Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Hviezda obehne stred našej galaxie za 11 rokov

Astronómovia objavili v strede našej galaxie hviezdu, ktorá obehne supermasívnu čiernu dieru v centre Mliečnej cesty za 11 a pol roka. Nášmu Slnku to trvá viac ako 200 miliónov rokov.

Zhluk hviezd v strede našej galaxie.Zhluk hviezd v strede našej galaxie. (Zdroj: NASA)

BRATISLAVA. Volá sa S0-102. A môže pomôcť overiť Einsteinovu teóriu relativity či základné princípy, podľa ktorých čierna diera zakrivuje časopriestor vo svojom okolí.

Novoobjavená hviezda totiž krúži len neďaleko supermasívnej čiernej diery v strede našej galaxie. Obehne ju za jedenásť a pol roka.

Dve veľmi blízko

Pred objavom nového slnka vedci vedeli iba o jedinej hviezde, ktorá obehne supermasívnu čiernu dieru za relatívne krátky čas. Je to hviezda S0-2 a obeh jej trvá 16 rokov.

„Som veľmi spokojná, že sa nám podarilo nájsť dve hviezdy, ktoré obehnú okolo supermasívnej čiernej diery v našej galaxii za menej času ako je ľudský život," hovorí podľa Science Daily Andrea Ghezová, autorka štúdie v magazíne Science. „Väčšina študovaných hviezd obehne čiernu dieru za 60 rokov a viac," dodala.

Americká profesorka profesorkou fyziky a astronómie spolu so svojim tímom preštudovala tri tisícky hviezd, ktoré obiehajú čiernu dieru. Od roku 1995 zároveň podrobne študovala S0-2.

„Je to tanec S0-102 a S0-2, ktorý po prvýkrát naozaj odhalí geometriu priestoru a času v blízkosti čiernej diery," hovorí Ghezová a dodáva, že tieto merania nemôžu byť vykonané s jednou jedinou hviezdou.

Preskúmanie Einsteina

Čierne diery, z ktorých okolia neunikne ani svetlo, nemôžeme pozorovať priamo. Preto je veľmi dôležité, že sa našli hviezdy, ktoré sú dostatočne blízko. Práve tie vedcom naznačujú aktivitu blízkej singularity - čiernej diery.

Einsteinova Všeobecná teória relativity pritom predpovedá, že hmota deformuje časopriestor.

„Dnes je Einstein v každom iPhone, pretože GPS systém by bol nefunkčný bez jeho teórie," hovorí Leo Meyer, jeden z členov Ghezovej výskumného tímu. „My chceme zistiť, či by telefón fungoval aj v blízkosti čiernej diery. Novoobjavená hviezda nám umožňuje odpovedať na túto otázku."

S0-2, ktorá je pätnásťkrát jasnejšia než S0-102, bude najbližšie k čiernej diere v roku 2018. To je čas, keď naše pozorovania môžu prezradiť najviac.

Ako prvý dostal vakcínu proti covidu profesor Krčméry.

Dobré ráno: Kotleba je navždy vodca, fašisti sa hádajú

Prečo nastal rozkol v ĽSNS.

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Holý o výnimke nehovoril pravdu, papalášizmus dokazuje úspešný vedec

Pracuje v Anglicku, žiadosť mu zamietli.

Podpredseda vlády pre legislatívu a strategické plánovanie Štefan Holý (Sme rodina)

Kotlebovci sa bijú o peniaze

Milióny od štátu už zamávali aj inou čeliadkou.

Zoom: Ukázali, aké dlhodobé problémy spôsobí Covid-19

Prečo sa magnetické pole Zeme hýbe a ako sa udrží mucha na stene?

Od muchy na stene až po kvantovú nadvládu a gravitačné vlny, Vedátorský podcast odpovedal na otázky poslucháčov.

Ilustračná foto