Koncovky domén môžu byť .čokoľvek

O nové domény majú záujem globálne firmy. U nás podľa organizácie ICANN záujem nie je.

Domény s novou koncovkou môžu byť atraktívne pre svetové metroply.(Zdroj: Ilustračné - SME - Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Vo štvrtok sa definitívne ukončila éra monopolu koncoviek domén. Tie sa zvyčajne viazali iba na štáty, odvetvia či organizácie.

Po novom tak môžu firmy a mestá zabudnúť na tradične zaužívané webové koncovky typu .com, .sk, .eu. Môžu ich nahradiť napríklad svojím obchodným menom, produktom alebo v prípade miest a obcí svojím názvom.

U nás nie je záujem

Medzinárodná organizácia ICANN, ktorá sa zaoberá celosvetovou správou internetových domén, už začala prijímať žiadosti o ich registráciu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ide o takzvané generické domény najvyššej úrovne. Hoci vo svete je o novinku záujem, podľa správcu slovenských domén SK–NIC je situácia u nás trocha odlišná.

„Na Slovensku nepredpokladám veľký záujem o nové gTLD domény, keďže ich cena je dosť vysoká,“ tvrdí šéf SK–NIC Patrik Krauspe.

Záujemca o špecifickú koncovku len za registráciu zaplatí preddavok vo výške päťtisíc dolárov.

Ďalej za pridelenie domény si organizácia ICANN podľa Krauspeho účtuje 180­tisíc dolárov, plus ročný poplatok vo výške 25­tisíc dolárov.

Okrem peňazí si musí záujemca vyčleniť na registráciu nielen pár minút – formulár má podľa denníka The Guardian až 360 strán.

Aby z registrácie boli vylúčení doménoví špekulanti, každú žiadosť bude posudzovať komisia z ICANN individuálne.

Chce tak zamedziť, aby špekulanti finančne vydierali firmy, aby im uvoľnili doménu. Konkrétne spoločnosti, ktoré si nové domény dali zaregistrovať, sa verejnosť oficiálne dozvie až o pár mesiacov.

„Podané žiadosti sa zverejnia až po uzavretí prvého kola podávania žiadostí, teda po 12. apríli,“ povedal Krauspe.

Značky typu .amazon

Najväčší záujem sa očakáva od silných globálnych značiek. „Prvými záujemcami budú nadnárodné spoločnosti, ktoré na internete postavili komunikáciu. Príkladom je Coca-Cola, Starbucks a iné,“ hovorí analytik Triad Advertising Martin Palšovič.

Záujem prejavia aj tradičné značky, ktoré si na digitálnom imidži zakladajú a ich biznis sa sústreďuje na internete, teda Amazon či Ebay. Mnohé z nich si ich zaregistrujú hlavne do budúcna.

Záujem zrejme budú mať aj turisticky príťažlivé mestá ako New York, Los Angeles alebo Paríž. Slovenské mestá o tejto možnosti nevedia, alebo na internetové vymoženosti nemajú peniaze.

„Aj keby sme o tom vedeli, vzhľadom na súčasný finančný stav mesta sú takéto investície bezpredmetné,“ dodal hovorca mesta Žilina Pavol Čorba.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo kupovať first moment na exotické destinácie už teraz?
  2. Pivovarníci rozdeľujú peniaze
  3. Najkrajšie americké národné parky
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  5. Keď Slováci krotia morský vietor
  6. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  7. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  8. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  9. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  10. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  1. Prečo kupovať first moment na exotické destinácie už teraz?
  2. Pivovarníci rozdeľujú peniaze
  3. Najkrajšie americké národné parky
  4. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  5. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  6. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  7. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  8. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  9. Keď Slováci krotia morský vietor
  10. Ochrana pred tropickou horúčavou
  1. Najkrajšie americké národné parky 15 023
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 10 984
  3. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 6 928
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 3 524
  5. Vizuálny smog je problém 2 890
  6. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 867
  7. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 730
  8. Keď Slováci krotia morský vietor 2 686
  9. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 1 262
  10. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 € 1 176

Hlavné správy zo Sme.sk

Okupácia 1968

Minúta po minúte 1968: Mimoriadne vyhlásenie - Okupujú nás, zachovajte pokoj

Okupáciu sledujeme minútu po minúte.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Prečo v 1968 nedovolili, aby sme mali slobodu

Prečo prišli tanky a ako to vyzeralo.

Komentár šéfredaktorky

Tanky obnažili podstatu režimu

Komunistickým lídrom nešlo o ideológiu. Išlo len o moc.

OKUPÁCIA 1968

Okupácia 1968: Cez hranice sme prenášali periny (spomína Tóth)

Za posledné peniaze kúpil žene kožuch a topánky.

Neprehliadnite tiež

Zrniečka ľadu, aj kusy veľké ako dom. Saturn je vďaka prstencom výnimočný

Keď Galileo pozoroval prstence, myslel si, že našiel trojplanétu.

Podcast Klik

Klik: Slovensko.sk chystá mobilnú schránku a prihlasovanie bez čipu

O elektronických službách štátu.

DETSKÁ RUBRIKA

Trasochvost žije na púšti aj v tundre. Hniezdil aj na Chopku

V blízkosti ľudí sa zdržuje rád, často hniezdi vo výklenkoch budov.