Prevádzkovatelia mobilných telefónnych sietí vo svete nezohľadňujú kultúrne rozdiely medzi jednotlivými národmi, nevšímajú si ťažkosti ľudí s prispôsobovaním sa novým zariadeniam a nedostatočne sa venujú využitiu mobilov aj na iné než obchodné účely.
Redakcia SME
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Taký je záver výskumu baltimorskej agentúry Context-based research group, ktorá v šiestich krajinách sveta sledovala 180 ľudí pri používaní mobilných prístrojov a zároveň sa ich pýtala na ich názory a skúsenosti .
Podľa štúdie zostáva stále obrovský rozdiel medzi schopnosťami moderných mobilných telefónov a množstvom funkcií, ktoré zákazníci skutočne využívajú, čo vyvoláva u používateľov frustráciu. Príčinou je len malá snaha „mobilných“ spoločností skutočne vysvetliť ľuďom funkcie prístrojov. Podľa výskumníkov by firmy napríklad mohli priamo cez mobily zasielať ich používateľom tipy, ktoré by im pomohli prístroje lepšie zvládnuť.
Reklamy operujúce s termínmi ako „mobilný internet“ zasa vedú ľudí k predstave, že si budú môcť cez mobilný telefón či počítač do dlane prezerať rovnaké webstránky, ako cez osobný počítač. Pritom však ide len o veľmi ochudobnené a špeciálne upravené stránky, ktoré klasický web veľmi nepripomínajú. Mystifikácii z reklám na mobilné zariadenia podliehajú aj ľudia, ktorí ešte takéto prístroje nevlastnia, pričom sa u nich vďaka tomu môže vyvinúť nechuť akýkoľvek podobný prístroj v budúcnosti používať.
Hrubou chybou je podľa štúdie sústredenie vývojárov na obchodné aplikácie, pričom spoločenská funkcia telefónov je odsúvaná na vedľajšiu koľaj. Pritom sú všetky najúspešnejšie aplikácie zamerané práve na kontakt medzi ľuďmi a zábavu, nie na obchody - príkladom môžu byť SMS správy. Tie by mohli byť zároveň kľúčom k väčšiemu prieniku mobilných telefónov do USA, ktorá zatiaľ za Európou a vyspelými ázijskými krajinami zaostáva.
Výskum potvrdil skutočnosť, že najmä mladí ľudia a ženy vnímajú svoje mobilné telefóny ako spoločníkov (napríklad od nich očakávajú, že ich prevedú cudzím mestom), ako nástroj identifikácie s určitou skupinou a takisto ako módny doplnok.