Utorok, 15. jún, 2021 | Meniny má VítKrížovkyKrížovky

Bioetik Sýkora: Preprogramovali ľudské vajíčko

"Vedcom sa doteraz nedarilo prinútiť ľudské vajíčko, aby vzniklo rané embryo," pripomína bioetik a biológ Peter Sýkora.

Prof. RNDr. Peter Sýkora, PhD. (1956) vyštudoval biológiu na Karlovej univerzite v Prahe a temer 20 rokov pôsobil v biomedicínskom výskume. Od roku 1995 sa venuje filozofii a bioetike. V roku 2009 ho prezident Václav Klaus na návrh Masarykovej univerzityProf. RNDr. Peter Sýkora, PhD. (1956) vyštudoval biológiu na Karlovej univerzite v Prahe a temer 20 rokov pôsobil v biomedicínskom výskume. Od roku 1995 sa venuje filozofii a bioetike. V roku 2009 ho prezident Václav Klaus na návrh Masarykovej univerzity (Zdroj: SME - Tomáš Prokopčák)

Čo bolo podľa vás najvýznamnejšou vedeckou udalosťou či objavom roka 2011 na Slovensku?

Netuším, asi som nečítal poriadne vašu rubriku o vede.

Čo bolo podľa vás najvýznamnejším vedeckým objavom vo svete?

V oblasti výskumu ľudských kmeňových buniek, čo je oblasť, ktorej bioetické aspekty skúmam, to z môjho pohľadu bol objav amerických vedcov, že je možné preprogramovať ľudské vajíčko tak, aby sa vyvinulo do štádia raného embrya (blastocysty), z ktorého je možné získať línie pluripotentných kmeňových buniek.

Doteraz sa to vedcom nedarilo. Pluripotentné kmeňové bunky sú schopné diferencovať sa ktoréhokoľvek typu ľudského tkaniva, čo otvára nové možnosti pre regeneračnú medicínu.

Preprogramovanie vedci urobili takým spôsobom, že do ľudského vajíčka (oocytu) preniesli jadro izolované z dospelej bunky pokožky, no na rozdiel od klasickej techniky klonovania (spôsob klonovania ovce Dolly) neodstránili predtým z oocytu jeho pôvodné jadro (Nature 478: 70-75, 2011).

Aký bol rok 2011 podľa slovenských vedcov? Dozviete sa to v našej výročnej ankete.

Myšacie embryá, ktoré vznikli oplodnením spermiami z Medzinárodnej vesmírnej stanice.

Z vysušených spermií sa zrodilo osem myší.

Komentovaný prehľad správ.