Vedcom roka 2011 je chemik

Rozdali ocenenia slovenským vedcom. Vedcom roka je podľa nich Roman Boča.

Odovzdali kontroverzné ceny slovenským vedcom. Vedcom roka je podľa nich Roman Boča.

BRATISLAVA. Vedcom roka SR 2011 sa stal chemik Roman Boča. Odborníka v oblasti anorganickej chémie a magnetochémie ocenili za úspešné vedenie projektu Centra excelentnosti a za mimoriadnu publikačnú činnosť.

Na svojom konte má vyše 200 karentovaných publikácií, prevažne v zahraničných periodikách európskeho a svetového dosahu. Jeho práce sú citované viac ako 1 800-krát. Podpísal sa pod dvadsať monografií, pričom posledná (A Hanbook of Magnetochemical Formulae) vyšla v svetovom vydavateľstve Elsevier v rozsahu 1 010 strán.

Profesor Boča je absolventom Chemickotechnologickej fakulty súčasnej Slovenskej technickej univerzity (STU), aktuálne pôsobí na Fakulte prírodných vied Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave.

Technológie aj celoživotné dielo

Okrem titulu Vedec roka SR 2011 udelili v pondelok v aule bratislavskej Vysokej školy zdravotníctva a sociálnej práce sv. Alžbety aj ďalšie štyri ceny.

V 15. ročníku oceňovania získal titul Technológ roka SR 2011 fyzik Martin Sabo z Fakulty matematiky, fyziky a informatiky UK, Mladým výskumníkom roka SR 2011 sa stal biológ Jaromír Mikeš z Prírodovedeckej fakulty Univerzity P. J. Šafárika v Košiciach.

Uznanie za celoživotné dielo patrí archeológovi Karolovi Pietovi z Archeologického ústavu SAV. Za výsledky v programoch EÚ 2011 ocenili matematika Karola Mikulu zo Stavebnej fakulty STU.

Martin Sabo dostal cenu za konštrukciu vysoko citlivého spektrometra, ktorý možno využiť v oblasti výskumu iónových procesov prebiehajúcich v elektrických výbojoch a v plynoch pri atmosférickom tlaku a na výskum transportných procesov iónov v plynoch.

Využitie môže tento prístroj nájsť v oblasti dvojdimenzionálnej analýzy prchavých organických látok, ako i v oblasti neinvazívnej diagnostiky v medicíne na základe analýzy dychu, využiteľný je na detekciu a rýchlu identifikáciu drog, bojových látok a výbušnín už v stopových množstvách.

Proti rakovine

Jaromír Mikeš získal ocenenie za objasnenie niektorých aspektov protinádorového účinku fotodynamickej terapie navodenej hypericínom na celulárnej úrovni, čo malo vo vedeckej komunite výrazný medzinárodný ohlas.

Uznanie mu patrí aj za veľký podiel na implementácii metód analytickej cytometrie a za prínos vo vedecko-výskumnom formovaní študentov Prírodovedeckej fakulty Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach.

Meno Karol Pieta sa zapísalo nielen do slovenskej, ale aj európskej archeológie. Cenu dostal za to, že svojím výnimočným podielom na odhaľovaní a poznaní včasnohistorického a včasnostredovekého obdobia na území Slovenska prispel k zviditeľneniu našej dávnej minulosti v európskom priestore.

Mnohé jeho archeologické výskumy doma i v zahraničí priniesli významné objavy, ktoré pomohli prehodnotiť a doplniť doteraz písané dejiny.

Za úspešné riešenie európskych projektov dostal cenu Karol Mikula. V spolupráci s Univerzitou v Bologni a Inštitútom vývojovej biológie CNRS, Inštitútom Curie, Pasteurovým inštitútom a Ecole Polytechnique v Paríži vyvinula jeho skupina nové technológie na automatickú filtráciu dát, detekciu bunkových jadier a segmentáciu tvaru buniek v 4D obrazoch, založené na efektívnych paralelných implementáciách originálnych numerických metód na riešenie nelineárnych parciálnych diferenciálnych rovníc.

Vyhlasovateľom cien je Journaliste Studio, vyhodnocovací výbor za rok 2011 tvorili zástupcovia Učenej spoločnosti Slovenskej akadémie vied a Slovenskej akademickej spoločnosti.

1. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  2. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!?
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana
  4. Aby vám neukradli ani auto, ani kolesá
  5. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  6. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  7. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  8. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  9. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  10. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  1. Aby vám neukradli ani auto, ani kolesá
  2. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!?
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana
  4. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  5. Posledných 30 r. cena fotovoltických panelov klesla 100 násobne
  6. Trendy udržateľnej architektúry
  7. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  8. Ako dobre bývať v centre Bratislavy?
  9. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách