Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Curiosity objavil na Marse čudnú bledú skalu

Exotický kamienok aj test vŕtania. To na Marse čaká vesmírne vozidlo.

(Zdroj: NASA)

HOUSTON, BRATISLAVA. Už na prvý pohľad ten kúsok vyzerá nezvyčajne. Je akýsi bledý, možno dokonca priehľadný a tento svetlý predmet na sivooranžový povrch studenej a suchej planéty akosi nepatrí.

Navyše, tentoraz to podľa amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) ani nie je drobný úlomok plastu, ktorý na Mars zanieslo samotné vesmírne vozidlo. Je to súčasť miestnej skaly.

Taký je najnovší objav kozmického roveru Curiosity, ktorý už približne pol roka jazdí po povrchu červenej planéty. NASA však teraz nielen skúma, čo to vlastne vozidlo na Marse odfotografovalo, ale aj konečne plánuje test vrtáka - posledného prístroja, ktorý Curiosity ešte nevyskúšalo.

Zavŕtať sa

„Posledná vec, ktorú ešte musíme urobiť, je vŕtanie,“ hovorí pre BBC John Grotzinger, šéfvýskumník celej vesmírnej misie. „Veríme, že tento týždeň už s procesom začneme.“

Dosiaľ rover iba snímal pomocou šikovných prístrojov svoje okolie, prípadne naberal vzorky pôdy. Vrták mu však umožní nazrieť až päť centimetrov pod povrch skál dnes naoko mŕtvej planéty. Práve táto vesmírna misia by mala zistiť, či podmienky na život na Marse stále nie sú. A či tam takéto podmienky neboli aspoň pred miliardami rokov.

„My tieto vrstvy v okolí vlastne používame ako akési záznamy,“ dodáva Grotzinger. „Ako zariadenie, ktoré si pamätá minulé udalosti a podmienky.“

Dávna voda

Misia za dve a pol miliardy dolárov pristála na Marse 5. augusta. Jej cieľom je približne päťkilometrový vrch v strede krátera Gale, ktorý je podľa vedcov ideálnym miestom na preskúmanie dávnej minulosti planéty.

Odhaduje sa totiž, že pred miliardami rokov na povrchu Marsu tiekla voda a na planéte dokonca mohol jestvovať život. Jednoznačné stopy po ňom však vedci dosiaľ nenašli.

Mars, NASA, Curiosity (rover)

Odberné miesto v električkách Dopravného podniku Bratislava na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave.

Na Slovensku prebieha plošné skríningové testovanie. PCR testy odhalili viac ako 234-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 965 obetí.

Larry King zomrel vo veku 87 rokov.

Začiatkom roka ho hospitalizovali s covidom.

Petra Vlhová po zjazde v Crans Montane.

Slovenka obsadila siedme miesto.

Daniel Lipšic.

Poslanci zabudli neprokurátorom umožniť, aby požiadali o previerku.