Piatok, 26. apríl , 2019

Aký bude rok 2013 vo vede?

Vyčíňanie extrémneho počasia a otepľujúca sa planéta, ale aj žiarivá kométa a skúmanie koreňov človeka.

(Zdroj: SITA/AP)

Taký bude podľa magazínu New Scientist „vedecký“ rok 2013.

1.Divoké počasie a topiaca sa Arktída

Nedá sa to povedať naisto. No jestvuje viacero náznakov, že aspoň niečo z extrémneho počasia môže súvisieť s postupujúcou klimatickou zmenou.

Najväčšie obavy spôsobuje stav na severe našej planéty. Arktída pritom ovplyvňuje počasie aj v Európe vrátane Slovenska. V oblasti dochádza k rekordným úbytkom ľadu, čo zase teší ťažobné spoločnosti či lodných prepravcov, ktorým to otvára nové trasy. Zároveň sa však v okolí polárneho kruhu rýchlo šíria nové, invazívne druhy, ktoré vytláčajú pôvodné rastliny a zvieratá.

Vedci predpokladajú, že budúci rok bude najteplejším, odkedy to vieme odmerať. Dôvodom budú slnečné maximum aj fenomén El Niňo. V samotnej Arktíde však bude naďalej ustupovať ľad a predpokladá sa, že v lete by mohol úplne zmiznúť už v roku 2016.

Topiaci sa ľad na severe môže spomaliť morské prúdy, výsledkom by však paradoxne mohlo byť divokejšie a chladnejšie počasie v Európe v zime či významné suchá v lete.

2.Liečenie „umelými“ kmeňovými bunkami

Pri ich získavaní nepotrebujete pracovať s plodmi. Stačí vziať dospelé bunky a šikovným zásahom ich zmeniť na takzvané indukované pluripotentné kmeňové bunky. Bunky, ktoré sa dokážu zmeniť na iné bunky v tele, a tak pomáhať a liečiť.

Na budúci rok by mali prví pokusní „pacienti“ dostať práve takúto liečbu. V Spojených štátoch by mali odštartovať klinické testy, ktoré môžu viesť k liečbe chorých, čo po inej liečbe potrebujú zdravé krvné doštičky. A práve tie by mali vznikať z iných buniek.

Spočiatku však takúto „liečbu“ dostanú zdraví dobrovoľníci. Ak sa osvedčí a ukáže sa pre ľudí ako bezpečná, nový prístup k medicíne by sa mohol dostať aj k tým, ktorí to najviac potrebujú.

3.Najlepšia mapa vesmíru

Európsky vesmírny ďalekohľad Planck sa do kozmu vybral už v roku 2009 a niekoľkokrát ukázal, že funguje. Vesmírne zariadenie, ktoré skúma reliktové žiarenie – stopy po vesmíre len krátko po veľkom tresku – by malo začiatkom budúceho roka priniesť aj svoju prvú kompletnú mapu oblohy.

Astronómovia a astrofyzici pritom očakávajú, že teleskop môže ukázať odpovede na niektoré záhady kozmológie, prípadne položí nové otázky. Planck nám napríklad lepšie ukáže, ako sa rozpínal raný vesmír a ako je možné, že zo singularity vznikol ten rozsiahly kozmos, ktorý nás obklopuje. A prečo našťastie vyzerá inak, ako hovoria niektoré naše zákony.

Ďalekohľad by tiež mohol lepšie ukázať, aký je vo vesmíre pomer medzi „normálnou“ hmotou, tmavou hmotou a tmavou energiou.

4. Priletí superkométa

Bude to ohromné kozmické divadlo. V druhej polovici budúceho roka sa na oblohe objaví žiarový objekt, ktorý v istom okamihu môže naoko „svietiť“ výraznejšie ako Mesiac v splne.

Kométu C/2012 S1 ISON vedci objavili len tento rok v septembri a jej dráha naznačuje, že k Slnku sa najviac priblíži 28. novembra. Ak teleso zrejme z Oortovho mraku na samom konci našej slnečnej sústavy tento prelet okolo našej hviezdy prežije, k Zemi sa najbližšie dostane na Druhý sviatok vianočný.

Kozmický objekt na svojom prvom prelete okolo našej hviezdy budeme môcť pozorovať aj voľným okom, a to až do januára 2014. Bude najjasnejším podobným objektom, aký ktokoľvek z nás zažije.

