Streda, 25. november, 2020 | Meniny má KatarínaKrížovkyKrížovky

Gén astmy ADAM 33 má 55 mutácií

Britsko-americký tím vedcov objavil gén, ktorý zohráva kľúčovú úlohu vo väčšine prípadov astmy. V päťročnej štúdii, ktorú viedla University of Southampton v spolupráci s americkými firmami Genome Therapeutics Corporation a Schering-Plough, vedci zistili,

Schéma pôsobenia génu astmy v mozgu myši.

Zatiaľ čo niektoré časti Európy sú doslova pod vodou, inde je situácia opačná. Takmer vyschnutá rieka Ghandesari (200 kilometrov od Kalkaty v Indii) pre miestnych obyvateľov znamená len jedno – opäť bude menej jedla. FOTO – REUTERS

že zdedená mutácia génu ADAM33 sama nestačí na vyvolanie astmy. Na poznatku, že ochorenie spúšťajú vonkajšie faktory ako roztoče, peľ, huby alebo srsť zvierat, sa teda nič nemení.

Vedúci výskumu profesor Stephen Holgate konštatoval, že novoobjavená génová mutácia robí astmatikov ešte viac citlivými na spomínané faktory. Identifikácia génu môže otvoriť nové cesty v diagnostikovaní a liečení astmy. Jednou z nich je genetický screening novorodencov, ktorým sa hneď po narodení zistí riziko vzniku astmy.

Nositeľom génu ADAM33 je každý človek. Proteín produkovaný týmto génom podporuje fungovanie dýchacích ciest. U astmatikov však dýchacie cesty v reakcii na niektoré látky opuchnú a silno sa stiahnu. Postihnutý dostane astmatický záchvat, ktorý sa začne suchým kašľom s následnou dýchavičnosťou a počuteľným piskotom pri vydychovaní.

Vedci objavili 55 mutácií génu ADAM33. Človek je nositeľom jednej mutovanej verzie aj vtedy, keď astmu nikdy nemal. Podľa Holgata je veľmi pravdepodobné, že najťažší astmatici sú nositeľmi viacerých mutácií. Farmaceutická firma Schering-Plough začala pracovať na vývoji lieku, ktorý by zastavil produkciu proteínu mutovaným génom ADAM33. Len v Británii trpí astmou viac ako osem miliónov ľudí. Podiel postihnutých v celosvetovej populácii stále rastie.

(tasr)

Diego Maradona s trofejou pre majstrov sveta.

Jankovská sa priznala k trestnej činnosti, vypovedala o korupcii

Za rozhodnutím vypovedať nie je zlomená psychika ani iné vplyvy, tvrdí advokát.

Monika Jankovská.

Koronavírus na Slovensku: Očkovanie bude dobrovoľné, prvé vakcíny by mohli byť už v decembri (minúta po minúte)

PCR testy odhalili 1811 nových prípadov. Z antigénov hlásia 937 pozitívne testovaných ľudí. Pribudlo aj 23 úmrtí.

Minister zdravotníctva Marek Krajčí (OĽaNO).
Diego Maradona na archívnej fotografii z roku 2008.

Európska noc výskumníkov bude tento rok online

Čo zaujímavé je pripravené pre mladých a čo pre všetkých nadšencov vedy?

Európska noc výskumníkov bude prebiehať online