Biológia luxusu

Drahý výrobok bez značky je na trhu hendikepovaný v porovnaní so značkovým tovarom. Aby mali luxusné výrobky nejaký zmysel, spoločnosť potrebuje vedieť, koľko stoja.

Napriek tomu, že globálna ekonomická kríza zúri už niekoľko rokov, predaj luxusných tovarov po celom svete stúpa. Prečo? Hoci k tomuto výraznému rastu určite prispel aj marketing, trh s luxusnými výrobkami má svoje korene v biológii.

Výhoda farebného chvosta

Diskusiám o štruktúre ľudského myslenia dlho dominoval osvietenecký názor, že realitu tvoria štyri zložky: priestor, čas, hmota a energia. Nie tak dávno však do debaty zasiahol piaty element: informácie. Sú to práve informácie, ktoré sú kľúčovým prvkom pre pochopenie toho, prečo ľudia nakupujú luxusné výrobky a pre predpovedanie budúcnosti trhu s luxusom.

Všetky živé organizmy spolu komunikujú a informácie, ktoré si takto vymieňajú, určujú realitu, v ktorej žijú. Kým zvieratá využívajú napríklad svoju farbu a rôzne komplikované správanie, aby dali najavo svoju silu či postavenie, ľudia používajú luxusné výrobky na to, aby demonštrovali svoj ekonomický úspech.

Luxus je však viac ako symbol. Nákup drahých vecí môže znamenať aj budúci úspech. Predvádzanie sa poskytuje selektívnu výhodu. Aj v prírode sa súťažiace zvieratá predvádzajú a najpôsobivejšie a krásne predstavenie vyhráva.

Vo väčšine živočíšnych druhov sa takto správajú samce. Napríklad samčekovia rozličných vtáčích druhov majú jasne a pestro sfarbené perie či iné výrazné časti tela, ako je napríklad dlhý chvost.

Ženy a medvedice

Takéto okaté zvýrazňovanie krásy sa interpretuje ako spôsob, ako dať potenciálnej partnerke najavo svoju dobrú kondíciu. Vták, ktorý prežije aj napriek tomu, že je pokrytý výstredným sfarbením a dlhým chvostom, ktoré ho spomaľuje a robí z neho terč pre predátory, musí byť zdatný a bude vhodným otcom pre zdravé potomstvo.

Pri samičkách je to iné. Pre medvedicu, ktorej odčerpáva veľa energie starostlivosť o mláďatá, je výhodnejšie – a v prírode častejšie – nenápadné vystupovanie. Ale ľudia sú sociálne stvorenia, ktoré nemajú prirodzených predátorov, takže je u nich oveľa rozšírenejšia aj ženská súťaživosť. A potom, prirodzene, aj demonštratívne správanie a vystupovanie. Kým vizuálne predvádzanie bohatstva je bežné u oboch pohlaví, ženský vzhľad je výraznejší (a tiež podrobnejšie skúmaný).

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  2. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  3. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  6. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 11 726
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 486
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 324
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 517
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 6 204
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 708
  7. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 634
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 193
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 405
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 2 814

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť domácim meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom niekto meria dusičnany v zelenine a ovocí.

SVET

Minúta po minúte: Polícia má meno podozrivého

Útočníkom mal byť len dvadsaťdva ročný Brit s líbyjským pôvodom.

KULTÚRA

Dominik Dán o knižnom trhu: S mafiánskymi praktikami som sa nestretol

Spisovateľ má s podnikateľmi zlú skúsenosť.

KULTÚRA

Existoval len jeden James Bond, ktorý mohol hrať sám seba

Roger Moore stvárňoval agenta 007 najdlhšie.

Neprehliadnite tiež

Antarktída môže byť v budúcnosti zelená, naznačuje štúdia

Rekordné teplotné zmeny v minulom storočí podstatne zrýchlili rast machov.

Umelá inteligencia a laser. Vytvorili múdru hračku pre mačky

Felik chce zabávať zvieratá, ktoré zostali samy doma.

Objavili ďalšie gény inteligencie. Môžu viesť k liekom na zlepšenie IQ

Rovnaké gény súvisia aj s dlhovekosťou a autizmom.

Natiahnuté aj preliačené. Samsung chce displeje ohýbať v dvoch smeroch

Samsung má nápad, ako zmeniť svet zobrazovacích panelov. Dostanú nové vlastnosti.