Sloboda digitálnych technológií predlžuje čas strávený prácou.
Viac pracujeme, no menej sme v práci. Vďaka novým technológiám a mobilnému internetu strávi priemerný zamestnanec prácou 46 minút času ešte predtým, než príde do roboty, tvrdí štúdia spoločnosti Mozy, ktorá sa živí online zálohovaním a bezpečnosťou údajov.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Šéfovia v Spojených štátoch a Európe sú tak podľa Mashable.com tolerantnejší k meškaniu do práce či skorým odchodom z roboty. Veria totiž, že ich ľudia pracujú aj mimo kancelárie.
Štúdia im dáva za pravdu. Priemerný pracujúci skontroluje svoje pracovné e-maily o 7.45 ráno, no do roboty príde až o 8.18. Aj keď z kancelárie odíde pred šiestou, prácu ukončí až po siedmej večer.
Za neskoré príchody zamestnávatelia od ľudí vyžadujú vyššiu pohotovosť.
„Spoločnosti poskytujú ľuďom lepšie nástroje a viac flexibility, ale na oplátku žiadajú, aby boli k dispozícii celý deň,“ povedal Mashable.com manažér Mozy Gytis Barzdukas.
Štúdia Mozy tiež ukázala, že šéfovia sú zhovievavejší voči zamestnanom, ktorí chodia na dlhšie obedy či počas práce si vybavujú osobné veci, ako platenie účtov či on-line nakupovania.
Nekontrolujú dochádzku
Výsledky štúdie čiastočne potvrdzujú aj firmy na Slovensku. Spoločnosť PosAm je pre nástup technológii flexibilinejšia voči dochádzke, od zamestnancov požaduje najmä plnenie úloh. Firma dokonca vyvíja vlastné aplikácie, ktorými vedia pracovníci spracovať svoju robotu odkiaľkoľvek.
„Táto flexibilita poskytuje zamestnancom slobodu, firme vyššiu efektivitu a produktivitu,“ vraví šéfka ľudských zdrojov Dana Miňová.
V Orangei chodia ľudia do roboty na deviatu, no v skutočnosti sa práci venujú ešte predtým.
„Nejde o riadený či cielený proces, ale skôr o zvyklosti, ktoré vďaka technológiám nadobúdame spontánne, z vlastnej iniciatívy,“ hovorí šéf korporátnych vzťahov Orangeu Peter Tóth.
Manažérka ľudských zdrojov v bratislavskom Delle Silvia Jeleníková upozorňuje, že napriek zmenám ostanú pozície, ktoré sa fyzickej prítomnosti v práci nevyhnú. Dôvodom je bezpečnosť či tímová práca.
„Charakter našej práce vyžaduje prítomnosť na pracovisku,“ reagovala zas hovorkyňa Sociálnej poisťovne Jana Ďuriačová.
Na druhej strane však priznala, že pre riaditeľov či vedúcich pobočiek sú technológie samozrejmé a pracujú vďaka nim aj pred a po pracovnom čase.
S mierou
Zmeny v práci vďaka technológiám potvrdil aj prieskum, ktorý bol pre Dell a Cisco robený aj na Slovensku.
Nástup technológií je podľa neho taký rýchly, že sa prehlbuje priepasť medzi zamestnancami, ktorí flexibilitu vďaka novým technológiám vítajú, a ktorí sú zas proti nej.
Tóth z Orangeu upozorňuje aj na ďalšie riziko. Práca pred a po pracovnej zmene nemusí znamenať len vyššiu výkonnosť, ale naopak, aj zlé časové plánovanie zamestnancov.
„Treba vidieť aj to, že mobilné technológie nie sú všemocné a nedokážu nahradiť osobný kontakt a fyzické porady,“ povedal.