SME

Múdre telefóny môžu znížiť zisky operátorov o pätinu

S nástupom múdrych telefónov sa požiadavky zákazníkov zmenili. Najohrozenejšie sú podľa analytika hovory.

Múdre telefóny menia trh mobilných operátorov. Ľudia využívajú viac dátove prenosy.Múdre telefóny menia trh mobilných operátorov. Ľudia využívajú viac dátove prenosy. (Zdroj: SITA/AP)

BRATISLAVA, PRAHA. Počas nasledujúcej dekády môžu operátori prísť až o pätinu svojich súčasných tržieb.

Keby sa predpoklady konzultačnej spoločnosti Roland Berger naplnili, slovenská jednotka Orange by mohla oproti dnešku prísť až o 146 miliónov eur.

Zákazníci si dnes totiž podľa analytikov radšej zaplatia za on-line služby a digitálny obsah, ako za produkty tradičných telekomunikačných operátorov, ako sú hovory či esemeskovanie. Tento trend má pokračovať.

Ohrozené hovory?

„Zákazníci už nechcú platiť iba za pripojenie na internet, chcú personalizované a jednoduché komunikačné platformy a produkty,“ tvrdí Constantin Kinský, partner pražskej pobočky Roland Berger.

Súhlasí aj analytik spoločnosti Gartner King-Yew Foong. Vzťah zákazníkov a operátorov sa podľa neho výrazne zmenil.

„Zákazníci by chceli sťahovať a posielať toľko obsahu, najmä video, že ich dopyt sa nedá žiadnym spôsobom uspokojiť,“ vraví pre SME Foong.

Výrazný nárast objemu dátovej prevádzky priznávajú aj naši operátori. Zákazníci Orangeu napríklad vlani preniesli cez 3G sieť o polovicu viac dát ako v roku 2010.

Rozmach smartfónov môže podľa Foonga ohroziť aj dnes bežné služby.

„Príkladom sú hlasové produkty.“ Tie sa dajú čooraz ľahšie nahradiť volaním cez internet. Jednou z ohrozených služieb môže byť podľa odhadov aj esemeskovanie, keďže by ju mohla nahradiť komunikácia cez web.

Zmenu správania zákazníkov pripustili aj operátori, pri esemeskovaní však oponujú. „Ide o jednu z najpoužívanejších služieb,“ povedal hovorca Telekomu Andrej Gargulák.

Pridáva sa aj Telefónica O2, v ktorej sú esemesky po volaniach najrozšírenejšie.

Riešenie hľadajú spolu

Analýza od Roland Berger operátorom odporúča, aby sa stali flexibilnejšími voči zákazníkom, s čím súvisí aj zoštíhlenie podnikových štruktúr. Riešením majú byť partnerstvá s globálnymi aj lokálnymi poskytovateľmi on-line služieb.

Slovenským príkladom je služba MusicJet, ktorá zákazníkom ponúka prístup k miliónom skladieb. Orangeu za prístup k nej u nás platí asi 16­-tisíc používateľov.

Za najväčšiu konkurenciu operátorov analýza označuje veľkú päťku internetových spoločností: Amazon, Apple Facebook, Google a Microsoft.

Najväčší európski operátori už spolu začali situáciu na trhu riešiť. Na stretnutiach, o ktoré sa zaujíma už aj Európska komisia, sa mali ich manažéri rozprávať o budúcej stratégii.

„Očakávame aj od Európskej komisie, že vyšle jasný signál, ako posilniť internetový priemysel a zabezpečiť jeho kompatibilitu s biznis modelmi hráčov, ako sú Google, Apple či Amazon,“ hovorí o obsahoch stretnutí Deutsche Telekom.

ico

Brusel si chce posvietiť na operátorov

Európska komisia žiada informácie o stretnutí najväčších operátorov. Konanie proti nim ešte nezačala. Slovenska sa to zatiaľ netýka.

BRATISLAVA. Stretnutia piatich najväčších európskych telekomunikačných operátorov mohli podľa denníka Financial Times viesť k tajnej dohode. Informácie už preveruje Európska komisia, no formálne konanie proti firmám ešte nezačala. Uviedol to pre SME hovorca komisie Antoine Colombani.

Brusel sa zatiaľ len pýta na stretnutia skupiny E5, do ktorej patria Deutsche Telekom, France Telecom, Telecom Italia, Telefónica a britský Vodafone. Stretávať sa začali ešte v roku 2010.

Slovenských dcérskych spoločností sa to zatiaľ podľa Colombaniho netýka, nevyšetruje ich ani náš Protimonopolný úrad.

Informácie má komisii poskytnúť aj Asociácia mobilných operátorov GSMA. „Vyšetrovanie v tejto fáze neznamená, že máme obavy, či boli dodržané pravidlá hospodárskej súťaže,“ povedal Colombani. Vyžiadanie si informácií však býva zväčša prvým krokom pred začatím konania.

Dokumenty si mala komisia vyžiadať, aby zistila, akým spôsobom sa firmy dohodli napríklad na postupe proti regulátorom či na spoločných krokoch pri poskytovaní služieb.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu