Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Neanderovo údolie vydalo svoje poklady druhýkrát

Neandertálska rodina (umelecká rekonštrukcia). FOTO - ARCHÍV Z. URBANA

Neandertal (Neanderthal), čiže Neanderovo údolie bolo pomenované na počesť nemeckého učiteľa, básnika a skladateľa zo 17. storočia Joachima Neandera, ktorý ho často navštevoval. Leží približne 13 km východne od Düsseldorfu a v prvohorných devónskych vápencoch ho vyhĺbila rieka Düssel. Najznámejšie je však vďaka objavu lebky a ďalších kostí pračloveka, ktorý urobili robotníci tamojšieho kameňolomu pod ílovými sedimentmi v jaskyni Kleine Feldhofer Grotte v auguste 1856. Okolnosti a samotný nález po dvoch týždňoch opísal miestny učiteľ a prírodovedec Johann Carl Fuhlrott. Podľa lebky a 15 ďalších kostí jedinca označeného ako Neandertal 1 bol v roku 1857 definovaný a podľa lokality pomenovaný prvý známy druh praľudí. Jaskyňa bola neskôr zničená pri ťažbe kameňa. Ostatné kosti z nej robotníci vyhodili spolu s ílom.

Osemčlenný nemecko-švajčiarsko-americký tím paleoantropológov a genetikov na čele s Ralfom Schmitzom z Universität Tübingen analyzoval výsledky nových vykopávok v Neandertali v rokoch 1996 a 2000. Napísali o tom v časopise Proceedings of the National Academy of Sciences USA Early Edition z 9. septembra 2002.

Vykopávky priniesli nečakaný úspech - podarilo sa pri nich nájsť úložisko, kam robotníci v roku 1856 odpratali sedimenty a zvyšné kosti nájdené v Kleine Feldhofer Grotte. Znovu tak bolo objavených vyše 60 fragmentov neandertálskej kostry. Niektoré dokonca presne zapadali do medzier v 19. storočí odnesených fosílií jedinca Neandertal 1! Popri nich sa však podarilo identifikovať kosti ešte najmenej jedného dospelého neandertálca a jedného mladého jedinca, pravdepodobne dieťaťa. Medzi kosťami boli aj artefakty v podobe kamenných nástrojov a paleontologické stopy živočíchov. Pomocou nich aj priamym rádiouhlíkovým datovaním bádatelia určili vek pôvodnej lokality neandertálcov na približne 40 000 rokov.

Preskúmali navyše aj mitochondriálnu DNA (mtDNA) izolovanú z fosílií jedinca 2 novou, dokonalejšou metódou. Obaja dospelí jedinci (mtDNA jedinca 1 bola analyzovaná už v roku 1997) si neboli príbuzní po materskej línii (v ktorej sa dedí mtDNA). Skúmané sekvencie sa podobajú ďalším dvom doteraz uverejneným sekvenciám mtDNA neandertálcov z jaskýň Mežmajskaja na Kaukaze a Vindija v Chorvátsku a spolu s nimi sa líšia od vzoriek typických pre náš druh Homo sapiens.

Keby sa spomenuté kamenné artefakty a paleontologické stopy pravekej fauny preskúmali už v roku 1856, mnoho sporov v druhej polovici 19. a prvej polovici 20. storočia, ktoré sa týkali reálnosti praľudí, by vôbec nevzniklo.

ZDENĚK URBAN

Prezidentka Zuzana Čaputová.
Píše Janka Debrecéniová

„Spoločná zodpovednosť“ je ukážkou nezodpovednosti

Uznesenie vlády fakticky porušuje viacero základných práv a slobôd.

Testovanie na nový koronavírus v Bánovciach nad Bebravou.

Koronavírus na Slovensku: Celoplošné testovanie sa podľa Čaputovej nestihne. Matoviča vyzvala prehodnotiť postihy (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 55 091 ľudí. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 212 obetí.

Prezidentka Zuzana Čaputová.

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom.

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.

Sonda vyriešila problémy, schránku so vzorkami z asteroidu uzavrela

Sonda nakoniec nabrala príliš veľa materiálu.

Sonda OSIRIS-REx.
Časť ostrova Kotelnyj, ktorý sa nachádza v mori Laptevovcov na zábere z júna 2016.