SME

Čo o vás Google vie a načo mu to je

Ochrana osobných údajov na stránke Googlu sa zmení od marca. Sledovanie používateľov a zber dát sa však nekončí.

To, čo píšete v e–mailoch alebo sledujete na YouTube, vie Google poskladať do vášho spotrebiteľského obrazu.To, čo píšete v e–mailoch alebo sledujete na YouTube, vie Google poskladať do vášho spotrebiteľského obrazu. (Zdroj: Ilustračné - Fotolia)

BRATISLAVA. Pokiaľ máte telefón s Androidom, Google o vás môže vedieť viac, ako by ste chceli.

Napríklad pri esemeskovaní v kaviarni sa môže dostať k detailom o dostupných wi-fi sieťach, vie komu a cez aký vysielač mobilného operátora posielate esemesky a približne odhadne aj vašu polohu.

O ochrane týchto dát doteraz hovorilo 70 rôznych zásad, ktoré sa vzťahovali na rôzne služby od Googlu. Tie sa firma rozhodla od marca zjednotiť v reakcii na výčitky úradov na ochranu osobných údajov.

Google tvrdí, že sa nezmenia používateľské nastavenia súkromia ani spôsob nakladania so zozbieranými dátami. Používatelia však nemajú možnosť blokovať zber dát a jedinou možnosťou je preorientovanie sa na služby iných spoločností.

Môže to pomôcť reklame

info
Čo o vás vie
  • Akou rečou hovoríte,
  • s kým komunikujete on-line,
  • detaily o počítači, smartfóne alebo tablete,
  • údaje o konkurenčnom softvéri, ktorý máte nahratý,
  • výrazy, ktoré hľadáte,
  • detaily o hovoroch, esemeskách vrátane dát o vysielači, cez ktorý údaje odosielate do siete,
  • IP adresu,
  • vašu polohu,
  • dostupné wi-fi siete a mobilné vysielače.

Po zjednotení zásad bude môcť Google zbierať dáta zo všetkých svojich služieb, smartfóny a tablety nebudú výnimkou. Internetový gigant sľubuje, že to zlepší používanie jeho služieb.

Zároveň si tým pomôže sám, inzerentom bude ponúkať efektívnejšiu kontextovú reklamu.

Záľuba v pozeraní športových zápasov napríklad môže priniesť reklamu, ktorá je zameraná na športové oblečenie a pomôcky.

Nové informácie prinesú presnejšie vyhľadávanie pri problémových slovách a výrazoch. Slovom jaguar môže totiž niekto myslieť zviera a niekto automobil.

Na kontextovej reklame sa prejaví aj elektronická komunikácia. Už dnes je reklama v Gmaile zobrazovaná na základe analýzy textu, ktorý môže obsahovať aj citlivé informácie.

S nástupom nových podmienok bude reklama cielená ešte presnejšie.

Personalizovanú reklamu možno upraviť a blokovať určitý typ obsahu, prípadne možno zrušiť jej personalizovanie úplne. Objem reklamy sa tým však nezmenší.

Stopy nezametiete

Google bude naďalej uchovávať množstvo dát bez jednoduchej možnosti ich odstránenia. Informácie o IP adresách sa zo záznamov vymažú až po deviatich mesiacoch.

Google napríklad pozná všetky vaše Androdid zariadenia, počnúc telefónom, cez tablet, končiac multimediálnym prehrávačom. Pozná dáta z poslednej synchronizácie aj výrobné čísla zariadení.

Zjednotenie zásad umožní automatickú úpravu osobných informácií vo všetkých službách. Google navyše poskytuje verejné informácie o používateľovi všetkým osobám, s ktorými už prebehla komunikácia. Ide najmä o plné meno a profilovú fotografiu.

Osobné informácie si Google nenecháva len pre seba. Dáta putujú aj firmám, ktoré ich spracovávajú pre Google. Ostatným poskytuje len dáta, cez ktoré nie je možné určiť konkrétneho človeka.

Osobné údaje sú však poskytované aj na právne záležitosti, pri podozrení a prevencii pred páchaním trestnej činnosti, ale aj v prípade technických problémov.

ico

Záznamy vraj nie sú osobné

BRATISLAVA. Na to, aby si Google zapamätal vašu návštevu, nemusíte byť na serveri registrovaný.

Web si pamätá údaje o každej návšteve, no vraj sú zložené z dát, ktoré by nemali jednoznačne určiť konkrétnu osobu. Obsahujú IP adresu, dátum, čas aj text odoslanej požiadavky do Google, typ a verziu internetového prehliadača a operačného systému.

Pomocou IP adresy možno určiť oblasť, z ktorej pochádza používateľ.

Osobné informácie sa ku Googlu môžu dostať nechtiac vďaka samotným webovým stránkam. Príkladom je prihlásenie sa k službám iných spoločností, kde URL odkaz obsahuje plné meno.

To v kombinácii s IP adresou môže stačiť aj na presnú identifikáciu osoby, ktorá nie je registrovaná v službách Googlu.

Matúš Paculík

ico

Súkromie sa má dať vymazať

Reforma ochrany osobných údajov na webe začne platiť najskôr o dva roky.

BRUSEL. Prinútiť Google či Facebook úplne zmazať údaje, ktoré si o vás nazbierali, je dnes prakticky nemožné. Náročné je vôbec zistiť skutočný rozsah informácií, ktoré o vás vedia. Najneskôr do dvoch rokov to chce zmeniť Európska komisia, ktorá minulý týždeň predstavila reformu ochrany osobných údajov.

Pokiaľ prejde, aj americké firmy ako Google, Apple či Microsoft budú musieť začať dáta zbierať transparentne. V prehľadnej, ľahko prístupnej a zrozumiteľnej forme by mali zverejniť, aké údaje a na aký účel spracúvajú.

Najvýznamnejšou zmenou je právo byť zabudnutý. Prevádzkovatelia serverov by mali byť povinní vymazať na požiadanie všetky dáta, ktoré o užívateľoch spracúvajú. Natrvalo. Kritici upozorňujú, že je to nerealizovateľné, pretože digitálnu stopu zaznamenávajú vyhľadávače.

Weby reformu kritizujú, zvýši im náklady a môže ohroziť ich príjmy z inzercie.

Adam Valček

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Vaše telo sa ochladzuje, nie zohrieva - a vy to necítite.


a 1 ďalší
Ilustračné foto.

Nález baktérie vedci označili za mimoriadne vzácny objav.


TASR

Týždenný podcast o novinkách z vedy.


a 3 ďalší
Ľudia nakupujú ovocie na trhu v Moskve 3. novembra 2023. Regály v moskovských supermarketoch sú plné ovocia, zeleniny, syrov a mäsa, ale mnohí kupujúci sa na ich výber pozerajú s hrôzou, pretože inflácia zvyšuje ich cenu.

Letné horúčavy znižujú zásoby potravín.


SkryťZatvoriť reklamu