Čo o vás Google vie a načo mu to je

Ochrana osobných údajov na stránke Googlu sa zmení od marca. Sledovanie používateľov a zber dát sa však nekončí.

To, čo píšete v e–mailoch alebo sledujete na YouTube, vie Google poskladať do vášho spotrebiteľského obrazu.(Zdroj: Ilustračné - Fotolia)

BRATISLAVA. Pokiaľ máte telefón s Androidom, Google o vás môže vedieť viac, ako by ste chceli.

Napríklad pri esemeskovaní v kaviarni sa môže dostať k detailom o dostupných wi-fi sieťach, vie komu a cez aký vysielač mobilného operátora posielate esemesky a približne odhadne aj vašu polohu.

O ochrane týchto dát doteraz hovorilo 70 rôznych zásad, ktoré sa vzťahovali na rôzne služby od Googlu. Tie sa firma rozhodla od marca zjednotiť v reakcii na výčitky úradov na ochranu osobných údajov.

Google tvrdí, že sa nezmenia používateľské nastavenia súkromia ani spôsob nakladania so zozbieranými dátami. Používatelia však nemajú možnosť blokovať zber dát a jedinou možnosťou je preorientovanie sa na služby iných spoločností.

Môže to pomôcť reklame

info
Čo o vás vie
  • Akou rečou hovoríte,
  • s kým komunikujete on-line,
  • detaily o počítači, smartfóne alebo tablete,
  • údaje o konkurenčnom softvéri, ktorý máte nahratý,
  • výrazy, ktoré hľadáte,
  • detaily o hovoroch, esemeskách vrátane dát o vysielači, cez ktorý údaje odosielate do siete,
  • IP adresu,
  • vašu polohu,
  • dostupné wi-fi siete a mobilné vysielače.

Po zjednotení zásad bude môcť Google zbierať dáta zo všetkých svojich služieb, smartfóny a tablety nebudú výnimkou. Internetový gigant sľubuje, že to zlepší používanie jeho služieb.

Zároveň si tým pomôže sám, inzerentom bude ponúkať efektívnejšiu kontextovú reklamu.

Záľuba v pozeraní športových zápasov napríklad môže priniesť reklamu, ktorá je zameraná na športové oblečenie a pomôcky.

Nové informácie prinesú presnejšie vyhľadávanie pri problémových slovách a výrazoch. Slovom jaguar môže totiž niekto myslieť zviera a niekto automobil.

Na kontextovej reklame sa prejaví aj elektronická komunikácia. Už dnes je reklama v Gmaile zobrazovaná na základe analýzy textu, ktorý môže obsahovať aj citlivé informácie.

S nástupom nových podmienok bude reklama cielená ešte presnejšie.

Personalizovanú reklamu možno upraviť a blokovať určitý typ obsahu, prípadne možno zrušiť jej personalizovanie úplne. Objem reklamy sa tým však nezmenší.

Stopy nezametiete

Google bude naďalej uchovávať množstvo dát bez jednoduchej možnosti ich odstránenia. Informácie o IP adresách sa zo záznamov vymažú až po deviatich mesiacoch.

Google napríklad pozná všetky vaše Androdid zariadenia, počnúc telefónom, cez tablet, končiac multimediálnym prehrávačom. Pozná dáta z poslednej synchronizácie aj výrobné čísla zariadení.

Zjednotenie zásad umožní automatickú úpravu osobných informácií vo všetkých službách. Google navyše poskytuje verejné informácie o používateľovi všetkým osobám, s ktorými už prebehla komunikácia. Ide najmä o plné meno a profilovú fotografiu.

Osobné informácie si Google nenecháva len pre seba. Dáta putujú aj firmám, ktoré ich spracovávajú pre Google. Ostatným poskytuje len dáta, cez ktoré nie je možné určiť konkrétneho človeka.

Osobné údaje sú však poskytované aj na právne záležitosti, pri podozrení a prevencii pred páchaním trestnej činnosti, ale aj v prípade technických problémov.

ico

Záznamy vraj nie sú osobné

BRATISLAVA. Na to, aby si Google zapamätal vašu návštevu, nemusíte byť na serveri registrovaný.

Web si pamätá údaje o každej návšteve, no vraj sú zložené z dát, ktoré by nemali jednoznačne určiť konkrétnu osobu. Obsahujú IP adresu, dátum, čas aj text odoslanej požiadavky do Google, typ a verziu internetového prehliadača a operačného systému.

Pomocou IP adresy možno určiť oblasť, z ktorej pochádza používateľ.

Osobné informácie sa ku Googlu môžu dostať nechtiac vďaka samotným webovým stránkam. Príkladom je prihlásenie sa k službám iných spoločností, kde URL odkaz obsahuje plné meno.

To v kombinácii s IP adresou môže stačiť aj na presnú identifikáciu osoby, ktorá nie je registrovaná v službách Googlu.

Matúš Paculík

ico

Súkromie sa má dať vymazať

Reforma ochrany osobných údajov na webe začne platiť najskôr o dva roky.

BRUSEL. Prinútiť Google či Facebook úplne zmazať údaje, ktoré si o vás nazbierali, je dnes prakticky nemožné. Náročné je vôbec zistiť skutočný rozsah informácií, ktoré o vás vedia. Najneskôr do dvoch rokov to chce zmeniť Európska komisia, ktorá minulý týždeň predstavila reformu ochrany osobných údajov.

Pokiaľ prejde, aj americké firmy ako Google, Apple či Microsoft budú musieť začať dáta zbierať transparentne. V prehľadnej, ľahko prístupnej a zrozumiteľnej forme by mali zverejniť, aké údaje a na aký účel spracúvajú.

Najvýznamnejšou zmenou je právo byť zabudnutý. Prevádzkovatelia serverov by mali byť povinní vymazať na požiadanie všetky dáta, ktoré o užívateľoch spracúvajú. Natrvalo. Kritici upozorňujú, že je to nerealizovateľné, pretože digitálnu stopu zaznamenávajú vyhľadávače.

Weby reformu kritizujú, zvýši im náklady a môže ohroziť ich príjmy z inzercie.

Adam Valček

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 825
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 344
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 199
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 141
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 817
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 590
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 501
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 196
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 853
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 795

Hlavné správy zo Sme.sk

SPIŠ KORZÁR

Deň, ktorý navždy zmenil Vysoké Tatry. Takto to vyzeralo pred trinástimi rokmi

Víchrica zničila 19. novembra 2004 až 12-tisíc hektárov lesa.

TECH

Vo vesmíre znie strašidelné pískanie. Vedci zistili, odkiaľ pochádza

Väčšina častíc je zachytená v pásoch.

ŠPORT

Kaddáfí zachránil nemecký klub. Niečo za to však chcel

Nemecký hokejový tím zachránil diktátor.

Neprehliadnite tiež

DETSKÁ RUBRIKA

Lelek lesný vidí aj za seba, nemusí ani pohnúť hlavou

Prezývali ho kozodoj, hoci kozy nikdy nedojil.

OBJEKTÍV

Skutočný Iron Man: Vynálezca s oblekom stanovil nový rýchlostný rekord

Oblek poháňa šesť malých prúdových motorov.

Vesmírne kráľovstvo Asgardia vypustilo do vesmíru svoj prvý satelit

Má vlajku a dokonca aj hymnu. Zatiaľ ho však žiadna pozemská krajina či národ neuznáva.

Je lepší vinyl alebo cédečko? Čo o kvalite zvuku hovorí matematika

Fanúšikovia na platne nedajú dopustiť, argumentujú vernosťou zvuku.