Vedcom roka 2011 je chemik

Rozdali ocenenia slovenským vedcom. Vedcom roka je podľa nich Roman Boča.

Odovzdali kontroverzné ceny slovenským vedcom. Vedcom roka je podľa nich Roman Boča.

BRATISLAVA. Vedcom roka SR 2011 sa stal chemik Roman Boča. Odborníka v oblasti anorganickej chémie a magnetochémie ocenili za úspešné vedenie projektu Centra excelentnosti a za mimoriadnu publikačnú činnosť.

Na svojom konte má vyše 200 karentovaných publikácií, prevažne v zahraničných periodikách európskeho a svetového dosahu. Jeho práce sú citované viac ako 1 800-krát. Podpísal sa pod dvadsať monografií, pričom posledná (A Hanbook of Magnetochemical Formulae) vyšla v svetovom vydavateľstve Elsevier v rozsahu 1 010 strán.

Profesor Boča je absolventom Chemickotechnologickej fakulty súčasnej Slovenskej technickej univerzity (STU), aktuálne pôsobí na Fakulte prírodných vied Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave.

Technológie aj celoživotné dielo

Okrem titulu Vedec roka SR 2011 udelili v pondelok v aule bratislavskej Vysokej školy zdravotníctva a sociálnej práce sv. Alžbety aj ďalšie štyri ceny.

V 15. ročníku oceňovania získal titul Technológ roka SR 2011 fyzik Martin Sabo z Fakulty matematiky, fyziky a informatiky UK, Mladým výskumníkom roka SR 2011 sa stal biológ Jaromír Mikeš z Prírodovedeckej fakulty Univerzity P. J. Šafárika v Košiciach.

Uznanie za celoživotné dielo patrí archeológovi Karolovi Pietovi z Archeologického ústavu SAV. Za výsledky v programoch EÚ 2011 ocenili matematika Karola Mikulu zo Stavebnej fakulty STU.

Martin Sabo dostal cenu za konštrukciu vysoko citlivého spektrometra, ktorý možno využiť v oblasti výskumu iónových procesov prebiehajúcich v elektrických výbojoch a v plynoch pri atmosférickom tlaku a na výskum transportných procesov iónov v plynoch.

Využitie môže tento prístroj nájsť v oblasti dvojdimenzionálnej analýzy prchavých organických látok, ako i v oblasti neinvazívnej diagnostiky v medicíne na základe analýzy dychu, využiteľný je na detekciu a rýchlu identifikáciu drog, bojových látok a výbušnín už v stopových množstvách.

Proti rakovine

Jaromír Mikeš získal ocenenie za objasnenie niektorých aspektov protinádorového účinku fotodynamickej terapie navodenej hypericínom na celulárnej úrovni, čo malo vo vedeckej komunite výrazný medzinárodný ohlas.

Uznanie mu patrí aj za veľký podiel na implementácii metód analytickej cytometrie a za prínos vo vedecko-výskumnom formovaní študentov Prírodovedeckej fakulty Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach.

Meno Karol Pieta sa zapísalo nielen do slovenskej, ale aj európskej archeológie. Cenu dostal za to, že svojím výnimočným podielom na odhaľovaní a poznaní včasnohistorického a včasnostredovekého obdobia na území Slovenska prispel k zviditeľneniu našej dávnej minulosti v európskom priestore.

Mnohé jeho archeologické výskumy doma i v zahraničí priniesli významné objavy, ktoré pomohli prehodnotiť a doplniť doteraz písané dejiny.

Za úspešné riešenie európskych projektov dostal cenu Karol Mikula. V spolupráci s Univerzitou v Bologni a Inštitútom vývojovej biológie CNRS, Inštitútom Curie, Pasteurovým inštitútom a Ecole Polytechnique v Paríži vyvinula jeho skupina nové technológie na automatickú filtráciu dát, detekciu bunkových jadier a segmentáciu tvaru buniek v 4D obrazoch, založené na efektívnych paralelných implementáciách originálnych numerických metód na riešenie nelineárnych parciálnych diferenciálnych rovníc.

Vyhlasovateľom cien je Journaliste Studio, vyhodnocovací výbor za rok 2011 tvorili zástupcovia Učenej spoločnosti Slovenskej akadémie vied a Slovenskej akademickej spoločnosti.

1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  9. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  8. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  9. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  10. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring