Ten, čo dostal súkromníkov na vesmírnu stanicu

Občas mu hovoria aj mladší Steve Jobs. Elon Musk je však viac než vizionár a šikovný obchodník.

(Zdroj: NASA)

Miestnosť pripomína stredne veľkú kanceláriu. V otvorenom priestore, za niekoľkými radmi pracovných stolov sedí ani nie dvadsať inžinierov.

Napäto pozerajú do množstva počítačových monitorov a kontrolujú zložité grafy a čísla. Dozerá na nich podstatne väčšia miestnosť zaplnená desiatkami odborníkov z Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA).

Zrazu sa spustí posledné odpočítavanie a štart dostal zelenú - toto je okamih, o ktorom teraz budú rozprávať dejiny kozmonautiky.

V rohu miestnosti sa však nad svojím počítačom usmieva jeden človek. Okrem svojich príspevkov na sociálnej sieti Twitter sa do samotnej činnosti príliš nezapája. Bude to však práve on, čo krátko po lenivom, no burácajúcom štarte nosnej rakety začne prijímať prvé gratulácie.

Štyridsaťjedenročný miliardár Elon Musk, trochu vizionár a určite šikovný obchodník práve vďaka svojej firme SpaceX dostal do kozmu vôbec prvú súkromnú vesmírnu misiu. Kozmická loď Dragon letí aj spolu s nákladom k Medzinárodnej vesmírnej stanici ISS a o niekoľko dní sa plná odpadkov i ukončených experimentov vráti späť na Zem.

Milión testov

info
Fakty
Firmy Elona Muska
  • PayPal: platobný systém, ktorý umožňuje vykonávať relatívne bezpečné platby na internete. Spoločnosť kúpila firma eBay.
  • SpaceX: firma, ktorá sa zameriava na vývoj vesmírnych technológií od nosných systémov až po kozmické lode. Stala sa prvou súkromnou spoločnosťou, ktorej sa podaril komerčný nákladný let k Medzinárodnej vesmírnej stanici ISS.
  • Tesla Motors: výrobca luxusných elektrických áut. V roku 2008 začal dodávať športový model Tesla Roadster, v júni tohto roku začali dodávať luxusný sedan Tesla Model S.

Space Exploration Ba Technologies Corporation alebo skrátene SpaceX založil Musk v roku 2002. Majetok, ktorý zarobil na internetovom platobnom systéme PayPal vložil do svojej predstavy, že ľudia sa musia vrátiť do vesmíru.

A nesmie to byť len dobiehanie minulých úspechov, údržbárske misie či opakovanie víťazstiev aj prehier našich predchodcov.

No ako dobrý biznismen bol tiež realista a vedel, že celý tento sen musí odštartovať čímsi naozaj uchopiteľným. A začať treba s tým, že vláde, teda NASA musí ponúknuť lacnejšiu a podstatne efektívnejšiu verziu vesmírneho cestovania.

Po desaťročí vývoja a množstve testov sa nimi stali nosná raketa Falcon 9 s nákladnou kozmickou loďou Dragon. Sú v súčasnosti jediným americkým spôsobom, ako na vesmírnu stanicu dopraviť aspoň náklad.

„Vždy sa kozmickej stanici môže stať čosi hrozné," hovorí o prípravách podľa magazínu Popular Mechanics Musk. „Môžu sa zraniť ľudia vo vnútri. Takže sme museli urobiť milión simulácií a rovnako tak urobila NASA."

SpaceX sa to podarilo. V máji firme vyšiel zásadný testovací let, tento týždeň zaparkovala na obežnej dráhe našej planéty prvá riadna, komerčná nákladná misia.

Americký úrad si ich zatiaľ objednal dvanásť a zaplatí za ne viac ako jeden a pol miliardy dolárov. To sú pritom náklady zhruba na jeden jediný let raketoplánu.

„Myslím, že ľudia si pritom neuvedomujú, že len 12 misií je pre NASA. No my už máme kontrakty na 46."

