Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Kameň z Marsu je cennejší ako zlato

Stovky dolárov za gram. Taká je cena kúskov, ktoré môžu prezradiť tajomstvá Marsu.

Úlomky meteoritu stoja zhruba šesťsto dolárov za gram.Úlomky meteoritu stoja zhruba šesťsto dolárov za gram. (Zdroj: SITA/AP)

BRATISLAVA. Vesmír je rozsiahla strelnica. Krúžia ním kométy a asteroidy, väčšie i menšie kúsky, ktoré sa zrážajú navzájom a občas trafia i niektorú z planét slnečnej sústavy. Stalo sa tak aj niekedy pred miliónmi rokov.

Vtedy do Marsu narazil asteroid dostatočné veľký, aby z jeho povrchu vystrelil do okolitého kozmu viaceré úlomky. Jeden z nich dopadol minulé leto na našu planétu a pri dopade sa rozpadol na niekoľko kusov. Tie nám môžu prezradiť čosi z minulosti nášho vesmírneho suseda.

Len piaty raz

Mars je jedno z najdôležitejších miest na kozmický výskum. Vieme, že sa na jeho povrchu nachádza voda, občas možno v kvapalnom skupenstve. Vieme, že kedysi poskytoval podmienky vhodnejšie na život než naša vlastná planéta.

Meteority

Kúsky telies, ktoré prežijú prelet atmosférou a dopadnú na Zem.

V prípade Marsu ide o kamene, ktoré do kozmu zrejme vystrelil náraz iného telesa.

Krúžia okolo neho naše sondy a jeho povrch brázdia pohyblivé roboty. No stále sa nám nepodarilo z tejto planéty priviezť vzorky.

Kozmický biliard to však občas urobí za nás. V júli takto dopadli na Zem kúsky, ktoré vedci a hľadači meteoritov objavili v marockej púšti v decembri. Cenné sú aj preto, že predtým sa nám len štyrikrát v dejinách podarilo sledovať dopad úlomkov z Marsu.

„Z vedeckého hľadiska sa to ani nedá oceniť,“ hovorí pre agentúru AP Chris Herd z Albertskej univerzity. „Navyše sú to naozaj prekrásne kúsky. Ide o zriedkavé typy, navyše úplne čerstvé.“

Vedci? Kúpte

Ak chcú však vedci kúsky z Marsu získať, musia ich odkúpiť od zberačov a priekupníkov. Tí kusy meteoritu predávajú asi desaťnásobne drahšie než zlato.

„Päťsto či šesťsto dolárov za čerstvý gram spadnutý rovno z Marsu? Myslím, že to nie je až tak veľa,“ hovorí pre Space.com priekupník Darryl Pitt.

Za úlomky museli okrem súkromných zberateľov zaplatiť univerzity, múzeá i samotná americká NASA. Vedci pritom upozorňujú, že kúsky by mohli byť dôležité nielen pri skúmaní červenej planéty. Teoreticky by totiž mohli obsahovať stopy po organických zlúčeninách, či - ak vôbec jestvovali - po marsovských mikróboch.

Organické stopy

„Keďže sú tie úlomky také čerstvé, ak v nich nájdete organické zložky, môžete si byť takmer istí, že sú z Marsu,“ vysvetľuje Carl Agee, riaditeľ amerického Inštitútu meteoritiky.

Nie všetci odborníci však s takýmto optimizmom súhlasia. Pol roka je podľa nich príliš dlhý čas a pozemský život počas neho mohol vzorky kontaminovať. Lepšie však dodnes nemáme, keďže niektoré ďalšie kúsky z Marsu sme objavili až po tisícročiach, počas ktorých ležali v púšťach či uväznené v antarktickom ľade.

ico

Tajomné kúsky z inej planéty

Meteority môžu byť kľúčom k objavu mimozemšťanov.

BRATISLAVA. Je to jedna z najznámejších „vesmírnych“ káuz. Hovorí o kameni, ktorý dopadol na Zem úplne rovnako ako aktuálny meteorit a rovnako pochádzal aj z Marsu.

Pri Allan Hills 84001 však nie je dôležitý pôvod. Hádky vyvoláva to, čo kus skaly ukrýva.

Meteorit skúmali vedci viac ako desaťročie. A prišli s kontroverzným vyhlásením: v kameni sa nachádzajú podozrivé štruktúry.

Tieto štruktúry však nevznikli prirodzenou cestou, mali byť pozostatkami po drobných mikróboch. Mimozemšťanoch. Nasledovalo vyhlásenie prezidenta USA Billa Clintona, chaos v médiách a škandál. Väčšina odborníkov bola proti.

Pred dvomi rokmi sa objavili nové výsledky z výskumu kúska červenej planéty. A tie znovu naznačujú, že štruktúry v kameni ukazujú na organický pôvod. A nielen v ňom, ale aj v ďalších meteoritoch.

Naď očakáva, že počas víkendu otestujú aspoň tri milióny ľudí

Najväčšie problémy spôsobovali drive through odberové miesta.

celoplošné testovanie na Covid-19.
Premiér Matovič hovorí o prvých výsledkoch testovania.
Autorská strana Beaty Balogovej

Ako neprísť o Dušičky počas korony

Covid zasahuje aj do nášho vzťahu s mŕtvymi.

Internista v nemeckom meste Chemnitz a člen skupiny Lovci šarlatáni, ktorá sa usiluje vyvracať mýty a bludy v medicíne, Roland Oravský.

Klik: Apple pravdepodobne pracuje na vlastnom vyhľadávači