Štvrtok, 24. jún, 2021 | Meniny má JánKrížovkyKrížovky

Biológ Celec: Úplne sa zmenil výskum v genetike

Slovenských vedcov sme sa pýtali na rok 2012. Podľa molekulárneho biológa Petra Celeca tým naj bol projekt ENCODE.

Slovenských vedcov sme sa pýtali na rok 2012. Podľa molekulárneho biológa Petra Celeca bol tým naj projekt ENCODE.

Čo bol najväčší vedecký objav či najvýznamnejší vedecký výskum v roku 2012 vo svete?

Projekt ENCODE, ktorý ukázal, že sa z našej DNA nevyužíva len 1,5%, ale v skutočnosti sa prepisuje a teda využíva skoro celá. Výskum v genetike a pochopenie patogenézy chorôb sa tým mení úplne. Opäť sme zistili, že tomu ale vôbec nerozumieme.

Čo bol najväčší vedecký objav či najvýznamnejší vedecký výskum v roku 2012 na Slovensku či v spolupráci so slovenskými vedcami?

Publikácia doc. Fedora Gömöryho z Elektrotechnického ústavu SAV v Science o magnetickom plášti neviditeľnosti. Vedci, ktorí sa dostanú do takýchto top časopisov, by na Slovensku mali okamžite dostať k dispozícii financie, infraštruktúru a ľudí, aby mohli svoj výskum rozvíjať bez byrokratického zdržovania v grantových agentúrach.

Čo bol najväčší slovenský vedecký objav či najvýznamnejší slovenský vedecký výskum za 20 rokov existencie samostatného Slovenska?

Minimálne v rámci biomedicíny je to určite výskum manželov Pastorekovcov o karbonickej anhydráze IX v patogenéze, diagnostike a terapie nádorových chorôb. Okrem scientometrických kritérií, ktoré dosiahli, vychovali a inšpirovali množstvo úspešných vedcov.

Kľúčovou zbraňou proti delta variantu koronavírusu je zaočkovanie obidvoma dávkami vakcíny.

Aktuálne je na Slovensku zaočkovaných 26 percent obyvateľstva.

Ako sa bude vyvíjať pandémia.

Rádiový signál vysielame sto rokov.

Odpovede vedátorov na otázky poslucháčov.