyptských múmií, pomohla analýza DNA

Múmie dvoch vysokopostavených mužov, ktoré našli v roku 1907, patria k najlepšie zachovaným.

Mnohí si mysleli, že AIDS je zaslúžená lekcia. Zomrela vedkyňa a aktivistka Mathilde Krimová

Bola hlavnou americkou bojovníčkou proti poverám, strachu a predsudkom, ktoré stigmatizovali mnohých ľudí s AIDS.

Hypersonické lietadlo od Boeingu má byť päťkrát rýchlejšie ako zvuk

Na návrhu pracuje aj spoločnosť Lockheed Martin, ktorá vyrobila rekordné SR-71 Blackbird.

OBJEKTÍV

Najmenšia mačka na svete je zároveň aj najlepší zabijak

Dospelé mačky vyzerajú ako mačiatka.

Za šírenie Čiernej smrti môže človek, hovorí provokatívna štúdia

Morová pandémia zabila v polovici 14. storočia viac než tretinu obyvateľov Európy.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  4. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  5. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  6. Kam do tepla v januári?
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  8. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  9. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 163
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 952
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 615
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 968
  5. Kam do tepla v januári? 2 502
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 384
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 349
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 225
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 315
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 099