Dieťa v továrni

Elon Musk sa narodil a vyrástol v Južnej Afrike. Už ako dieťa sníval, že raz odíde do Spojených štátov, kde „sa dajú vykonať veľké vec". Najskôr však študoval na vysokej škole v Kanade, bakalárske tituly z ekonómie a fyziky však získal už v USA. Práve tam sa stretol s myšlienkami vynálezcu, fyzika a trochu nepraktického vizionára Nikolu Teslu.

Musk sa tak rozhodol, že vo svojom živote sa bude venovať trom oblastiam zásadným pre budúcnosť ľudstva. Internetu, vesmíru a ekologickým, obnoviteľným zdrojom energie.

Rok po SpaceX preto založil spoločnosť Tesla Motors a chcel vytvoriť novú generáciu elektrických áut.

„Elon Musk vyzerá ako dieťa, ktoré sa práve prešlo po továrni na hračky," opisoval pred dvomi rokmi magazín Wired podnikateľa, ktorý po firmách Toyota a General Motors získal fabriku, kde sa vyrábajú autá. Tie jeho však nepotrebujú ropu ani klasické čerpacie stanice, stačí im zástrčka do elektriny.

Pri týchto elektromobiloch však neplatí predstava o malom, čudnom mestskom vozidielku.

Jeho prvé auto bolo drahým športovým strojom. Tohtoročný nový model zase luxusným sedanom.

„Ľudia fungujú s predstavou, že elektrické auto musí byť esteticky náročné, nízko výkonné a mať krátky dojazd," dodáva pre Popular Mechanics.

„Nič z toho nemusí byť pravda. Aby nám verili, rozhodli sme sa také autá jednoducho vyrobiť."

Má gule

Netreba zabudnúť, že možno viac než rojko je Musk šikovný obchodník. A aj keď rád rozpráva o veľkých víziách, v konečnom dôsledku sú to vízie, ktoré sa nejakým spôsobom finančne vyplatia.

Vesmírne cestovanie či zásobovanie možno ešte nie je, ale raz zrejme bude veľkým biznisom. Vlastniť roadster od Tesla Motors je zase aj pre boháčov – autá stoja zhruba 110-tisíc dolárov a sú na ne poradovníky - významná imidžová vec.

Firma však už predáva aj súčiastky ďalším výrobcom. A tvrdí, že jej cieľom je zmeniť spôsob, ako ľudia o automobilizme vôbec premýšľajú.

„Ak niečo Elon má, tak sú to gule zo železa,“ napísala o Muskovi na svojom blogu jeho bývalá žena. „A verte, naozaj ich má.“

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  3. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  4. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  5. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  6. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  7. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  9. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  10. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  1. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 652
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 286
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 113
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 857
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 660
  6. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 4 990
  7. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 664
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 475
  9. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 222
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 290

Téma: Víkend


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Majú noviny, možno budúcu stranu i lukratívny areál. Volajú sa Eset

Nadácia Zastavme korupciu, za ktorou stojí zakladateľ Esetu, odhalila predražené nákupy nemocnice, ktorej bývalý areál teraz firma získala.

EKONOMIKA

U. S. Steel namieta sudcov: Hovorili skôr, než mali

Majetok súd zaistil bez toho, aby to poriadne vysvetlil.

KOMENTÁRE

Pravicová vláda nebude. Môže za to Kotleba s Ficom?

Sulík s Matovičom odkázali, že Fico je väčšie zlo než extrémizmus.

ŠPORT

Futbalisti žijú iný svet. Už to môžem potvrdiť, vraví Šebo

Keď vidí hráčov filmovať, tak sa smeje.

Neprehliadnite tiež

Expert na kyberbezpečnosť: Väčšina infraštruktúry už bola hacknutá

Silnejšie počítače dajú lepšie nástrojom vláde, ale aj hackerom, povedal pre SME odborník na kyberbezpečnosť RAMI EFRATI.

Postavili umelú maternicu, ktorá vynosila jahňa

Zariadenie môže o niekoľko rokov zachrániť predčasne narodené deti. Dýchali by v ňom pomocou tekutiny.

Nový výskum kostí mastodonta môže prepísať históriu človeka

Kontroverzný výskum tvrdí, že Ameriku osídlili predkovia ľudí o 100-tisíc rokov skôr ako sa doteraz myslelo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop