Ak vám operátor neponúkne najviac ročnú viazanosť, porušuje zákon

Ak si chcete objednať nový internet, káblovku alebo mobil, môžete už od operátora žiadať aj kratšiu ako dvojročnú viazanosť.

Od januára vás už operátor nemôže zaviazať na dlhšie ako na rok.(Zdroj: Ilustračné - Fotolia)

BRATISLAVA. Zaviazať sa odoberať nejakú službu dva roky je pre mnohých pridlhý čas. Usúdila tak Európska komisia a nariadila preto operátorom ponúkať aj kratšiu, maximálne 12-­mesačnú viazanosť. Na Slovensku majú operátori túto povinnosť od januára tohto roku.

Novému režimu sa poskytovatelia či už mobilnej komunikácie, internetu, alebo káblovky, či satelitnej televízie prispôsobili po svojom. Napríklad mobilný operátor Telefonica ponúka dlhodobo len služby bez viazanosti.

Poskytovateľ digitálnej a analógovej televízie a internetu Satro umožňuje uzatvoriť iba zmluvy s dvojročnou viazanosťou alebo bez viazanosti.

Výklad len nezáväzne

Telekomunikačný úrad, ktorý poskytuje operátorom „nezaručený“ výklad zákona, v tom nevidí problém.

„Dvanásť mesiacov je maximálne obdobie, viazanosť môže byť teoreticky nula až dvanásť mesiacov,“ vysvetľuje hovorca úradu Roman Vavro. S tým, že stanovisko úradu nie je právne záväzné. Takým môže byť len výklad Najvyššieho súdu.

Iný prípad je napríklad spoločnosť Orange. Pri jednotlivých službách, teda internete, telefonovaní a televízii ponúkajú ročnú viazanosť iba pri niektorých programoch. Orange má tiež stanovisko úradu, že je to v poriadku.

„Maximálne 12 mesačnú viazanosť musia poskytnúť pri každej elektronickej komunikačnej službe, nie pri každom účastníckom programe,“ konštatuje Vavro.

Rovnako zákon vykladá aj advokát Martin Provazník z právnickej kancelárie bnt.

V prípade, že by mal niekto iný názor, môže sa len obrátiť na súd.

Tri roky sú sčasti pasé

Operátori si nie sú načistom ani s maximálnou dĺžkou viazanosti. „Od nového roka sme v súlade s novým zákonom prestali ponúkať 36-­mesačnú viazanosť,“ dodáva Roman Greguš, hovorca providera Slovanet.

Podľa neho pritom o túto dĺžku bol zo strany zákazníkov najväčší záujem. Vavro však tvrdí, že „môžu ponúkať aj dlhšiu viazanosť ako 24 mesiacov, ale nie pri prvom uzavretí zmluvy“.

Dôvodom vyhľadávania dlhých viazaností sú pochopiteľne oveľa výhodnejšie podmienky, ktoré operátori ponúkajú. Dokazujú to aj porovnania jedno­ a dvojročných kontraktov u jednotlivých operátorov.

Kým u niekoho je rozdiel iba v mesačných poplatkoch, inde je aj v ďalších službách.

„S vyššou viazanosťou klesá mesačný poplatok a tiež poplatok za zriadenie služby,“ hovorí Ivan Leščák, špecialista na reguláciu a prepojenie GTS Slovakia.

Kým zriaďovací poplatok za zavedenie internetu pri ich najvyššej – 18­mesačnej viazanosti sú štyri centy, pri 12­mesačnej je to už 40 eur. Pri zmluvách bez viazanosti zaplatí zákazník za zriadenie skoro 140 eur. Samozrejme, rôznu cenu bude platiť ako mesačný poplatok za službu.

Zákazník Slovanetu pri dlhšej viazanosti môže získať aj lacnejší modem. Klient Orangeu zase dostane akcio〜vý mobil.

Klient Slovak Telekomu okrem iného získa pri mobilnom telefonovaní pri dlhšej viazanosti balíčky služieb navyše, ako sú volania za šesť centov či vianočný benefit. Pri ročnej viazanosti má nárok iba na základné balíčky služieb.

Môžete sa sťažovať

Ak sa vám stane, že vám niektorý z poskytovateľov elektronických komunikačných služieb neponúkne 12­mesačnú alebo kratšiu viazanosť, môžete sa so sťažnosťou obrátiť na Telekomunikačný úrad.

Úrad zatiaľ eviduje len jeden podnet, „kde záujemca o služby operátora uvádza, že mu obchodníci neponúkli 12­mesačnú viazanosť,“ hovorí Vavro.

O ktorého operátora ide, neuviedol, keďže šetrenie ešte nie je ukončené. Teleúrad okrem toho preveruje operátorov aj z vlastnej iniciatívy.

ico

Informovať musia jasne

Zákon aj všeobecné povolenie hovoria jednoznačne. Operátori majú od nového roka povinnosť udávať primerané, aktuálne a transparentné informácie.

