Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Neandertálci sa liečili rastlinkami

Neandertálec ako mohutný lovec zvierat? Takýto obraz zrejme neplatí.

Vedci sa rozhodli preskúmať zuby neandertálcov z jaskyne El Sidrón. Zistili, že využívali liečivé rastlinky a varili na ohni.Vedci sa rozhodli preskúmať zuby neandertálcov z jaskyne El Sidrón. Zistili, že využívali liečivé rastlinky a varili na ohni. (Zdroj: CSIC Comunicación)

BRATISLAVA. Neboli príliš šikovní. Nedokázali vytvoriť zložitejšie nástroje, nepoznali umenie ani komplikovanejšie myšlienky. Ich reč bola primitívna, rovnako ako ich zvyky. A keď sa chceli najesť, museli zobrať jednoduché zbrane a vydať sa do divočiny.

Ani jeden z týchto predsudkov o neandertálcoch neplatí. Naši príbuzní, z ktorých malú časť dodnes nesieme vo svojej DNA, nielenže mohli byť prvými umelcami, ale aj pochovávali svojich mŕtvych, zrejme verili v bohov či bôžikov, zhotovovali si zložitejšie nástroje a pomôcky. A boli všežravcami, ktorí zrejme jedli viac rastlín než mäsa.

Naznačujú to zistenia tímu archeológov a chemikov, ktorí skúmali pozostatky zubov objavených v severošpanielskom nálezisku El Sidrón. Štúdia v magazíne Naturwissenschaften tiež tvrdí, že neandertálci využívali rastliny na prírodné liečiteľstvo.

Liečivé rastliny

Jaskynný komplex El Sidrón je jeden z najzaujímavejších v Európe. Dávna jaskyňa má asi šesťsto metrov a v jej priestoroch už objavili nielen stopy po pravekom umení, ale aj tisícky pozostatkov po najmenej dvanástich jedincoch, ktorí žili niekedy pred päťdesiattisíc rokmi.

Neandertálci z El Sidrón

Využívali oheň, rastliny si pravdepodobne varili.

Čas trávili v zadymených priestoroch.

Viaceré liečivé rastliny jedli.

Tieto nálezy naznačovali, že neandertálci sa nielenže starali o chorých a zranených, ale že si aj ozdobovali svoje telá. Ich strava však ostávala záhadou.

Niečo ukazovali kosti, ktoré paleontropológovia v komplexe našli. To však nestačilo, preto sa rozhodli spolupracovať s chemikmi. Využili na to ich najmodernejšie metódy na analýzu molekúl.

Odborníci najskôr odobrali vzorky zo zubov a potom ich podrobili plynovej chromatografii a hmotnostnej spektrometrii. Vďaka tomu zistili, aké organické látky sa na zuboch zachovali.

„Identifikovali sme rôznorodé používanie rastlín,“ hovorí v tlačovom vyhlásení Yorkskej univerzity Karen Hardyová, prvá autorka štúdie. „A to naznačuje, že neandertálski obyvatelia El Sidrónu mali sofistikované vedomosti o svojom prirodzenom prostredí.“

Analýza napríklad ukázala, že naši príbuzní využívali harmanček i rebríček obyčajný. To sú rastliny bez príjemnej chuti a bez nutričnej hodnoty. No majú liečivé, protizápalové účinky. Vedci tiež zistili, že neandertálci si varili zeleninu.

Iní ľudia

„Všetky dnešné vyššie primáty využívajú liečivé účinky rastlín,“ zdôrazňuje aj pre magazín Nature Hardyová. „Takže to mohli robiť aj neandertálci.“

Dnes je otázne, či neandertálcov ešte môžeme považovať za „tých druhých“ praľudí. Genetický výskum ukazuje, že sa krížili s našimi priamymi predkami - ak má vôbec takéto rozlíšenie zmysel. Čoraz častejšie sa tak objavuje myšlienka, že neandertálci boli tiež Homo sapiens, len možno nejaký poddruh.

Vláda si tlieska. Testy však mnohých neodhalili, varujú experti

Falošne zdravých považuje za problém aj minister Krajčí.

Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.

Čo vám zabudli povedať o testovaní

Zatlieskali sme si a teraz k faktom.

Navrhli odvolať rektora STU Fikara, na rokovaní bola polícia

Akademici si odhlasovali koniec Miroslava Fikara.

Rektor Slovenskej technickej univerzity (STU) Miroslav Fikar.