Bratislava 15. júla (TASR) - Je to jednotné európske číslo tiesňového volania, ktoré je bezplatne zastihnuteľné všade v rámci krajín EÚ z pevných liniek a mobilných telefónov.
Volajúci je z neho presmerovaný na príslušnú záchrannú službu - miestnu políciu, hasičský zbor alebo zdravotnícku službu. Dostupné je 24 hodín denne. Číslo 112 sa začína používať aj v niekoľkých krajinách mimo EÚ, napr. v Chorvátsku, Čiernej Hore a Turecku.
Rodičia by mali mať na pamäti aj číslo núdzovej linky 116 000. Slúži na nahlasovanie nezvestného dieťaťa v ktoromkoľvek z 27 členských štátov EÚ. Môže ho použiť ktokoľvek, kto má nezvestné dieťa či informácie o nezvestnom dieťati. Uvedené číslo spojí volajúceho so skúsenou organizáciou schopnou poskytnúť podporu a praktickú pomoc či už psychologického, právneho alebo administratívneho charakteru.
Pomoc môžu nájsť dovolenkári zvyčajne aj na veľvyslanectvách či konzulátoch. Obrátiť sa na ne napríklad môžu, ak ich zatknú, ak utrpia vážnu nehodu alebo stratia dôležité doklady. O pomoc môžu cestovatelia požiadať akýkoľvek konzulát alebo veľvyslanectvo členskej krajiny EÚ. Nárok majú dovolenkári aj na pomoc v krízových situáciách. Členské štáty EÚ musia v prípade potreby pomôcť občanom pri evakuácii tak ako svojim vlastným štátnym príslušníkom.
Na webovej stránke konzulárnej ochrany Európskej komisie môžu dovolenkári zistiť, či má ich krajina zastúpenie v destinácii, do ktorej cestujú: http://ec.europa.eu/consularprotection.
Informácie TASR poskytol vedúci tlačového a politického oddelenia Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Andrej Králik.