Juraj Jánošík odštartoval propagovanie Slovenska

Slávnym zbojníkom spúšťa Google podporu slovenskej kultúry, folklóru, tradícií a umenia.

Nielen krásy Slovenska, ale aj tradície, folklór či kultúra by sa mali dostať výraznejšie do sveta.(Zdroj: Google)

BRATISLAVA. Je to často prvé miesto, na ktoré na internete narazíte. Zväčša biela strana s výrazným, farebným logom spoločnosti a poď ňou miesto, kde zadáte hľadaný výraz. Dnes sa však na stránke vyhľadávania spoločnosti Google niečo zmení.

Na slovenskej verzii logo nahradí iný obrázok. Písmená vykrojené z tradičného ľudového vzoru a namiesto písmena „g“ najslávnejší slovenský zbojník. Juraj Jánošík.

Google si tak pripomenie nielen narodenie legendárnej postavy slovenskej histórie, ale zároveň odštartuje aj svoj nový program na podporu slovenských pamiatok, prírodný krás, folklóru a tradícií. Volá ho Google na slovenskú nôtu.

FOTO SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK

Zaslúžime si obdiv

Fakty
Google na slovenskú nôtu
  • Google chce objavovať a zhromažďovať zaujímavé informácie zo Slovenska a o Slovensku.
  • Pomôže v digitalizácii starých kníh a spisov.
  • Následne chce tieto informácie šíriť.

Jánošík sa pravdepodobne narodil pred 325 rokmi v obci Terchová. Okrem ľudovej tvorby sa stal námetom divadelných hier či filmov, prvý nakrútili už v roku 1921.

Pre Google je však Jánošík skôr symbolom ich budúcej aktivity, ktorá by mala predstaviť kultúru a tradície Slovenska mladšej generácii.

„Celý kultúrny svet pozná pojmy ako talianska opera, francúzska architektúra, ruský balet, americký džez, anglická populárna hudba či nemecká dráma,“ hovorí v tlačovom vyhlásení spoločnosti Štefan Nosáľ, umelecký vedúci a choreograf súboru Lúčnica.

„Slovenským kultúrnym fenoménom, ktorého bohatstvo a originalita stoja tiež za svetový obdiv, je náš folklór.“

FOTO SME - JÁN KROŠLÁK

Návrat Street View

Zmenou loga si Google už slovenské osobnosti pripomínal. Okrem Štúra to boli Anton Bernolák a Martin Kukučín. Google takto oslavoval aj náš vstup do eurozóny.

„Naším cieľom je, aby sme v spolupráci s partnermi uchovali a do sveta začali šíriť bohaté zvyky a tradície Slovenska,“ hovorí Rasťo Kulich, riaditeľ slovenského Googlu.

„Zároveň chceme naďalej pomáhať rozvoju cestovného ruchu na Slovensku a generácii mladých Slovákov ukázať, že majú byť na čo hrdí.“

Samotný program technologickej spoločnosti by mal trvať po celý rok. Google chce pomáhať v hľadaní nových či zaujímavých informácií o Slovensku, plánuje pomôcť pri digitalizácii dôležitých kníh a spisov a tie chce šíriť do sveta. Pri tom bude spolupracovať najmä s Národným osvetovým centrom.

Google tiež priznalo, že ešte tento rok by sa na slovenské cesty mohlo znovu vydať auto snímajúce svoje okolie pre projekt Street View. Malo by nasnímať ďalšie historické či prírodné krásy Slovenska.

Google: Nevieme zachytiť všetko

Radi by sme vybrali udalosti a výročia z celého sveta, hovorí Michael Valvo, manažér v Google.

Podľa čoho si vyberáte?

Inšpirácie pre Google Doodle, teda sviatočné témy, nám chodia z celého sveta, veľká časť je aj z našich lokálnych pobočiek. Nebránime sa ani nápadom od našich používateľov.

A čo teda rozhoduje?

V Googli máme skupinu ľudí, ktorá rozhoduje o výbere tém. Proces má za cieľ vybrať zaujímavé udalosti a výročia z celého sveta. Sme si vedomí, že náš výber nedokáže zachytiť všetky. Snažíme sa preto vyberať také témy, ktoré ukazujú kreativitu a inovácie v netradičnom a zábavnom poňatí.

Kto vytvára grafiku?

Máme na to tím grafikov a programátorov. V minulých rokoch sme robili aj súťaže, kde sme pozvali deti z celého sveta k tvorbe grafických návrhov. Každý rok vytvoríme v priemere až niekoľko stoviek tém, z ktorých je časť prezentovaná len lokálne.

Rozprávate sa s predstaviteľmi jednotlivých krajín o vhodnosti ?

Naším cieľom je upozorniť na zaujímavé výročia a udalosti. Snažíme sa byť citliví a uvedomujeme si, že náš Google Doodle nemusí byť vždy najvhodnejším spôsobom pripomenutia si určitých udalostí ­ ak sú napríklad smutné. V určitých prípadoch preto spomíname v podobe spomienkovej grafiky, ktorá je dostupná len na našich stránkach.

Matúš Paculík

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 439
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 991
  3. Moskva alebo Petrohrad? 5 164
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 327
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 488
  6. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 2 064
  7. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 2 036
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 765
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 707
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 279