Na cesty idú autá bez šoférov

Americký štát Nevada povolil na cestách testovanie automobilov bez vodičov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – Peugeot)

Otvoríte dvere. Pohodlne si nastavíte sedadlo, zacvaknete bezpečnostné pásy a naštartujete. Zapnete satelitnú navigáciu a zadáte miesto, kam by ste sa chceli dopraviť.

Auto sa pohne, vy si otvoríte plechovku napríklad so studenou kávou a začnete čítať noviny. Pri prezeraní trebárs noviniek z burzy vás auto odvezie na zadané miesto. Samo od seba, bez šoféra.

Podobných scén je vedecká fantastika plná. Teraz však nehovoríme o ďalšej z kníh či filmov. Ak by ste sa vybrali do americkej Nevady, naraziť môžete práve na takýto úkaz.

Roboautá sa v tomto štáte už môžu vydať na verejné cesty. Výskumníci tam chcú v skutočnej premávke testovať, ako sa budú takéto vozidlá správať, či sú spoľahlivé, bezpečné a či ukrývajú v sebe budúcnosť automobilovej prepravy.

Môžete to vyskúšať

Autá sú vlastne celkom zaostalá technológia. Od svojho vzniku sa v podstate nezmenili. Samozrejme, majú stále novšie a šetrnejšie pohony, stále múdrejšie - niekedy až priveľmi - prístroje a stále úchvatnejší dizajn. No podstata zostáva rovnaká: kolesá, volant - a predovšetkým vodič.

info
Fakty
Výhody

Bezpečnejšie cesty:

Väčšinu dopravných nehôd má na svedomí zlyhanie ľudského faktora. Automatické autá by priniesli bezpečnejšie cesty.

Vyššia produktivita:

Ľudia by mohli počas presunov pracovať. Alebo sa venovať svojim záľubám.

Menej problémov:

Roboautá by sa správali racionálne a nevznikalo by toľko dopravných zápch.

Autá pre chorých:

Presúvať pomocou vozidiel by sa mohli aj ľudia, ktorí dosiaľ nemohli získať vodičské oprávnenie.

Budúcnosť automobilového priemyslu by však mohla vyzerať inak. A práve prítomnosť vodiča je tým, čo by chcelo viac spoločností vrátane veľkých automobiliek ako Ford či BMW zmeniť. Alebo aspoň minimalizovať jeho úlohy pri šoférovaní.

„Čudujem sa, že vôbec dovolíme ľuďom šoférovať autá,“ povedal už pred rokmi Eric Schmidt zo spoločnosti Google. Práve tento internetový gigant posiela na nevadské cesty prvé automatické automobily. Podľa denníka Daily Telegraph sa totiž Schmidtovi zdalo, že ľudia za volantmi áut boli jednoducho chybou, ktorú treba čo najskôr odstrániť. A Google sa na to podujal.

Už niekoľko rokov spoločnosť testuje autá, ktoré si dokážu poradiť aj bez šoférov. No dosiaľ to boli najmä parkoviská či rôzne uzatvorené okruhy.

Na bežné cesty s premávkou sa autá vybrať nemohli. No teraz to urobiť môžu – umožnila mu to novela zákona, ktorá prešla v americkej Nevade. Google tak pošle do nevadských ulíc osem svojich robovozidiel. A ak sa testy vydaria, plánuje ďalšie.

Nehoda? Chyba vodiča

Už dlho je známe, že problémom normálnych áut nebývajú samotné autá, ale skôr ľudia, ktorí samotné vozidlá riadia.

Svetová zdravotnícka organizácia odhaduje, že ročne na cestách po celom svete zahynie viac ako milión ľudí, až päťdesiat miliónov utrpí nejaké zranenie. A výskumy navyše ukazujú, že len v Spojených štátoch je za viac ako šesťdesiatimi percentami nehôd ľudský faktor. To všetko by mohlo s príchodom roboáut zmiznúť.

Už by sa na cestách nepredbiehali blázniví piráti, ktorí si navzájom dokazujú svoju odvahu. Opití vodiči by neohrozovali ostatných účastníkov premávky, nestávali by sa nehody po mikrospánku.