1. Zákon o elektronickej komunikácii hovorí, že ak sa účastník, ktorým je fyzická osoba, zaviaže využívať určitú verejnú službu podniku počas určitého minimálneho obdobia, nesmie toto obdobie pri prvom uzavretí zmluvy presiahnuť 24 mesiacov.

2. Podnik je zároveň povinný poskytnúť používateľovi možnosť uzatvoriť zmluvu, pri ktorej toto obdobie nepresiahne 12 mesiacov.

3. Zmluvné podmienky a postupy pri ukončení zmluvy nemôžu odrádzať účastníka od zmeny poskytovateľa služieb.

4. Telekomunikačný úrad vydal na základe zákona o elektronických komunikáciách všeobecné povolenie, podľa ktorého musia poskytovatelia elektronických verejných služieb zverejňovať

štandardné ceny s informáciou o poskytovaných službách a všetkých cenových položkách služieb. Zároveň musí zverejniť všetky druhy používateľských poplatkov za poskytované služby, servisné poplatky. Informovať musí aj o podrobnostiach pri uplatňovaní štandardných zliav.

Zverejniť musí tiež osobitné tarify pre zdravotne postihnutých používateľov, pre používateľov s nízkymi príjmami alebo pre používateľov s osobitnými sociálnymi potrebami.

Zverejňujú sa aj poplatky alebo náklady účastníka súvisiace s koncovými zariadeniami. Taktiež priame poplatky súvisiace s prenosom čísel alebo iných identifikátorov.

5. Informácie, ktoré operátori poskytujú, musia byť transparentné, porovnateľné, primerané a aktuálne.

6. Povinnosti uložené vo všeobecnom povolení platia pre všetkých telekomunikačných operátorov a pre každého záujemcu o podnikanie v tejto oblasti.

Na Slovensku má podľa Telekomunikačného úradu povolenie na poskytovanie elektronickej verejnej služby zhruba zhruba 1100 operátorov. Z toho pri väčšine ide o malých a lokálnych poskytovateľov.

7. V prípade, že operátor podľa vás nespĺňa podmienky zákona a povolenia, teda neponúka maximálne 12­mesačnú viazanosť alebo neinformuje jasne a transparentne o cenách a iných podmienkach, môžete sa s podnetom obrátiť na Telekomunikačný úrad.

Adresa, na ktorú môžete zasielať sťažnosti je:

Telekomunikačný úrad SR, Továrenská 7, Bratislava 4.

ico

Ceny musia byť viditeľné

Operátori musia informovať o podmienkach v zrozumiteľnej a ľahko dostupnej forme.

Od januára musia poskytovatelia elektronických komunikačných služieb dodržiavať aj všeobecné povolenie, ktoré vydal Telekomunikačný úrad

V povolení úrad upravuje spôsob uverejňovania informácií pre spotrebiteľov. Určuje v ňom rozsah informácií napríklad o cene, ktoré poskytovateľ musí zverejňovať v zrozumiteľnej a ľahko dostupnej forme.

„Od januára sme na našom webe pristúpili k zmenám v súlade s požiadavkami zákona. S uvedením 12­mesačnej viazanosti sme zverejnili aj podmienky týchto kampaní,“ hovorí Jaroslav Kollár zo spoločnosti UPC.

Na webe sa nedozviete všetko

Faktom však je, že z webov mnohých operátorov sa nedozviete všetko. Napríklad Orange má na stránke prehľad ponuky mobilného internetu. No až úplne na konci sa záujemca dočíta, že „ponuku Mobilného Orange Internetu Klasik+ je možné využiť aj pri 12 mesačnej viazanosti“.

Spoločnosť pritom uvádza, že „vzhľadom na kratšiu viazanosť môžu byť v ponuke rozdiely vo výške ceny, rozsahu alebo trvania benefitov“.

Alexandra Piskunová z Orange hovorí, že bližšie informácie sa dozvie záujemca na zákazníckej linke.

Teleúrad preveruje

Podobne problematické je nájsť údaje o cenách k 12­-mesačnej viazanosti aj pri UPC.

V sekcii „podmienky“ sa hneď dozviete, koľko zaplatíte pri 24-­mesačnej viazanosti. No pri ročnej viazanosti vás odkážu na „cenu podľa tarify“. Aj tieto ceny sú na webe, hľadať ich však musíte v sekcii Dokumenty.

Automatický preklik neexistuje a bežný záujemca ich nájde s ťažkosťami. Podobné neduhy trápia aj weby iných operátorov. Pri ponuke mobilného internetu Slovak Telekomu sme zmienku o 12­mesačnej viazanosti na webe ani nenašli.

Hovorca Telekomunikačného úradu Roman Vavro na otázku, či takéto informácie na weboch sú dostatočné a spĺňajú podmienky všeobecného povolenia odpovedal, že e-mail postúpil ako podnet na vykonanie kontroly na teleúrade, odbor štátneho dohľadu.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  4. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  5. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  10. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 30 863
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 22 380
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 20 881
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 11 677
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 353
  6. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 5 843
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 332
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 698
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 839
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 089