Slovenský balón poletí do stratosféry. Prečítajte si, ako bude let vyzerať

Testy a ďalšie testy. Potom povolenie od leteckého úradu a štart. Balón projektu SME v stratosfére poletí už o týždeň.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - WIKIMEDIA, STS Project)

Testy a ďalšie testy. A potom príde povolenie od leteckého úradu a štart. Slovenský balón projektu SME v stratosfére poletí už o týždeň.

Letecký úrad bol nekompromisný. Celé Slovensko je vlastne jeden letecký koridor, a ak chcete letieť, poletíte ráno. To bol odkaz úradníkov spoločnému projektu denníka SME a nadšených rádioamatérov z STSproject.net.

Na dvadsiate výročie SME, 15. januára ráno chceme do stratosféry poslať balón s nákladom. A snáď aj vôbec po prvý raz na Slovensku prenášať z výšky zhruba tridsať kilometrov zábery. Naživo a s vlastnou technikou – pretože elektroniku si projekt nekupuje na kľúč.

Pripraviť sa

Bude ešte tma. Vtedy na miesto dorazia prví ľudia: novinári, naše kamery aj reportéri, ale predovšetkým základný tím.

Voláme to miesto Hjúston. A od skorého rána – vlastne ešte noci sa tam budú stavať prijímacie antény, pripravovať prijímače a spustia sa dekódery telemetrie. A potom testy. A ďalšie testy.

Ak sa tento celý tento organizovaný chaos podarí dostať pod kontrolu, prekontrolujú sa kamery, fotoaparát, znovu a niekoľkokrát aj telemetria: dva nezávislé systémy spolu s rádiovými modulmi, aby sme balón nestratili aj pri zlyhaní jedného z nich.

Ak všetko bude pokračovať podľa plánu, nastane prvý kľúčový moment: prvý z telefonátov na riadenie letovej prevádzky. Úradom potvrdíme, že predsa len štartujeme a dispečeri by tak mali ustrážiť lietadlá aj nás v priestore štartu. Takýto telefonát si pred štartom ešte raz zopakujeme – a snáď dostaneme definitívne povolenie na štart.

Štartujeme

Nasledovať bude „opatrná“ fáza. Héliom – ktoré sme napokon po viacerých problémoch získali – sa začne plniť samotný nosný meteorologický balón. Špeciálne hélium sa napustí do balóna, pripraví sa posledný náklad, vrátane titulky denníka SME a bryndzových halušiek.

Naši balónisti všetko odvážia, vypočítajú potrebný „lift“ balóna a závažia a všetko, vrátane padáka nachystajú. Potom balón naplnia, skontroluje sa poloha a telemetria a... hádam poletíme.

Kým dohľadávací tím bude už vďaka predpokladanému smeru vetru na ceste, sám balón so zariadeniami bude zatiaľ pomaly stúpať nahor. Mal by prekročiť tridsaťkilometrovú hranicu, v tomto okamihu bude však už všetko do veľkej miery otázkou šťastia.

S rýchlosťou takmer sedem metrov za sekundu bude stúpať nahor, systémy nám povedia, kde sa práve nachádza. A tímy na zemi budú medzičasom hundrať, ak balón s nákladom zanesie nad hory.

Pád späť

Medzičasom budeme robiť vedu: Vo výške možno až 34 kilometrov budeme merať každých pár sekúnd barometrický tlak či vlhkosť vzduchu. Ale okrem toho aj snímať zem pod nami.

V kľúčovej výške potom balón, ktorý mal na zemi nanajvýš dva metre, no v stratosfére možno až dvanásť, praskne. Roztrhá ho vnútorný tlak plynu. A náš náklad začne na padáku klesať na zem.

Už ho len spolu so záznamovými zariadeniami nájsť – takže, držte nám palce.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Téma: SME v stratosfére


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Trojrozmerný model atómu.
Planéta Mars.

Slovenská Wikipedia dnes nefunguje. Prečo ju vypli?

Vydavatelia novú smernicu podporujú.

Malý glóbus, ktorý Wikipedia používa ako svoje logo.

Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky

Kde sa dvaja bijú, tablet víťazí.

Ilustračné foto.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  2. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  3. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  4. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  5. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  6. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  8. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  9. Investment Advisory Guide for Slovakia
  10. Ako naučiť vaše deti správne zaobchádzať s peniazmi?
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 27 829
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 21 316
  3. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 21 258
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 18 389
  5. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 13 641
  6. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 13 143
  7. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 11 026
  8. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 7 082
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 6 833
  10. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 6 765