SME
Pondelok, 21. jún, 2021 | Meniny má AlojzKrížovkyKrížovky
KOMENTÁR FRANTIŠKA MÚČKU

Nobelova cena za ekonómiu: o hľadaní lásky a cestovaní obličiek

Nie je jednoduché dobre si vybrať. Nobelovu cenu tento rok dostali ekonómovia, ktorí sa pokúsili rozhodovanie uľahčiť.

Každý chce spriaznenú dušu. Jano chce jedine Evu. Eva veľmi chce Petra, prinajhoršom Ondra. Ondro chce dajakú ženu, ale keby si mohol vybrať, tak najradšej Zuzanu, lebo tá je podľa neho najlepšia. Zuzana nechce nikoho, ale keď sa nenájde nič lepšie, tak môže byť aj Peter, prinajhoršom Ondro. Lenže Peter chce Martu, no ak by mal zostať sám, to by radšej zniesol už tú Evu. A Marta chce iba Jana.

Čo z toho nakoniec vznikne? Dva páry. Nie všetci síce budú úplne šťastní, lebo len jeden človek dostane svojho ideálneho partnera. No zvyšní traja vo vzniknutých dvoch dvojiciach budú po párovačke tiež spokojnejší ako pred ňou. Nebudú mať svoj ideál, ale nájdu niekoho, koho chcú viac než samotu. No a pre Jana s Martou sa nič nezmení. Zostane im to, čo mali, neopätovaný cit.

Skryť Vypnúť reklamu

Celý výsledok môžeme nazvať stabilnou alokáciou. Už sa tam nedá spraviť nič pre to, aby boli spomínaní ľudia spokojnejší. Preto nakoniec sami dospejú k tomuto výsledku. A teraz si predstavte, že máte desiatky či stovky ľudí so stovkami či tisíckami preferencií. A veci môžu byť ešte komplikovanejšie. Čo ak by Eva vedela, že Peter ju chce len preto, lebo si nevie nájsť nikoho iného? Zmenilo by to jej preferencie?

Dvaja, čo nespolupracovali

Za hľadanie algoritmov, ktoré si poradia s takýmito úlohami, bola tento rok udelená Nobelova cena za ekonómiu (povinne treba dodať, že je to len hovorový názov a ide o Ceny Švédskej banky za ekonómiu na pamiatku Alfreda Nobela). Dostali ju americkí akademici Alvin Roth a Lloyd Shapley. Dostali ju spolu, hoci nepracovali spolu. V histórii Nobelových cien za ekonómiu však nejde o nič výnimočné.

Skryť Vypnúť reklamu

Jeden sa venoval teoretickým princípom optimálneho párovania, druhý z tejto teórie ťažil pre prax. Tým prvým je Shapley, ktorý navrhol viac metód, ako dospieť k dobrému spárovaniu. Roth zasa teóriu upravil pre konkrétne oblasti, napríklad pre spárovanie študentov s univerzitami či nemocníc s lekármi.

Ja jemu, niekto iný mne

Keď americké školy pred desiatkami rokov hľadali lekárov medzi absolventmi medicíny, často dostali košom. To je, samozrejme, prirodzené. problém bol, že v nemocniciach tak často ostávali voľné miesta, ktoré by radi zobrali iní medici, akurát ich nik neoslovil, respektíve ich záujem na začiatku nebol akceptovaný a oni už prijali inú, možno aj horšiu ponuku.

Tak sa stalo, že nemocnice začali o budúcich doktorov súťažiť rýchlosťou. Predháňali sa, kto ponuku pošle skôr. Dostalo sa to až do pozície, že oslovovali študentov, ktorým do ukončenia školy chýbali aj roky, ešte neboli ani vyprofilovaní. Celý proces sa tak stal neefektívnym.

Skryť Vypnúť reklamu

Až v roku 1952 vznikla neziskovka, ktorá na základe preferencií oboch strán páruje medikov s nemocnicami. Už desiatky rokov inštitúcia využíva algoritmus, ktorý zdokonalil práve Roth.

Ďalšia praktická aplikácia od Rotha sa týka transplantácie orgánov v Amerike.

Predstavte si, že niekto, na kom vám veľmi záleží, potrebuje obličku. Aj by ste mu dali vlastnú, ale nie ste vhodný darca. Na trhu však existuje veľa ľudí, ktorí sú ochotní obličku darovať (z rovnakého dôvodu ako vy) a ešte viac tých, ktorí potrebujú vašu obličku. Len ich treba mať v databáze a potom už len počítať a hľadať cestu. Keď ja dám jemu, on tretiemu, tretí štvrtému... a nakoniec mojej žene dorazí tá správna oblička.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

4. marec 2020. Igor Matovič a Boris Kollár na tlačovej konferencii po spoločnom rokovaní po voľbách do Národnej rady SR 2020.

Čo ukázal viac ako rok vládnutia so Sme rodina?


13 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Variant delta príde aj na Slovensko.


a 2 ďalší 7 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

V piatok budú pokračovať na druhom paneli.


TASR 8 h
Výskumný pracovník kráča okolo plášta s logom nemeckej biofarmaceutickej výskumnej spoločnosti CureVac v nemeckom meste Tübingen.

CureVac testoval, keď sa šírili početné mutácie.


18. jún

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  2. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  3. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  4. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  8. 15 otázok o separovaní. Minimálne na jednu nebudete vedieť odpovedať
  9. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  10. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  1. Legislative intention - recodification of the corporate law
  2. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  3. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  4. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  5. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  6. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  7. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  8. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  9. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  10. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 28 962
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 485
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 147
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 695
  5. Po Slovensku na motorke 6 771
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 397
  7. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 4 932
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 4 788
  9. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 3 560
  10. Crème de la crème po slovensky 3 182