SME

Výpisy budú cez e-pointy o polovicu lacnejšie

V testovacej prevádzke ponúknu e-­pointy len zlomok služieb. Okrem výpisov z Obchodného registra a katastra to bude aj odpis technického preukazu.

(Zdroj: Ilustračné - Slovenská pošta)

BRATISLAVA. Od marca začne Slovenská pošta testovať integrované obslužné miesta. Bude sa na nich dať na počkanie vybaviť výpis z Obchodného registra akéhokoľvek súdu či odpis z elektronického technického preukazu.

Cez e-pointy sa bude dať žiadať aj výpis z katastra. Ten príde žiadateľovi poštou.

Prvé e-pointy vzniknú na poštách v Trenčíne a Bratislave-­Karlovej Vsi. Ďalšie pribudnú postupne.

„Od januára 2014 chceme mať 120 obslužných miest,“ vraví Miloš Molnár, ktorý na ministerstve financií šéfuje sekcii informatizácie spoločnosti.

Väčšina služieb až neskôr

info
Čo ponúknu e-pointy
  • integrované obslužné miesta sprostredkujú elektronické služby verejnej správy,
  • na začiatok ponúknu výpis z katastra a obchodného registra, odpis technického preukazu,
  • poplatky budú o polovicu nižšie oproti súčasným.

Ministerstvo financií už poslalo do Zbierky zákonov výnos, ktorý rieši registráciu prevádzkovateľov a cenník služieb e-pointov.

Vybavenie výpisu bude stáť polovicu bežného správneho poplatku. Napríklad výpis z katastra, ktorý stojí osem eur, by mal cez e­point stáť štyri eurá. Platiť sa bude dať aj kartou.

Štát chce využiť integrované obslužné miesta aj pri zavádzaní dátových schránok. To však nebude skôr ako o dva roky.

Obslužné miesta by mali napríklad zvládnuť konverziu listinných dokladov do elektronickej podoby, aby ich mohli ľudia využiť v dátových schránkach.

Záujem majú aj notári

Záujem o prevádzku e-pointov majú podľa Molnára aj obvodné úrady či notári. Tí už od decembra vydávajú na počkanie výpisy z Obchodného registra, spolu ich vydali vyše deväťtisíc.

Na porovnanie, predvlani bratislavský register vydal 92-tisíc výpisov, súdy na Slovensku celkovo vydali 260-tisíc výpisov.

O ďalšie e­pointy má záujem aj Slovenská pošta, potvrdila to jej hovorkyňa Bela Lisáková. Obchodné reťazce o ich prevádzke neuvažujú.

V Česku sa ujali

Podobná služba funguje už niekoľko rokov v Českej republike pod názvom CzechPoint. Okrem výpisov z registrov sa cez ne dá zažiadať o dátovú schránku či vybaviť rôzne žiadosti. CzechPointy sa už ujali na úradoch aj na ambasádach.

O podobnom využití obslužných miest sa zatiaľ u nás neuvažuje. Ministerstvo zahraničných vecí však počíta s elektronizáciou veľvyslanectiev.

Doteraz sa totiž podľa hovorcu rezortu Ľuboša Schwarzbachera využívali informačné systémy len pri vízach a žiadostiach o cestovné pasy.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu