Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Objavili prvú bielu kosatku

V pobrežných vodách východného Ruska objavili bielu veľrybu.

Ľadovec je prvá biela kosatka v prírode.Ľadovec je prvá biela kosatka v prírode. (Zdroj: russianorca.com)

MOSKVA, BRATISLAVA. Spočiatku to vyzeralo ako rutinná vedecká výprava. No počas sledovania skupiny kosatiek východne od pobrežia Kamčatky si biológovia všimli anomáliu. Jeden z dravcov bol celkom biely.

Odborníci na morský život tak vôbec po prvý raz narazili na celkom bielu dospelú kosatku vo voľnej prírode. Samca pomenovali Ľadovec.

Prvý dospelý

Dravé kosatky zvyčajne žijú v skupinách, v ktorej bývajú jedince navzájom príbuzné. Spolupracujú pri love a niekedy pomáhajú aj starým či chorým členom skupiny. Vedci však medzi nimi dosiaľ nevideli dospelého albína.

„V Rusku sme už videli dve biele kosatky, no tie boli mladé,“ hovorí pre BBC Erich Hoyt, ktorý sa podieľal na ruskej expedícii.

„Táto však má chrbtovú plutvu merajúcu vyše dvoch metrov. To znamená, že má šestnásť, možno dokonca viac rokov.“ Kosatky dospievajú v pätnástich a dožívajú sa päťdesiatky.

Pozorne sledovať

Odborníci zatiaľ netušia, prečo je Ľadovec biely. V jednom prípade v kanadskom zajatí to bolo dôsledkom istého ochorenia, ktoré malo aj ďalšie následky.

Ruská kosatka v severnom Tichomorí však vyzerá zdravo. Vedci sa teraz chcú sústrediť na ochranu a dôkladné pozorovanie skupiny. Odobratiu genetických vzoriek sa zatiaľ bránia.

Jaroslav Naď
Dôchodca s ochranným rúškom na tvári v centre Bratislavy.

Koronavírus na Slovensku: V hre je aj lockdown, opäť máme rekord (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 33 602. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 98 obetí.

Premiér Igor Matovič po stredajšom rokovaní vlády.