BRATISLAVA. Google a Facebook u nás zdaňujú len malú časť zo slovenských tržieb. Google mal u nás vlani zarobiť len za internetovú reklamu asi 14 miliónov eur, Facebook mal za ňu zinkasovať asi dva milióny eur.
Ich tržby pre SME odhadli najväčšie slovenské reklamné agentúry.
Google vlani podľa americkej Komisie pre cenné papiere (SEC) zaplatil v zahraničí na daniach 248 miliónov dolárov, teda asi tri percentá mimoamerických tržieb. Na Slovensko tak pripadá daň asi za 455-tisíc eur.
Môže ísť o milióny eur
Keby mal Google zdaniť slovenské príjmy u nás bez účtovníckych fínt, do rozpočtu mal podľa prepočtov SME poslať takmer 825-tisíc eur. Táto suma zohľadňuje aj náklady Googlu, ktoré vlani podľa údajov SEC tvorili asi 69 percent tržieb.
Facebook dá na prevádzku či vývoj asi 53 percent príjmov. Zo slovenských tržieb tak mala sociálna sieť poslať do rozpočtu asi 179-tisíc eur.
Okrem dane z príjmov by mali obe firmy odviesť štátu daň z pridanej hodnoty (DPH). Google asi vo výške 2,8 milióna eur, Facebook zhruba 400-tisíc eur.
Platenie tejto dane nechávajú obe spoločnosti na slovenských podnikateľoch, ktorí si reklamu cez Google alebo Facebook objednávajú. Takýto postup im umožňuje európska daňová smernica.
Náš rozpočet prichádza aj o DPH za aplikácie či hry, ktoré si na Slovensku sťahujeme z multimediálnych obchodov AppStore či GooglePlay. Oproti daniam za webovú reklamu ide o drobné, ročne sa totiž u nás predajú aplikácie najviac za pár stotisíc eur.
Kažimír zatiaľ mlčí
Google, Facebook, Apple či Microsoft nechcú prezradiť, aké majú u nás príjmy. „Zdaňujeme v súlade so zákonom,“ tvrdia.
Google nás odkázal na finančné výkazy našej pobočky, za reklamu si pritom necháva platiť do Írska.
Či tieto firmy u nás dane platia, Finančné riaditeľstvo nehovorí. Mlčanie vysvetľuje daňovým tajomstvom. Zdaňovanie predaja mobilných aplikácií či reklamy na webe daniari sledujú, tvrdí ich hovorkyňa Gabriela Dianová.
Minister financií Peter Kažimír daňové finty týchto firiem nekomentuje. Tlačový odbor nás odkázal na daniarov.
Google a spol. čaká po patentoch a slobode internetu ďalšia internetová vojna o dane, píše Juraj Javorský
Čítajte komentár (Piano) >>>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz
Chcú meniť pravidlá hry
Americké firmy kritizujú vo Francúzsku, Británii či Taliansku. Facebook pripúšťa, že sa o jeho účtovníctvo môžu zaujímať úrady v USA a Írsku.
Francúzsky prezident Francois Hollande chce podľa agentúry Bloomberg meniť budúci rok zákony, aby už Amazon, Starbucks, Apple či Google nemohli zdaňovať príjmy mimo Francúzska.
Nemecko a Británia minulý mesiac na summite dvadsiatky najvyspelejších štátov sveta G20 navrhli obmedziť firmám vnútropodnikový biznis, čím si znižujú dane. Ide napríklad o platby za licenčné poplatky či softvér medzi materskou a dcérskou firmou.
Včera sa ku kritikom pridala aj Európska komisia. Žiada sprísniť daňové dohody, aby sa firmy prestali vyhýbať daniam.
Eurokomisár pre dane Algirdas Šemeta sa dokonca obáva o budúcnosť spravodlivého zdaňovania. Odhadol, že ročne unikne štátom Únie asi bilión eur.
"Nejde tu iba o poburujúcu stratu príjmov, ktoré potrebujeme, ale aj o ohrozenie spravodlivého zdaňovania," vyhlásil Šemeta.