Piatok, 15. január, 2021 | Meniny má DobroslavKrížovkyKrížovky

Homosexualitu drozofíl ovplyvňuje aj teplota

Sexuálne správanie voči jedincom rovnakého pohlavia, homosexualita, napriek svojmu názvu zďaleka nie je príznačné iba pre človeka. V určitom rozsahu sa vyskytuje pri mnohých živočíchoch, buď ako trvalý, alebo ako dočasný znak. Pravda, z evolučného hľadisk

Rôzne prejavy vzájomného dvorenia drozofilích samcov s mutantným génom shibire po zvýšení teploty z 19 stupňov Celzia na 30 stupňov. FOTO - ARCHÍV Z. URBANA

a platia takto trvale orientované tvory cenu najvyššiu – ich genetická línia sa prerušuje.

V prípade ovocných mušiek drozofíl (Drosophila melanogaster), modelového organizmu pri výskumoch dedičnosti, sa už v minulosti zistilo, že ich sexuálna orientácia je striktne geneticky založená. Anomálie pri dvorení sú dôsledkom mutantných variánt génov drozofíl fruitless, transformer, dissatisfaction, quick-to-court, Voila a white. Väčšina genetických variantov drozofíl so vzájomným dvorením samcov má nervové systémy nevratne obmenené v dôsledku geneticky narušeného programu vývoja.

Pozoruhodný vratný variant takéhoto správania drozofilích samcov teraz vyvolal v laboratóriu neurobiológ Tošihiro Kitamoto z Beckman Research Institute of the City of Hope v kalifornskom Duarte. Napísal o tom v časopise Proceedings of the National Academy of Sciences USA Early Edition zo 16. septembra 2002.

Do konkrétnej skupiny neurónov v mozgu drozofíl zaviedol mutantný gén označený ako shibire, citlivý na teplotu. Tento gén sa aktivizuje pri zvýšení teploty a jeho bielkovinový produkt narušuje prenos signálov medzi synapsami špecifických neurónov. Po zohriatí prostredia na 30 stupňov Celzia príslušné mutantné samce menej dvorili sexuálne prístupným samiciam a naopak začali dvoriť iným samcom, respektíve správali sa recipročne voči takýmto sexuálnym výpadom iných samcov. Keď teplota poklesla, samce sa vrátili k heterosexuálnemu dvoreniu. Neuróny ovplyvnené aktivitou mutantného génu shibire sa podľa Kitamota podieľajú na činnosti chuťových senzorov, umiestnených na hlave a nohách drozofíl. Za normálnych okolností potláčajú dvorenie medzi samcami tak, že detekujú, alebo správne interpretujú antiafrodiziakálne feromóny produkované inými samcami a naopak vyvolávajú dvorenie voči samiciam aktivizáciou príslušných systémov po zachytení samičích feromónov.

ZDENĚK URBAN

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Milióny na IT z čias Žigu sú ukážkovým plytvaním, na ťahu je NAKA

Bezpečnostný systém na hospodárstve bol predražený, tvrdí NKÚ.

Peter Žiga pred novinármi.

Dôkaz o účinnosti homeopatík

Ako to, že Cibulková netrvala na tom, aby jej vakcínu najskôr miliardukrát rozriedili?

Koronavírusom sa nakazilo už viac ako 55 miliónov ľudí.

Razer ukázal koncept múdreho respirátora

Má mikrofón, reproduktory, ventilátory, UV dezinfekciu a RGB osvetlenie.