5.Curiosity dorazí do cieľa

Možno to bola najpopulárnejšia vedecká misia tohto roka. Najskôr v auguste na Marse divoko pristál, potom sa chvíľku rozhliadal, testoval svoje prístroje, zhotovil niekoľko úchvatných snímok seba aj svojho okolia. A potom sa kozmický rover Curiosity vybral na cestu naprieč suchou, studenou a naoko mŕtvou planétou.

V strede budúceho roka vozidlo veľké asi ako osobný automobil, no s jadrovým palivom dorazí do oblasti Aeolis Mons (Mount Sharp), kde sa má uskutočniť hlavná, vedecká časť jeho misie. Niekoľkokilometrový vrch, zrejme nakopené sedimenty majú prezradiť, aké na červenej planéte panovali podmienky počas jej dávnej minulosti. A či boli na Marse vhodné aj pre prípadný mikroskopický život, keďže o dávnej vode na Marse už vieme.

Misia má tiež ukázať prítomnosť organických látok na Marse a základných chemických stavebných kameňov života. A práve takéto výsledky by mali prísť už na budúci rok. V skutočnosti by totiž bolo skôr prekvapením, ak by Curiosity na Marse žiadne organické látky nenašlo.

6.Korene človeka v Ázii

Moderný človek pochádza z Afriky. Ale keby sme sa zahľadeli hlbšie do minulosti, našu pozornosť by sme zrejme mali obrátiť na Áziu. V Barme paleontológovia objavili takmer štyridsať miliónov rokov staré pozostatky, ktoré hovoria príbeh o našich najdávnejších prapredkoch.

Boli to časy, keď sa ešte budúca vetva primátov oddeľovala od svojich zvieracích príbuzných. A na konci tejto vetvy sme dnes aj my, ľudia.

Hlavný zdroj: New Scientist, 22. december 2012, Issue number 2896/97

1. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  2. Od mája sa mení definícia kilogramu
  3. Tipy od sprievodkyne: Ako si užiť dovolenku na nádhernej Ischii?
  4. Arca Brokerage House mala úspešný rok 2018
  5. 5 funkcií ČSOB SmartBankingu, ktoré vám ušetria čas
  6. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  7. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  8. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  9. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  10. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  1. 5 funkcií ČSOB SmartBankingu, ktoré vám ušetria čas
  2. Arca Brokerage House mala úspešný rok 2018
  3. Tipy od sprievodkyne: Ako si užiť dovolenku na nádhernej Ischii?
  4. Enviro deň v Košiciach prinesie zábavu aj osvetu
  5. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si šiestykrát odnáša Martinus
  6. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  7. Športový deň Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  8. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  9. Pivovar Šariš rozdá regiónu 16-tisíc eur
  10. Recenze autokamery Mio MiVue J60 WIFI - youtuber Bazim hodnotí!
  1. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 25 036
  2. Od mája sa mení definícia kilogramu 8 579
  3. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 6 816
  4. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 6 622
  5. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 5 189
  6. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 5 179
  7. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 3 934
  8. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 3 607
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 098
  10. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou 2 043

Milión dôchodcov na Slovensku: Bojujú o dôstojný život, dokedy sa dá

Vyše 7500 ľudí čaká na miesto v domove pre seniorov.

Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Okrem vychádzok k lekárovi ich naozaj nič nečaká?

Až po päťdesiatke si človek uvedomuje, že staroba je tŕnistý pojem.

Šéfredaktorka SME Beata Balogová.
Podcast Dobré Ráno
Režisér John Stevenson.

Príprava detektoru XENON1T. Prístroj je určený na hľadanie tmavej hmoty, no tentokrát sa mu podarilo odmerať polčas rozpadu xenónu-124, ktorý trvá biliónkrát dlhšie ako je vek vesmíru.
TEST

Test: Samsung Galaxy A50 je skvelý smartfón pre masy

Takto vyzerá dobrá stredná trieda.

Zapnite si nočný režim v prehliadači Google Chrome (návod)

Tmavé farby šetria oči pri prehliadaní.

Logo Google Chrome.
Profesorovi Klausovi von Klitzingovi udelili v roku 1985 Nobelovu cenu za objav kvantového Hallovho javu, ktorý pomohol aj pri určení novej definície kilogramu.

Zoom: Stravujeme sa zle, vedci ukázali návod na zlepšenie

Týždenný podcast o nových správach z vedy.