BRATISLAVA. Vo štvrtok sa definitívne ukončila éra monopolu koncoviek domén. Tie sa zvyčajne viazali iba na štáty, odvetvia či organizácie.
Po novom tak môžu firmy a mestá zabudnúť na tradične zaužívané webové koncovky typu .com, .sk, .eu. Môžu ich nahradiť napríklad svojím obchodným menom, produktom alebo v prípade miest a obcí svojím názvom.
U nás nie je záujem
Medzinárodná organizácia ICANN, ktorá sa zaoberá celosvetovou správou internetových domén, už začala prijímať žiadosti o ich registráciu.
Ide o takzvané generické domény najvyššej úrovne. Hoci vo svete je o novinku záujem, podľa správcu slovenských domén SK–NIC je situácia u nás trocha odlišná.
„Na Slovensku nepredpokladám veľký záujem o nové gTLD domény, keďže ich cena je dosť vysoká,“ tvrdí šéf SK–NIC Patrik Krauspe.
Záujemca o špecifickú koncovku len za registráciu zaplatí preddavok vo výške päťtisíc dolárov.
Ďalej za pridelenie domény si organizácia ICANN podľa Krauspeho účtuje 180tisíc dolárov, plus ročný poplatok vo výške 25tisíc dolárov.
Okrem peňazí si musí záujemca vyčleniť na registráciu nielen pár minút – formulár má podľa denníka The Guardian až 360 strán.
Aby z registrácie boli vylúčení doménoví špekulanti, každú žiadosť bude posudzovať komisia z ICANN individuálne.
Chce tak zamedziť, aby špekulanti finančne vydierali firmy, aby im uvoľnili doménu. Konkrétne spoločnosti, ktoré si nové domény dali zaregistrovať, sa verejnosť oficiálne dozvie až o pár mesiacov.
„Podané žiadosti sa zverejnia až po uzavretí prvého kola podávania žiadostí, teda po 12. apríli,“ povedal Krauspe.
Značky typu .amazon
Najväčší záujem sa očakáva od silných globálnych značiek. „Prvými záujemcami budú nadnárodné spoločnosti, ktoré na internete postavili komunikáciu. Príkladom je Coca-Cola, Starbucks a iné,“ hovorí analytik Triad Advertising Martin Palšovič.
Záujem prejavia aj tradičné značky, ktoré si na digitálnom imidži zakladajú a ich biznis sa sústreďuje na internete, teda Amazon či Ebay. Mnohé z nich si ich zaregistrujú hlavne do budúcna.
Záujem zrejme budú mať aj turisticky príťažlivé mestá ako New York, Los Angeles alebo Paríž. Slovenské mestá o tejto možnosti nevedia, alebo na internetové vymoženosti nemajú peniaze.
„Aj keby sme o tom vedeli, vzhľadom na súčasný finančný stav mesta sú takéto investície bezpredmetné,“ dodal hovorca mesta Žilina Pavol Čorba.