„A vaše automatické auto jednoducho nevyruší zazvonenie telefónu, pozeranie sa na čosi vonku, na čo by ste sa pozerať nemali,“ hovorí pre BBC Danny Sullivan, ktorý sa googleautom už viezol. „Nepozrie sa nadol, aby preladilo rádio a pri pohľade nahor zistilo, že všetky ostatné autá zrazu stoja.“

Jediná nehoda

Prvé automatické autá už majú za sebou 220-tisíc testovacích kilometrov. Boli bezpečné, a stala sa im vlastne iba jediná nehoda - keď na križovatke do roboauta narazil iný vodič, ktorý si nevšimol červené svetlo.

Ani tento výsledok však neznamená, že v automatických dopravných prostriedkoch budete jazdiť už o pár rokov. Aj nevadské povolenie je vlastne veľmi opatrné.

Google musí mať v takomto aute najmenej dve osoby. A jedna z nich musí sedieť na mieste šoféra. Pre prípad, že by nastala nejaká nepredvídaná situácia - ale aj preto, aby v prípade nehody mali úrady na koho ukázať prstom. Stačí pritom, aby sa „šofér" dotkol pedálov alebo volantu a auto mu prenechá celú kontrolu nad riadením. Vypne vtedy svoj sofistikovaný systém z radarov, laserov, kamier a GPS, ktorý mu hovorí, ako by malo po ceste napredovať.

Odborníci však zdôrazňujú, že povolenie na automatizované autá je vlastne len ďalším v rade krokov. Napokon, už teraz nájdete v mnohých vozidlách rôznych asistentov, ktorí vám pomôžu s parkovaním. Väčšia zmena však môže prísť v budúcnosti - autá už viac nemusia vyzerať ako autá.

„Keď prichádza k zmene technológií, prvú vec, ktorú musíte urobiť, je napodobniť to, čo ľudia poznajú,“ vysvetľuje pre britské spravodajstvo Sven Beiker zo Stanfordskej univerzity. „No ľudia sa radi pozerajú napríklad z okien. Myslím si preto, že v nejakom tvare sa okná zachovajú, no možno budú vyzerať inak. A ak sa autá prestanú navzájom zrážať, možno už nebudeme potrebovať nárazníky."

Zober ma domov

Jedna skupina ľudí však novou technológiou nadšená nebude. Inžinieri už teraz špekulujú, ako by automatické taxíky či osobné autá raz mohli rozvážať svojich budúcich pasažierov. Tá situácia sa pritom veľmi nelíši od známeho televízneho seriálu.

Len namiesto hodiniek zrejme pošlete SMS správu či poviete do svojho telefónu, aby po vás auto prišlo. A to si vás už podľa GPS v mobilnom telefóne nájde, a z pamäte zrejme zistí aj to, kde naozaj bývate.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 6 080
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 201
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 2 998
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 506
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 489
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 398
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 389
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 173
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 939
  10. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni. 934

Téma: Víkend


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako mení transplantácia srdca vnímanie okolitého sveta

Transplantácia orgánov sa ukazuje ako otázka niekoľkých rokov. Vhodné srdce pre Jana Škrlanta sa však našlo už po šiestich týždňoch.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

BRATISLAVA

Rušiť gymnáziá, prihlasovať ľudí? Kandidáti povedali, čo chcú s Bratislavou

V SME Naživo diskutovali Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

KOMENTÁRE

Macron otvoril témy, riešenia sa budú tvoriť

O žiadne veľké integračné manévre nejde.

Neprehliadnite tiež

Narazili naň ešte špióni v 60. rokoch. Našli stratené mesto Alexandra Veľkého

Mesto sa nachádza na trase, ktorou Alexander pravdepodobne prenasledoval Dareia III.

OBJEKTÍV

Ako vyzerá zrodenie hviezd? Pozrite si jasle v Mliečnej ceste

Herschelov teleskop pomohol astronónom pri skúmaní vzniku hviezd nevídaným spôsobom.

Vedci vystresovali ryby. Dokázali, že majú osobnosť

Niektoré gupky znehybnia, iné sú odvážnejšie.

Po Únii začne tlačiť na technologické firmy aj USA

Vládam sa nepáči, že morálka na internete sa rozchádza s tou, ktorou sa riadime pri spoločenskom vystupovaní.