PARÍŽ, BRATISLAVA. Rozlúčte sa s reklamami, ktoré na vás vyskakujú z navštívených webových stránok. Druhý najväčší poskytovateľ internetu vo Francúzsku – firma Free - sprístupnil aktualizáciu firmvéru pre smerovače svojich zákazníkov.
Zabudoval do nich filter pre internetovú reklamu. Nech použijete na surfovanie internetu v domácnosti akékoľvek zariadenie, reklamu zo stránok odstráni smerovač. Zrýchli načítavanie stránok, zníži objem prenesených dát a ušetrí čas.
Funkcia je automaticky aktivovaná pre každého, kto aktualizuje firmvér. Práve to znepokojilo prevádzkovateľov webov. Obávajú sa toho, čo ich návštevníci v rôznej intenzite robia svojpomocne už roky. Blokujú reklamu.
Podľa prvých ohlasov však funkčnosť nie je dokonalá a bude vyžadovať ďalšie úpravy. Inšpirovať by sa mohli aj ďalšie firmy na trhu.
Reklamou obťažujú návštevníkov
Poskytovatelia internetových služieb používajú reklamu neuvážene. Obťažujú návštevníkov svojich webov neprimeraným množstvom reklamy.
Animované pútače lemujúce web, textové reklamy sú pod každým článkom, grafické ikony na každom voľnom mieste dizajnu. Je ich viac, ako pred niekoľkými rokmi. Ak ich na stránke napočítate dve desiatky, viete o čom je reč.
Množstvo reklám v poslednom desaťročí narastá a firmy používajú rôzne metódy, ako ich pre pomýlenie návštevníka zakomponovať do stránky.
Čím viac ľudí používa pre internetový prehliadač doplnky pre blokovanie reklamy, tým viac reklamy sa valí na tých, čo svoj prehliadač takejto službe naučiť nevedia. Práve im chce operátor Free pomôcť.
Je to vraj útok na príjmy
Prevádzkovatelia webov sa hnevajú a najradšej by zakázali všetky nástroje na filtrovanie reklamy. Argumentujú tým, že ich služby nie sú zadarmo a reklamy pomáhajú financovať ich činnosť. Aj keď ide o malé sumy, tvrdia že každý výpadok príjmov je pre nich silným zásahom do ekonomiky.
"Firma Free je nezodpovedná a môže ohroziť celý segment digitálnej ekonomiky,“ píše napríklad server Numerama.
Kdesi v pozadí však cítiť aj tlak na vývojárov najpoužívanejších internetových prehliadačov. Žiadny z nich neponúka funkciu filtrovania reklám ako štandardný nástroj.
Obsahujú iba funkciu pre obmedzenie sledovania, ktorú nariadila Európska únia. Filtre si treba doplniť doinštalovaním z repozitára rozšírení. Najpopulárnejším je Adblock Plus, ktorý bez prečistí aj slovenské weby.
Zasahujú do súkromia
Reklamné systémy robia aj svoju skrytú prácu. Sledujú aktivity užívateľov internetu a snažia sa podsúvať im reklamu podľa toho, na akých stránkach trávia svoj čas.
Čím je reklamná sieť väčšia, tým dokonalejšie informácie o internetistoch majú. Tie využíva nielen pre svoje aktivity, ale v rôznom štádiu spracovania ich speňažujú ďalej.
Aj keď sa jedná o zber dát s prvkom anonymity, ak nepoužívate filter na reklamu, internetový prehliadač by ste mali nastaviť tak, aby pri každom vypnutí či štarte zmazal všetky informácie z predchádzajúcich aktivít.
Na tému upozornil server Ars Technica.