SAN FRANCISCO. Najväčšia sociálna sieť Facebook nemá 901 miliónov užívateľov, ako tvrdí. Britská televízia BBC zistila, že na sociálnej sieti je registrovaných asi 54 miliónov falošných a duplicitných účtov.
Televízia to zistila testom: vytvorila fanúšikovskú stránku fiktívnej firmy VirtualBagel. Napriek tomu, že stránka neponúkala ani jeden produkt, získala v prvý deň 1600 fanúšikov.
Väčšina klikov pritom pochádzala z účtov v Indii, Egypte, Indonézii a na Filipínach. Vo väčšine prípadov nesedeli ani osobné údaje.
Príkladom bol Agung Pratama, podľa dátumu narodenia len 13-ročný chlapec, ktorý je manažérom v americkej firme Chevron.
„Keď sme sa na profily pozreli detailnejšie, zistili sme, že ich účty sa vyskytujú v tisíckach fanúšikovských skupín,“ povedal pre BBC analytik sociálnych sietí Michael Tinmouth.
V tomto prípade šlo o špeciálny softvér, ktorý dokáže vytvoriť tisícky falošných účtov. Tie vytvoria po príkazoch na Facebooku komunitu.
Po uverejnení článku klesli akcie spoločnosti Marka Zuckerberga o osem percent. Investori sa totiž obávajú, že firmy si investície do reklamy na Facebooku rozmyslia.
„Získaní fanúšikovia nemusia byť skutoční. Ak aj sú, majú záujem o vašu značku? Odpoveď čoraz častejšie znie, že nie, “ dodal analytik.
Facebook priznal, že určovanie cien za reklamu je nepresné. Z reklamy mu pritom plynie 80 percent príjmov. Veľký problém v mŕtvych dušiach však Facebook nevidí, no pracuje na ich odstránení.
Facebook čelí aj odchodu užívateľov zo sociálnej siete. Počet užívateľom poklesol za posledných šesť mesiacov v 14 z 23 krajín, v ktorých drží Facebook polovicu trhu.
V ostatných krajinách počet užívateľov stagnuje. V USA už poklesol počet užívateľov od januára o 1,1 percenta.
Podľa analytikov má Facebook ešte potenciál rásť v juhovýchodnej Ázii a v Latinskej Amerike.