Hawking oslavuje 70 rokov, mal sa dožiť iba 23

Lekári mu v mladosti dávali dva roky života. Zmýlili sa, slávny autor teórie o čiernych dierach má v nedeľu 70. narodeniny.

Stephen Hawking je aj autorom či spoluautorom popularizačných kníh ako Stručná história času či Vesmír v orechovej škrupinke.(Zdroj: SITA/AP)

LONDÝN, BRATISLAVA. Je asi najslávnejším žijúcim vedcom. Pomáhal nám chápať vznik vesmíru, aj ako fungujú čudesné čierne diery. Pokúšal sa vytvoriť teóriu, ktorá dokáže vysvetliť všetko, čo nás v kozme obklopuje.

Napriek tomu, že ochorenie mozgu ho pripútalo na vozík, zabránilo mu hýbať svalmi a jeho komunikáciu odkázalo na pomoc dômyselných prístrojov, oslavuje teoretický fyzik a kozmológ Stephen Hawking v nedeľu sedemdesiatku. Napriek tomu, že podľa lekárov mal byť už štyridsaťpäť rokov mŕtvy.

Trochu lenivý, no extrémne ambiciózny dvadsiatnik patril k najtalentovanejším študentom na univerzite v Cambridge. No, keď mal 21 rokov, diagnostikovali mu ochorenie buniek nervovej sústavy, ktoré viedlo k postupnému ochrnutiu svalov. Dávali mu dva-­tri roky života.

Prežil vďaka fyzike

„Rozhodol som sa robiť to, čo som musel,“ spomínal na toto obdobie Hawking. „Teoretická fyzika sa preňho stala dobrým únikom,“ hovorí autorka jeho biografie Kitty Fergusonová pre NPR.

Pred desaťročiami sa kozmológii vedci vysmievali. S čudáckymi hypotézami pripomínala skôr filozofiu ako exaktné skúmanie. Práca Stephena Hawkinga to zmenila. Koncom 60. rokov spolu Rogerom Penroseom pracovali na singularitách, nekonečnom zakrivení v časopriestore.

Ak mal Einstein pravdu, potom sa čosi také muselo objavovať aj v prípade čiernych dier či pri vzniku vesmíru. Neskôr ukázal, že čierne diery nie sú univerzálnou pascou. Môžu vyžarovať takzvané Hawkingovo žiarenie, vďaka čomu sa pomaly vyparujú.

Vesmír ako šiška

Toto sú však relatívne konzervatívne myšlienky. „Tvoja teória vesmíru ako šišky je celkom zaujímavá, Homer. Myslím, že ju ukradnem,“ zahlásil Hawking v jednej časti seriálu Simpsonovci. V ňom sa objavil viackrát, ako aj vo Futurame, Star Treku či v Červenom trpaslíkovi.

Dnes slávny fyzik skôr tvrdí, že vesmír nemusel vzniknúť iba raz. Môže mať viacero dávnych histórií, z ktorých sú niektoré vyberané tak, aby aspoň naoko logicky viedli z minulosti do prítomnosti.

„Je veľmi zábavný, vtipný chlapík,“ povedal denníku Guardian nositeľ Nobelovej ceny americký fyzik Frank Wilczek. „Dokázal ovplyvniť svet a priniesť poznanie za veľmi ťažkej situácie. Je to úžasný ľudský príbeh.“

ico

Kolonizujme vesmír

Ak natrafíme na mimozemšťanov, nemali by sme ich kontaktovať, myslí si Stephen Hawking.

BRATISLAVA. „Je možné, že ľudstvo vyhynie. No nie je to nevyhnutné.“ Tak znie jedna z odpovedí Stephena Hawkinga na otázky, ktoré mu položili poslucháči stanice BBC Radio 4.

Fyzik tvrdí že problémy by mohli prísť aj z kozmu. „Objav inteligentného života inde vo vesmíre bude najväčším objavom v histórii,“ povedal. No myslí si, že kontaktovať takýchto mimozemšťanov by mohla byť chyba. „Ak by sa rozhodli navštíviť nás, mohlo by to dopadnúť, ako keď Európania prišli do Ameriky.“

Hawking je známy tvrdeniami, že vesmír na vznik nepotrebuje boha a že ľudstvo by ho malo kolonizovať. „Myslím si, že v priebehu tisícky rokov sa na Zemi udeje nejaká katastrofa. Je dôležité, aby sme kolonizovali vesmír.“

ico

V čom je geniálny

Nemôže hýbať svalmi, sformulovať jedinú vetu mu trvá minúty. Prečo však je Hawking ako vedec a človek dôležitý?

1. Nádej

Napriek medicínskej prognóze, ktorá mu dávala pár rokov života, žije. A pracuje, aj keď nemôže ovládať svaly na svojom tele a sformulovať jedinú vetu mu aj pomocou špeciálneho zariadenia trvá niekoľko minúť.

2. Čierne diery

Spolu s ďalšími fyzikmi pomáhal pochopiť exotické objekty kozmu. Ukázal tiež, že singularity, nekonečné zakrivené časti priestoročasu, nie sú len matematickou hračkou, ale naozaj môžu jestvovať. A že takýto objekt zrejme bol súčasťou veľkého tresku.

3. Hawkingovo žiarenie

Čierne diery nemusia pohlcovať úplne všetko. Dokážu vyžarovať tepelné žiarenie, ktoré existuje až do okamihu, kým sa energia čiernej diery nevyčerpá. Čierna diera následne zanikne.

4. Vhodný vesmír

Vytvoril kozmologickú teóriu vesmíru, ktorý nevznikol v klasickom zmysle, a preto opisovať jeho aktuálny stav pochopením jeho minulosti je nezmysel. Súčasnosť si akoby vyberala z viacerých histórií tak, aby nejakým spôsobom viedli k podmienkam, ktoré okolo nás panujú.

1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  6. Splnený sen
  7. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  8. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  9. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  10. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  1. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  2. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  3. Vysoká hra o súdne trovy
  4. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  5. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  6. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  7. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Ako na refinancovanie hypotéky
  10. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 12 345
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 12 212
  3. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 4 162
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 893
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 939
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 502
  7. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 863
  8. Splnený sen 1 812
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 586
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 310

O župu, ktorá sa rozprestiera od Moravy po Maďarsko, má záujem len šesť kandidátov

Trnavskému kraju robia dobré meno kúpele, víno, ale aj golfové ihriská.

Svätá vojna v českej politike. Ako Okamura bojuje o voličov

Má japonský pôvod, tak predsa nemôže byť rasista.

ROZHOVOR

Výskumník: Chyba je zapečená priamo v preukazoch

Aktualizácia sa dá použiť, no väčšinou ide o fyzické zariadenia a musia sa vymeniť, hovorí pre SME PETR ŠVENDA, ktorý sa podieľal na odhalení slabiny v ochrane e-občianskych.

Ohovárajú a priatelia sa. Delfíny majú kultúru podobnú tej ľudskej

Naše technológie a obrovské mestá však nikdy nenapodobnia.

Rusko chystá KryptoRubeľ, elektronickú štátnu menu

Za projektom stojí centrálna banka Ruska.

Chcú nájsť Deviatu planétu, zatiaľ majú päť nepriamych dôkazov

Niekoľko zvláštnych vlastností slnečnej sústavy najlepšie vysvetlí neznáma planéta.