Klopanie na nebeskú bránu

Moskva 12. augusta (TASR) - Kto sa chce vydať súkromne po stopách Jurija Gagarina, musí mať tučné konto. Rovných 100.000 dolárov žiadajú Rusi od amatérskych ...

Moskva 12. augusta (TASR) - Kto sa chce vydať súkromne po stopách Jurija Gagarina, musí mať tučné konto. Rovných 100.000 dolárov žiadajú Rusi od amatérskych kozmonautov za možnosť zaklopať na nebeskú bránu. V skutočnom vesmíre sa síce neocitnú, pretože toto privilégium patrí zatiaľ iba superboháčom ako Američanovi Dennisovi Titovi alebo Juhoafričanovi Markovi Shuttleworthovi, ktorí za jeden týždeň pobytu na Medzinárodnej vesmírnej stanici zaplatili 20 miliónov dolárov. Ale na niekoľko minút v bezváhovom stave na hranici vesmíru v 100-kilometrovej výške to bohato stačí.

Už za dva až tri roky chce Moskva premeniť tieto úvahy na skutočnosť. A to nie je všetko. Krajina prvého kozmonauta sveta sa mieni stať jednotkou v rodiacom sa novom odvetví vesmírnej turistiky. Solventný partner sa už našiel v podobe americkej cestovnej kancelárie Space Adventures z Arlingtonu. O prvý let už prejavilo záujem údajne 100 ľudí. Ak všetko pôjde podľa plánu, firma počíta s ďalším zvýšením záujmu.

Suborbitálny let si vyžaduje iba štvordennú prípravu. Amatérsky kozmonaut môže potom zaujať miesto v miniraketoplánoch Cosmopolis-XXI alebo M-55-C-XXI z dielnej ruskej spoločnosti Mjasiščev. Konštruktér Alexander Bruk priznáva, že jeho malé kozmické lode sú napodobeninou jediného sovietskeho raketoplánu Buran, ktorý svoj prvý a zároveň posledný let absolvoval v roku 1988.

Menší brat Buranu je asi osem metrov dlhý, váži tri tony a vo vnútri ponúka miesto pre tri osoby - pilota a dvoch cestujúcich. Ako nosič poslúži výškové lietadlo M-55, ktoré miniraketoplán vypustí vo výške 20 kilometrov. Pomocou malých rakiet na pevné palivo dostane kabína počas 80 sekúnd ďalšie zrýchlenie, ktoré ju katapultuje na balistickú dráhu vo výške 101 kilometrov.

Po niekoľkých minútach letu na hranici vesmíru sa raketoplán vráti na zem. Riadenie budú mať na starosti dve malé vysúvateľné krídla. Kabína pristane na dvoch normálnych lietadlových podvozkoch. Celý let potrvá maximálne dve hodiny a zaťaženie pasažierov napríklad pri štarte neprekročí štyri gramy - to je štvornásobok telesnej hmotnosti.

Prvé štarty sú plánované na prelom rokov 2004 a 2005. Ruská strana chce postaviť sedem turistických raketoplánov, pričom každý poletí trikrát za týždeň. Pri nákladoch asi 50.000 dolárov sa počíta so ziskom 150.000 dolárov na jeden let.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

PRIMÁR

Ako dlho zostane nikotín v tele po poslednej cigarete?

Kedy sa nikotín odbúra z krvi a komu to trvá najdlhšie.

Neprehliadnite tiež

Čo robiť, aby sa vám v lete neprehrieval telefón

Nedávajte telefón do mrazničky.

PODCAST ZOOM

Zoom: Globálne otepľovanie ukázali cyklistické preteky

Čo nám cyklistika hovorí o zmene klímy.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 32 760
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 747
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 253
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 400
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 10 000
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 352
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 750
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 654
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 788
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 256