Hawking oslavuje 70 rokov, mal sa dožiť iba 23

Lekári mu v mladosti dávali dva roky života. Zmýlili sa, slávny autor teórie o čiernych dierach má v nedeľu 70. narodeniny.

Stephen Hawking je aj autorom či spoluautorom popularizačných kníh ako Stručná história času či Vesmír v orechovej škrupinke.(Zdroj: SITA/AP)

LONDÝN, BRATISLAVA. Je asi najslávnejším žijúcim vedcom. Pomáhal nám chápať vznik vesmíru, aj ako fungujú čudesné čierne diery. Pokúšal sa vytvoriť teóriu, ktorá dokáže vysvetliť všetko, čo nás v kozme obklopuje.

Napriek tomu, že ochorenie mozgu ho pripútalo na vozík, zabránilo mu hýbať svalmi a jeho komunikáciu odkázalo na pomoc dômyselných prístrojov, oslavuje teoretický fyzik a kozmológ Stephen Hawking v nedeľu sedemdesiatku. Napriek tomu, že podľa lekárov mal byť už štyridsaťpäť rokov mŕtvy.

Trochu lenivý, no extrémne ambiciózny dvadsiatnik patril k najtalentovanejším študentom na univerzite v Cambridge. No, keď mal 21 rokov, diagnostikovali mu ochorenie buniek nervovej sústavy, ktoré viedlo k postupnému ochrnutiu svalov. Dávali mu dva-­tri roky života.

Prežil vďaka fyzike

„Rozhodol som sa robiť to, čo som musel,“ spomínal na toto obdobie Hawking. „Teoretická fyzika sa preňho stala dobrým únikom,“ hovorí autorka jeho biografie Kitty Fergusonová pre NPR.

Pred desaťročiami sa kozmológii vedci vysmievali. S čudáckymi hypotézami pripomínala skôr filozofiu ako exaktné skúmanie. Práca Stephena Hawkinga to zmenila. Koncom 60. rokov spolu Rogerom Penroseom pracovali na singularitách, nekonečnom zakrivení v časopriestore.

Ak mal Einstein pravdu, potom sa čosi také muselo objavovať aj v prípade čiernych dier či pri vzniku vesmíru. Neskôr ukázal, že čierne diery nie sú univerzálnou pascou. Môžu vyžarovať takzvané Hawkingovo žiarenie, vďaka čomu sa pomaly vyparujú.

Vesmír ako šiška

Toto sú však relatívne konzervatívne myšlienky. „Tvoja teória vesmíru ako šišky je celkom zaujímavá, Homer. Myslím, že ju ukradnem,“ zahlásil Hawking v jednej časti seriálu Simpsonovci. V ňom sa objavil viackrát, ako aj vo Futurame, Star Treku či v Červenom trpaslíkovi.

Dnes slávny fyzik skôr tvrdí, že vesmír nemusel vzniknúť iba raz. Môže mať viacero dávnych histórií, z ktorých sú niektoré vyberané tak, aby aspoň naoko logicky viedli z minulosti do prítomnosti.

„Je veľmi zábavný, vtipný chlapík,“ povedal denníku Guardian nositeľ Nobelovej ceny americký fyzik Frank Wilczek. „Dokázal ovplyvniť svet a priniesť poznanie za veľmi ťažkej situácie. Je to úžasný ľudský príbeh.“

ico

Kolonizujme vesmír

Ak natrafíme na mimozemšťanov, nemali by sme ich kontaktovať, myslí si Stephen Hawking.

BRATISLAVA. „Je možné, že ľudstvo vyhynie. No nie je to nevyhnutné.“ Tak znie jedna z odpovedí Stephena Hawkinga na otázky, ktoré mu položili poslucháči stanice BBC Radio 4.

Fyzik tvrdí že problémy by mohli prísť aj z kozmu. „Objav inteligentného života inde vo vesmíre bude najväčším objavom v histórii,“ povedal. No myslí si, že kontaktovať takýchto mimozemšťanov by mohla byť chyba. „Ak by sa rozhodli navštíviť nás, mohlo by to dopadnúť, ako keď Európania prišli do Ameriky.“

Hawking je známy tvrdeniami, že vesmír na vznik nepotrebuje boha a že ľudstvo by ho malo kolonizovať. „Myslím si, že v priebehu tisícky rokov sa na Zemi udeje nejaká katastrofa. Je dôležité, aby sme kolonizovali vesmír.“

ico

V čom je geniálny

Nemôže hýbať svalmi, sformulovať jedinú vetu mu trvá minúty. Prečo však je Hawking ako vedec a človek dôležitý?

1. Nádej

Napriek medicínskej prognóze, ktorá mu dávala pár rokov života, žije. A pracuje, aj keď nemôže ovládať svaly na svojom tele a sformulovať jedinú vetu mu aj pomocou špeciálneho zariadenia trvá niekoľko minúť.

2. Čierne diery

Spolu s ďalšími fyzikmi pomáhal pochopiť exotické objekty kozmu. Ukázal tiež, že singularity, nekonečné zakrivené časti priestoročasu, nie sú len matematickou hračkou, ale naozaj môžu jestvovať. A že takýto objekt zrejme bol súčasťou veľkého tresku.

3. Hawkingovo žiarenie

Čierne diery nemusia pohlcovať úplne všetko. Dokážu vyžarovať tepelné žiarenie, ktoré existuje až do okamihu, kým sa energia čiernej diery nevyčerpá. Čierna diera následne zanikne.

4. Vhodný vesmír

Vytvoril kozmologickú teóriu vesmíru, ktorý nevznikol v klasickom zmysle, a preto opisovať jeho aktuálny stav pochopením jeho minulosti je nezmysel. Súčasnosť si akoby vyberala z viacerých histórií tak, aby nejakým spôsobom viedli k podmienkam, ktoré okolo nás panujú.

1. Od septembra opäť po starom
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  8. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  4. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 250
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 177
  10. Leto nekončí! 853

Gašpar prikryl Kočnerovho vyšetrovateľa

Policajný prezident tvrdil, že požiadal prokurátora o správu, aby mohol proti vyšetrovateľovi zakročiť. Prokuratúra takú žiadosť nedostala.

Ficov zásadný prelom. Alebo ani nie

Sme na priesečníku, keď Ficov prospech a prospech krajiny, sa pretínajú.

Opustení a nepripravení. Čo stresuje budúcich prvákov

Nápor z množstva zmien môže u čerstvého školáka vyvolať stres a fóbiu.

Nie je za tým len ideológia. Veda vysvetľuje, čo spraví z ľudí teroristov

Islamský štát prehrá, zhodujú sa vedci. Na otázku, či tým hrozba pominie, hovoria jednoznačné nie.

NASA má plán, ako zachrániť planétu pred výbuchom supersopky

Americký úrad navrhol spôsob, ako by sa dalo zachrániť ľudstvo.

Ako zanikla záhadná kultúra na Veľkonočnom ostrove

Polemika zástancov prudkého ekosociálneho rozvratu a pomalšie účinkujúcich vplyvov míňa podstatu. Pôsobilo oboje.