SAN FRANCISCO, BRATISLAVA. Keď dnes hľadáte dobrú reštauráciu v meste, spoľahnúť sa môžete na skúsenosti zákazníkov na rôznych webových fórach.
Aký podnik by vám však odporučili priatelia, ktorých máte na sociálnej sieti Facebook? Položte túto otázku sociálnej sieti a ona vám odpovie. Výsledky zoradí podľa odporúčaní či lajkov, ktoré dali konkrétnemu podniku vaši internetoví priatelia.
Facebook spúšťa vlastný vyhľadávací mechanizmus Graph Search. Keď budete chcieť vyhľadať priateľov narodených pred dvadsiatimi rokmi, čo majú radi bicyklovanie, postačí napísať túto otázku.
Dáta dáva do súvislostí
Graph Search nezobrazuje vyhľadané výsledky podľa akejsi relevancie ako napríklad Google. Facebook sa snaží otázke porozumieť a podľa rôznych filtrov zobraziť skutočné výsledky.
Pracuje pritom s dátami, ku ktorým sa môžete aj dnes preklikať, no dáva ich do nových súvislostí.
Zakladateľ a šéf sociálnej siete Facebook Mark Zuckerberg odmieta, že by chceli konkurovať vyhľadávaču Google. „My neindexujeme web,“ vraví Zuckerberg.
No keď sa skončia možnosti nového vyhľadávania Graph, tam nasadí Facebook tradičný vyhľadávač – Bing od Microsoftu.
Vyhľadávač presahuje hranice nastavenia súkromia a prezradí aj to, o čo sa zaujímajú inzerenti. V anonymnom formáte viete dostať odpoveď na otázky od ľudí, ktorí nie sú v zozname vašich priateľov.
Ak sa spýtate, ktorú reštauráciu obľubujú bratislavskí tridsiatnici, alebo ktorý film najviac upútal pozornosť Slovákov, dostanete na to odpoveď. Stačí len vedieť pýtať sa.
Chcú vychytať chyby
Nový vyhľadávač spustí sociálna sieť najprv v Spojených štátoch, no v nasledujúcich mesiacoch pribudne jeho verzia vo všetkých jazykových variáciách Facebooku.
Zatiaľ pôjde len o testovaciu prevádzku, aby Facebook vychytal všetky chyby vyhľadávania. „Je toho veľa, čo sme teraz neurobili. Máme pred sebou veľa práce,“ uzavrel Zuckerberg.