Vzdialená planéta má štyri slnká

Objav vesmírnych nadšencov je šesťkrát väčší ako Zem. Pripomína planétu Neptún. Na život je tam priteplo.

Nová planéta obieha okolo vlastnej dvojhviezdy. Neďaleko sústavy krúži ďalší binárny systém, planéta PH1 tak má štyri slnká.Nová planéta obieha okolo vlastnej dvojhviezdy. Neďaleko sústavy krúži ďalší binárny systém, planéta PH1 tak má štyri slnká. (Zdroj: VIZUALIZÁCIA - NASA/Haven Giguere/Yale)

BRATISLAVA. Nad horizontom pomaly stúpa slnko. Hviezda o čosi väčšia ako tá naša sa lenivo dvíha po oblohe, hviezda, ktorá je trochu teplejšia i jasnejšia ako naše Slnko. A nie je sama, čoskoro ju nasleduje jej hviezdny sprievodca, menší, červený trpaslík.

Takýchto kozmických dvojhviezd je plný vesmír a nie sú vôbec nezvyčajné. Oveľa menej však poznáme ďaleké planéty, ktoré dokážu okolo takéhoto binárneho systému krúžiť.

Keby ste sa vôbec dokázali postaviť na ich povrch, videli by ste pohľad známy len z vedecko-fantastických filmov. Teraz však objavili planétu, pri ktorej by bol aj tento výhľad banálny.

Amatéri v spolupráci s profesionálnymi astronómami objavili exoplanétu, ktorá nielen obieha okolo svojej materskej dvojice hviezd, túto dvojicu totiž obieha ešte ďalší binárny systém.

Vzdialený exotický svet tak máva štyri slnká, a dve z nich občas svietia aj v noci.

Objav amatérov

Kian Jek a Robert Gagliano sú laickí nadšenci. Nedávno sa zapojili do projektu Planethunters (Lovci planét), kde široká verejnosť pomáha v skúmaní verejne prístupných údajov z vesmírneho observatória Kepler.

PH1

Leží zhruba päťtisíc svetelných rokov od Zeme. Rok tam trvá 138 dní.

Pripomína Neptún, má šesťkrát väčší polomer ako Zem.

Krúži okolo žltobieleho trpaslíka typu F a červeného trpaslíka, ktorý väčšiu hviezdu obehne za 20 dní.

Tridsaťnásobne ďalej ako Pluto od Slnka krúži ďalšia dvojica hviezd.

Tie v marci roku 2009 vypustil do kozmu americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) a dodnes sa našli viac ako dve tisícky kandidátov na vzdialené svety v iných planetárnych sústavách.

Jek a Gagliano skúmali dáta z binárneho systému, ktorý leží od Zeme asi päťtisíc svetelných rokov. V údajoch si všimli drobný výkyv, ktorý by mohol naznačovať nielen chybu prístroja, ale aj prítomnosť ďalekej planéty. Podľa pravidiel tohto programu tak anomáliu označili - a mali šťastie.

Pozemské pozorovania pomocou veľkých ďalekohľadov na Havaji potvrdili, že naozaj ide o planétu. Podľa našich súčasných poznatkov je zatiaľ jediná svojho druhu a dostala po projekte meno PH1.

„Nemusíte chodiť veľmi ďaleko na to, aby ste mali celkom dobré námietky proti takémuto systému,“ komentuje objav pre BBC Chris Lintott z Oxfordskej univerzity.

„Vplyv všetkých štyroch hviezd vytvára veľmi zložité prostredie. A napriek tomu si tam krúži v očividne stabilnej dráhe. Je to čudné, ale preto to robí tento objav takým zábavným.“

Veľmi teplo

Vedci predpokladajú, že záhadná exoplanéta PH1 je zhruba šesťkrát väčšia ako Zem a pripomína Neptún, pričom by tiež mala byť plynným obrom.

Svoju materskú dvojhviezdu obehne za 138 dní, no aj keby nebola zložená najmä z plynov či mala kamenné mesiace, život by sme tam zrejme hľadali zbytočne.

Astronómovia na základe výpočtu dráhy teraz odhadujú, že teplota na PH1 kolíše niekde medzi 250 až 340 stupňami. Na prežitie je tam príliš teplo.

„Takéto planéty sú extrémami pri planetárnom vzniku,“ zdôrazňuje pre Space.com Meg Schwambová z americkej univerzity Yale a prvá autorka pripravovanej vedeckej štúdie v magazíne Astrophysical Journal. Práve jej škola pomáhala projekt Planethunters vytvoriť.

„Objav takéhoto systému nás núti vrátiť sa k rysovacím doskám a nanovo sa snažiť pochopiť, ako vôbec takéto planéty môžu vzniknúť a vyvíjať sa v podobne dynamicky sa meniacom prostredí.“

Dvakrát prvá

Ďaleká planéta s dvomi vlastnými a dvomi neďalekými slnkami pritom nie je len prvou planétou vo štvorhviezdnom systéme. Zároveň sa stala prvou potvrdenou exoplanétou projektu, kde nadšenci pomáhajú vedcom v ich hľadaní.

„Toto je ovocie vzorovej ľudskej spolupráce,“ dodáva vo vyhlásení NASA aj Natalie Batalhová. „Spolupráce medzi vedcami a ľuďmi, ktorí majú radi hviezdy, poznanie a bádanie.“

Vesmírny lovec planét, observatórium Kepler.