Napriek tomu, že existujú miliardy webových stránok, užívatelia zo Spojených štátov trávia polovicu času na internete prezeraním stránok ovládaných štyrmi veľkými spoločnosťami. Konsolidácia internetového trhu postupuje veľkou rýchlosťou: ak pred dvoma rokmi kontrolovalo 60 percent času stráveného na internete 110 spoločností, dnes je to len 14 firiem. Jediná spoločnosť - AOL Time Warner - pritom ovláda tretinu trhu. Tieto závery vyplývajú z prieskumu americkej spoločnosti Jupiter Media Metrix.
Rovnaké šance pre najbohatších
Ešte pred rokom sa vážne hovorilo o tom, že na internete sa môže presadiť ktokoľvek - dobrý nápad musí zákonite viesť k dobrému výsledku. Podľa analýzy Jupiteru je však už v súčasnosti hlavným kľúčom k úspechu na internete nie vybudovaná infraštuktúra - kvalitný obsah, ale reklama a marketing. Vďaka internetu má každý pred sebou mikrofón, každý môže prehovoriť, povedal viceprezident Jupiteru Mark Mooradian. „Nemožno však pochybovať o tom, že niektoré mikrofóny sú oveľa hlasnejšie, než iné.“
Podľa analýzy existujú tri hlavné príčiny rýchlej konsolidácie internetových médií, ktoré umožňujú dominanciu niekoľkých spoločností. Prvou je spájanie gigantov do ešte väčších celkov: už pred dvoma rokmi bol internetový provider AOL v tabuľke na prvom mieste, po fúzii s vtedy jedenástou firmou Time Warner už novej spoločnosti nedokáže nik konkurovať.
Množstvo peňazí, ktoré dokážu tieto spoločnosti investovať do internetu, sa stalo druhým významným faktorom: obrovské - hoci neefektívne - investície totiž prehlbujú rozdiel v kvalite medzi stránkami gigantov a zvyškom internetu. Korporácie ako AOL Time Warner zároveň vo vlastných tradičných médiách (napríklad televízia CNN či časopis NewsWeek) propagujú svoje internetové stránky tak intenzívne, že žiadna iná spoločnosť by nedokázala podobnú reklamu zaplatiť.
Tretím faktorom, ktorý pomohol výraznému rastu najväčších firiem, bol krach množstva internetových spoločností minulý rok, čím sa znížila konkurencia na internete. Zaniklo pritom aj množstvo stránok, ktoré ponúkali kvalitný obsah, ale nevedeli si na svoju prevádzku sami zarobiť - prežili opäť najmä dcérske spoločnosti gigantov, ktoré nemusia okamžite zarábať.
Bude Európa nasledovať?
Spojené štáty sú najvyspelejším internetovým trhom a tunajšie trendy zvyčajne predznamenávajú vývoj v ďalších častiach sveta. Existuje však niekoľko náznakov, že v Európe nemusí dôjsť k takej výraznej koncentrácii zdrojov informácií, ako v USA.
V Európe je vlastníctvo médií prísnejšie regulované a nie je zvykom, aby jedna firma vlastnila najvýznamnejšie televízne stanice, noviny i časopisy - neexistuje tu gigant typu AOL Time Warner. Takisto tu nie je žiaden výrazne dominujúci internetový provider ako AOL v Spojených štátoch. Poskytovatelia pripojenia len málokedy ponúkajú aj vlastný obsah, akýsi „gigantický intranet“ pre svojich užívateľov, ktorým by konkurovali iným médiám.
Aj nárast počtu užívateľov internetu v neanglofónnych krajinách bude skôr podporovať rozvoj lokálnych zdrojov informácií v inom ako anglickom jazyku.
Napriek tomu určite v nasledujúcich rokoch k určitej konsolidácii dôjde. Na Slovensku napríklad stále existujú amatérske internetové médiá s minimálnym kapitálom, ktoré úspešne konkurujú tradičným časopisom - tie vlnu nových investícií zo strany tradičných médií v terajšej podobe určite neprežijú.