Biológia luxusu

Drahý výrobok bez značky je na trhu hendikepovaný v porovnaní so značkovým tovarom. Aby mali luxusné výrobky nejaký zmysel, spoločnosť potrebuje vedieť, koľko stoja.

Napriek tomu, že globálna ekonomická kríza zúri už niekoľko rokov, predaj luxusných tovarov po celom svete stúpa. Prečo? Hoci k tomuto výraznému rastu určite prispel aj marketing, trh s luxusnými výrobkami má svoje korene v biológii.

Výhoda farebného chvosta

Diskusiám o štruktúre ľudského myslenia dlho dominoval osvietenecký názor, že realitu tvoria štyri zložky: priestor, čas, hmota a energia. Nie tak dávno však do debaty zasiahol piaty element: informácie. Sú to práve informácie, ktoré sú kľúčovým prvkom pre pochopenie toho, prečo ľudia nakupujú luxusné výrobky a pre predpovedanie budúcnosti trhu s luxusom.

Všetky živé organizmy spolu komunikujú a informácie, ktoré si takto vymieňajú, určujú realitu, v ktorej žijú. Kým zvieratá využívajú napríklad svoju farbu a rôzne komplikované správanie, aby dali najavo svoju silu či postavenie, ľudia používajú luxusné výrobky na to, aby demonštrovali svoj ekonomický úspech.

Luxus je však viac ako symbol. Nákup drahých vecí môže znamenať aj budúci úspech. Predvádzanie sa poskytuje selektívnu výhodu. Aj v prírode sa súťažiace zvieratá predvádzajú a najpôsobivejšie a krásne predstavenie vyhráva.

Vo väčšine živočíšnych druhov sa takto správajú samce. Napríklad samčekovia rozličných vtáčích druhov majú jasne a pestro sfarbené perie či iné výrazné časti tela, ako je napríklad dlhý chvost.

Ženy a medvedice

Takéto okaté zvýrazňovanie krásy sa interpretuje ako spôsob, ako dať potenciálnej partnerke najavo svoju dobrú kondíciu. Vták, ktorý prežije aj napriek tomu, že je pokrytý výstredným sfarbením a dlhým chvostom, ktoré ho spomaľuje a robí z neho terč pre predátory, musí byť zdatný a bude vhodným otcom pre zdravé potomstvo.

Pri samičkách je to iné. Pre medvedicu, ktorej odčerpáva veľa energie starostlivosť o mláďatá, je výhodnejšie – a v prírode častejšie – nenápadné vystupovanie. Ale ľudia sú sociálne stvorenia, ktoré nemajú prirodzených predátorov, takže je u nich oveľa rozšírenejšia aj ženská súťaživosť. A potom, prirodzene, aj demonštratívne správanie a vystupovanie. Kým vizuálne predvádzanie bohatstva je bežné u oboch pohlaví, ženský vzhľad je výraznejší (a tiež podrobnejšie skúmaný).

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 792
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 796
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 777
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 002
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 942
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 667
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 079
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 3 941
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 690
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 419

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Dobrovoľníci a štátna drogová politika sú v napätí

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

KULTÚRA

Folklór zrkadlí, akí sú ľudia citliví na hranice

Etnomuzikologička Jana Ambrózová hodnotí šou Zem spieva.

Neprehliadnite tiež

Na letiskách pýtajú mobil aj heslá. Ako sa brániť strate súkromia?

Američan musel na letisku colníkom prezradiť heslá, aj keď tam mal citlivé informácie z NASA.

Aj Dell vie vyrobiť monitor pre náročného hráča (test Dell S2716DG)

Má maximálne plynulý obraz v hrách, no využijete ho jedine s výkonnými grafickými kartami od Nvidie.

Štyri hry, ktoré vám spríjemnia víkend

Od plánovania hromadnej dopravy cez magické dobrodružstvo, ničenie áut, až po krvavú akciu.

Je kráľ YouTubu fašista, alebo mu médiá nerozumejú?

Felixa Kjellberga sleduje viac ako 50 miliónov ľudí. Teraz ho obvinili, že šíri nenávisť.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop