Okrem zlepšených prehrávačov Apple vynovil aj multimediálny obchod iTunes. Používa ho asi 435 miliónov ľudí.
SAN FRANCISCO. Nové iPody od americkej spoločnosti Apple sú tenšie a ľahšie. Vreckový prehrávač Nano dostal väčší displej a rozhranie Bluetooth, multimediálny prehrávač procesor A5.
Úplnou novinkou oboch verzií je aj konektor Lightning, ktorý je o 80 percent tenší než pri predchádzajúcich verziách.
Apple bude predávať redukciu na použitie so starším príslušenstvom. Samozrejme, pre staršie dokovacie stanice s „konektorom na mieru“ to bude problém, ale napríklad v aute dodatočný káblik neprekáža.
Nové iTunes a iPody
Nové prehrávače a zlepšenú službu iTunes prišiel na pódium predstaviť Eddie Cue, ktorý v Appli zodpovedá za internetový softvér a služby. Na začiatku priniesol trochu štatistiky.
Cez iTunes si dnes môžete kúpiť viac než 26 miliónov skladieb. Od uvedenia služby pred deviatimi rokmi si ich ľudia kúpili viac než 20 miliárd. Užívatelia si zaregistrovali 435 miliónov iTunes účtov.
Dve tretiny stiahnutých súborov idú cez zariadenia s mobilným operačným systémom iOS, a preto sa v Appli rozhodli mierne upraviť vzhľad obchodu.
Nový iTunes Store tak na iPade v hornej časti ukazuje veľké pútavé obrazy nových albumov, alebo programov, či elektronických kníh. Rovnaký dizajn je pre hudbu, televízne programy, aplikácie a iBook Store.
Podobný vzhľad je na iPhone, ale len s jedným veľkým pútačom namiesto troch na iPade.
Užívateľ si pri sťahovaní môže vypočuť ukážky zo sťahovaných skladieb. Systém má ponúknuť aj lepšie výsledky vyhľadávania a možnosť prehrávania obľúbených hudobných či filmových diel na Facebooku a Twitteri.
Novinkou je integrácia tlačidla Like z Facebooku. Prepracovaný iTunes Store bude uvoľnený 19. septembra.
Zjednodušená verzia iTunes bude dostupná aj pre počítače, dočkala sa integrácie so službou iCloud, ktorú podľa Cuea využíva asi 200 miliónov používateľov.
Tenšie Nano
iPod je najrozšírenejšou značkou vreckových prehrávačov, od ich uvedenia na trh v roku 2001 sa ich predalo 350 miliónov.
Nový iPod Nano je podobne ako iPhone dosiaľ najtenší prehrávač, aký kedy firma vyrobila. S 5,4 milimetrami hrúbky je o 40 percent tenší než predchádzajúci model.
Siedma generácia iPodu Nano dostala takmer dvakrát väčší displej než predchodca a teraz sa tak môže chváliť 2,5palcovou uhlopriečkou.
Novinkou je aj prítomnosť Bluetooth, tlačidlami na stranách sa dá rýchlo obsluhovať prehrávanie. Na jedno nabitie by mal Nano vydržať až 30 hodín prehrávania.
Zostala mu aj podpora systému Nike+ a fitnes funkcií. Cena modelu so 16 gigabajtmi pamäte ostáva na 149 dolároch.
Nový iPod Touch
Aj iPod Touch bol vo vývojovom centre Applu na diéte, jeho nová hrúbka je 6,1 milimetra a hmotnosť iba 88 gramov.
Má rovnaký štvorpalcový Retina displej ako iPhone 5 a je až sedemkrát rýchlejší než predchodca, pretože je vybavený procesorom A5.
Zlepšený bol fotoaparát iSight s päťmegapixlovým rozlíšením. Softvér doplnili o automatické panorámy a prehrávač získal hlasovú asistentku Siri. Zariadenie zvládne na nabitie prehrať až 40 hodín hudby.
Okrem bielej a čiernej sa bude predávať azúrová, žltá a červená verzia. Jeho cena sa začína na tristo dolároch za verziu s 32 gigabajtmi pamäte.
Novinkou pre poslucháčov sú aj slúchadlá EarPods, ktoré vraj Apple vyvíjal tri roky. Na prvý pohľad zaujme oválny dizajn a bočné a zadné „výfuky“. Slúchadlá majú priniesť celkovo lepší hudobný zážitok podčiarknutý sýtejšími hlbokými tónmi.
Najpredávanejší systém
Apple sa nezabudol pochváliť úspechmi firmy. Ešte pred uvedením nového telefónu iPhone 5 šéf firmy Tim Cook pripomenul napätému publiku, že firma má v dvanástich krajinách sveta otvorených 380 obchodov.
O zlepšenom operačnom systéme OSX 10.8 Mountain Lion Cook tvrdí, že sa dosiaľ predalo sedem miliónov kópií. Tým sa stal podľa Cooka najrýchlejšie predávaným OSX systémom všetkých čias.
Notebooky Apple zasa získali v Spojených štátoch najvyšší podiel na trhu v posledných troch mesiacoch, čo je dnes takmer tretina z trhu.
Rekord zaznamenal aj tablet iPad. Za posledný štvrťrok sa ich predalo 17 miliónov, čo je zatiaľ najväčšie štvrťročné číslo.
„Predali sme viac iPadov, než koľko predal počítačov ktorýkoľvek výrobca vo svojej ponuke. Áno, sme už v ére za počítačmi,“ povedal Cook. Za celý čas firma predala už viac než 400 miliónov zariadení s mobilným operačným systémom iOS.
Doplnil aj to, že i keď konkurenti predstavili stovky tabletov od uvedenia iPadov, má tablet od Applu stále 68percentný podiel na svetovom trhu.
Tablet iPad má navyše na svedomí 91 percent webovej prevádzky všetkých tabletov. „Nevie však, čo robia ostatné zariadenia,“ štuchol si Cook do konkurencie.
Autor: Roman Všetečka,Václav Nývlt, Technet.cz