Pondelok, 21. jún, 2021 | Meniny má AlojzKrížovkyKrížovky

Slovenka má štúdiu v magazíne Science

V druhom najprestížnejšom vedeckom magazíne sveta vyšla štúdia, ktorej spoluautorkou je Tatiana Kluvánková-Oravská.

Vedci skúmali, ako bojovať proti ničeniu prírody.Vedci skúmali, ako bojovať proti ničeniu prírody. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Nestáva sa často, aby jeden z dvoch najprestížnejších vedeckých magazínov sveta, týždenník Science, uverejňoval štúdie zo spoločenských vied. A ešte zriedkavejšie sa stáva, že jedným z autorov takejto štúdie je Slovenka.

V aktuálnom čísle Science sa však experimentálna a ekologická ekonómka Tatiana Kluvánková-Oravská podieľala na vzniku štúdie, ktorá skúma možnosti boja proti zmene klímy, vymieraniu druhov či znečisťovaniu životného prostredia. Vedci zisťovali, ako o týchto problémoch treba uvažovať a ako by mali politici konať.

„Je to veľká odmena,“ hovorí o štúdii v Science Kluvánková-Oravská, ktorá je riaditeľkou Centra transdisciplinárnych štúdií inštitúcií, evolúcie a politík (CETIP) a špecializuje sa na výskum spoločenských aspektov politiky o životnom prostredí.

„Je to asi tajná túžba každého vedca. Pritom náš článok je niečo, čo zaznie na politických fórach a v konečnom dôsledku môže vplývať na skutočnú politiku.“

Odporúčania pre OSN

Text, ktorý vyjde dnes, ukazuje, ako by sa malo zmeniť rozhodovanie svetových lídrov o životnom prostredí.

Tiež navrhuje nové inštitúcie, ktoré by mala vytvoriť Organizácia Spojených národov.

Vedci napríklad odporúčajú posilniť priame rozhodovanie v medzinárodnom prostredí, posilniť úlohy G20, vytvoriť nezávislý úrad pre trvalo udržateľný rozvoj pri OSN či výraznejšie zapojiť mimovládne a neziskové organizácie.

Dôležitá bude aj podpora chudobnejších a rozvíjajúcich sa krajín tak, aby nemuseli znečisťovať prírodu.

Desať rokov výskumu

Tím Franka Biermana pracoval na týchto odporúčaniach viac ako desať rokov. Text Navigating Anthropocene. Improving Earth System Governance je výsledkom práce asi dvadsiatky vedeckých skupín po celom svete.

Slováci sa na tejto spolupráci v programe Spoločenská dimenzia globálnych environmentálnych zmien podieľajú od roku 2001.

„Veríme, že to bude mať merateľný dosah a otvorí nám ďalšie možnosti,“ dúfa Kluvánková-Oravská. „A že to pomôže aj slovenskej vede, ktorá je nedostatočne financovaná a v spoločnosti nie je považovaná za dôležitú.“

Jediné v Európe

Slovenský CETIP a jeho Laboratórium experimentálnych spoločenských vied je jediné svojho druhu v Európe. Spoločné pracovisko SAV a Slovenskej technickej univerzity pracuje s novým prístupom v ekonómii, ktorý spája postupy prírodných vied s tradičnými teóriami spoločenských vied.

Kľúčovou súčasťou pritom sú experimenty a počítačové modely. Výsledkom je vznik behaviorálnej či ekologickej ekonómie.

Mikulec nevylúčil, že kontrola na hraniciach bude nepretržitá.

Doterajšie pravidlá štát nemení.

Sklárne Slovglass posledné desaťročie chátrajú.

Osud sklární v Poltári je varovaním.

Dole vodou so Samom Marcom

Ako nazvete tých, ktorí vedome vlastných voličov povzbudzujú v tom, aby umreli?

Nataša Holinová

Aké zbytočné bolo prejaviť sa takto okázalo proti Matićovej správe.

Hubblov ďalekohľad už tridsať rokov približuje ľudstvu vzdialený vesmír.

Hubble je už týždeň offline.

V piatok budú pokračovať na druhom paneli.

Výskumný pracovník kráča okolo plášta s logom nemeckej biofarmaceutickej výskumnej spoločnosti CureVac v nemeckom meste Tübingen.

CureVac testoval, keď sa šírili početné mutácie.