Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Hviezda obehne stred našej galaxie za 11 rokov

Astronómovia objavili v strede našej galaxie hviezdu, ktorá obehne supermasívnu čiernu dieru v centre Mliečnej cesty za 11 a pol roka. Nášmu Slnku to trvá viac ako 200 miliónov rokov.

Zhluk hviezd v strede našej galaxie.Zhluk hviezd v strede našej galaxie. (Zdroj: NASA)

BRATISLAVA. Volá sa S0-102. A môže pomôcť overiť Einsteinovu teóriu relativity či základné princípy, podľa ktorých čierna diera zakrivuje časopriestor vo svojom okolí.

Novoobjavená hviezda totiž krúži len neďaleko supermasívnej čiernej diery v strede našej galaxie. Obehne ju za jedenásť a pol roka.

Dve veľmi blízko

Pred objavom nového slnka vedci vedeli iba o jedinej hviezde, ktorá obehne supermasívnu čiernu dieru za relatívne krátky čas. Je to hviezda S0-2 a obeh jej trvá 16 rokov.

„Som veľmi spokojná, že sa nám podarilo nájsť dve hviezdy, ktoré obehnú okolo supermasívnej čiernej diery v našej galaxii za menej času ako je ľudský život," hovorí podľa Science Daily Andrea Ghezová, autorka štúdie v magazíne Science. „Väčšina študovaných hviezd obehne čiernu dieru za 60 rokov a viac," dodala.

Americká profesorka profesorkou fyziky a astronómie spolu so svojim tímom preštudovala tri tisícky hviezd, ktoré obiehajú čiernu dieru. Od roku 1995 zároveň podrobne študovala S0-2.

„Je to tanec S0-102 a S0-2, ktorý po prvýkrát naozaj odhalí geometriu priestoru a času v blízkosti čiernej diery," hovorí Ghezová a dodáva, že tieto merania nemôžu byť vykonané s jednou jedinou hviezdou.

Preskúmanie Einsteina

Čierne diery, z ktorých okolia neunikne ani svetlo, nemôžeme pozorovať priamo. Preto je veľmi dôležité, že sa našli hviezdy, ktoré sú dostatočne blízko. Práve tie vedcom naznačujú aktivitu blízkej singularity - čiernej diery.

Einsteinova Všeobecná teória relativity pritom predpovedá, že hmota deformuje časopriestor.

„Dnes je Einstein v každom iPhone, pretože GPS systém by bol nefunkčný bez jeho teórie," hovorí Leo Meyer, jeden z členov Ghezovej výskumného tímu. „My chceme zistiť, či by telefón fungoval aj v blízkosti čiernej diery. Novoobjavená hviezda nám umožňuje odpovedať na túto otázku."

S0-2, ktorá je pätnásťkrát jasnejšia než S0-102, bude najbližšie k čiernej diere v roku 2018. To je čas, keď naše pozorovania môžu prezradiť najviac.

Navrhli odvolať rektora STU Fikara, na rokovaní bola polícia

Akademici si odhlasovali koniec Miroslava Fikara.

Rektor Slovenskej technickej univerzity (STU) Miroslav Fikar.

Koronavírus na Slovensku: Celoplošné testovanie bude tento víkend (minúta po minúte)

v popredí vpravo premiér Igor Matovič, v pozadí sprava minister zdravotníctva Marek Krajčí, minister obrany Jaroslav Naď a náčelník Generálneho štábu Ozbrojených síl Daniel Zmeko na brífingu s novinármi počas prestávky zasadnutia Ústredného krízového štábu.

Do análov hlavným vchodom

Ani päťtisíc odhalených v predpremiére nedáva odpoveď na záhadu, že načo je dobré plošné testovanie.