BRATISLAVA. Dlho očakávaný vstup americkej firmy Facebook na burzu sa dnes stane realitou. S jej akciami sa začne obchodovať dnes na americkom trhu Nasdaq pod symbolom FB.
Pôjde o najvýznamnejší vstup firmy na burzu, ktorá ju zrejme ohodnotí na viac ako 100 miliárd dolárov.
Viac akcií na predaj
Fakty
najväčšia sociálna sieť s 900 miliónmi užívateľov,
založil ju 4. februára 2004 dnes 27-ročný Mark Zuckerberg počas štúdia na Harvarde spolu s Chrisom Hughesom, Dustinom Moskovitzom a Eduardom Saverinom,
vstup na burzu si vynútil aj zákon platný od apríla. Firmy mimo burzy s viac ako 500 investormi musia zverejňovať finančné výsledky.
Záujem o akcie najpopulárnejšej sociálnej siete je veľký. Facebook sa preto rozhodol, že ponúkne o stotisíc akcií viac, ako predpokladal.
Zvýšil aj ich cenu. Pôvodné rozpätie 28 až 35 dolárov za akciu upravil na 34 až 38 dolárov. V noci mal cenu spresniť.
Predajom 420 miliónov akcií môže získať od investorov viac ako 18 miliárd dolárov. Ak sa naplnia predpovede, Facebook tromfne aj Google, ten v roku 2004 vstupom na burzu získal 1,7 miliardy.
Vstupom na burzu si prilepšia exzamestnanci sociálnej siete, ktorí vlastnia balíky akcií a už majú vlastné firmy.
Jedným z nich je Eduardo Saverin, ktorý sa narodil v Brazílii a zo strachu z únosu emigroval s rodinou do USA. Po odchode z firmy si ponechal akcie v hodnote 2,89 miliardy.
Keďže sa mu nechcelo platiť 15-percentnú daň z kapitálových výnosov v USA, vzdal sa amerického občianstva a odsťahoval sa do Singapuru.
Riziko pre malých hráčov
Na prvý pohľad je Facebook ideálnou investíciou. Má 900 miliónov užívateľov, vlani mal tržby 3,7 miliardy dolárov a má obrovský informačný a reklamný potenciál.
Na druhej strane sa hovorí o spomalení rastu nových užívateľov a tržieb firmy. Sociálne siete sú sezónna záležitosť a Facebook môže skončiť ako kedysi slávny MySpace.
„Facebook má potenciál, ale ak sa nenaplnia očakávania investorov, hrozí prepad cien akcií,“ povedal pre televíziu CNN ekonóm Jay Ritter. Väčšina malých investorov nie je pripravená investovať v dlhodobom horizonte, tvrdí Ritter.
Akcie Facebooku by tak mali nakupovať v prvých dňoch najmä veľkí investori, teda hedgové a podielové fondy a klienti veľkých bánk.
Nadšenie investorov zo vstupu na burzu vlani v novembri sprevádzal aj najväčší zľavový portál Groupon. Cena akcie vyletela na 31 dolárov, ale o niekoľko mesiacov padla o 40 percent. Dnes sa drží na úrovni 16 dolárov. Podobný prepad postihol aj dodávateľa internetových hier Zynga.
„Keby som mal investovať, vyhol by som sa kúpe akcií v deň vstupu na burzu. Počkal by som pár mesiacov, kým sa cena neustáli,“ hovorí analytik Arvind Bhatia.
Príde o inzerentov?
Nadšenie zo záujmu o Facebook schladilo v stredu krok najväčšej americkej automobilky General Motors. Rozhodla sa stopnúť inzerciu na sociálnej sieti. Vlani zaplatil tretí najväčší inzerent za reklamu 1,78 miliardy dolárov.
Pre Facebook znamená jeho odchod aj oslabenie dôvery. Analytik Carlos Kirjner pre TV Bloomberg povedal, že pre neefektívnosť reklamy sa môžu stiahnuť z Facebooku aj väčší klienti: operátor AT&T či výrobca kozmetiky Procter & Gamble.