Piatok, 23. júl, 2021 | Meniny má OľgaKrížovkyKrížovky

Urýchľovač objavil novú časticu

Európsky superstroj narazil na nový bozón. Dosiaľ ho predpovedali len teórie.

Detektor ATLAS.Detektor ATLAS. (Zdroj: CERN)

ŽENEVA, BRATISLAVA. Nie je to Higgsov bozón. Veľký hadrónový urýchľovač (LHC) neďaleko Ženevy však narazil na inú, úplné novú časticu.

Podobne ako v prípade Higgsa sa jedná o člena z rodiny bozónov, tento však nie je elementárnou časticou. Takzvaný cb(3P) bozón je kombináciou kvarku b a jeho antikvarku.

Potvrdenie hypotéz

Objav novej častice ohlásili fyzici z britských univerzít v Birminghame a Lancasteri. Pri analýze sa pozreli na údaje z experimentu ATLAS, ktorý spolu s detektorom CMS slúžia aj na hľadanie Higgsovej častice.

Prečítajte si rozhovor s Tomášom Blažekom, časticovým fyzikom, ktorý pracuje na detektore ATLAS.

V následkoch po zrážkach zväzkov protónov našli vedci stopy po častici, ktorú sa dosiaľ nedarilo pozorovať. Modely a hypotézy však jej existenciu dávnejšie predpovedali.

„Analýza miliárd zrážok v LHC je fascinujúca," hovorí podľa Physorg.com Andy Chisholm z Birminghamskej univerzity. „V dátach môžu byť pochované všelijaké druhy zaujímavých vecí a my sme mali šťastie, že sme sa v správnom čase pozreli na správne miesto."

Pozadie k Higgsovej častici

Existenciu takzvaného cb(3P) bozón teoretici predpovedali už dávnejšie. Až teraz sa ho však podarilo experimentálne potvrdiť.

Jeho jestvovanie pomôže lepšie chápať sily, ktoré držia hmotu pohromade. Obzvlášť silné interakcie, ktoré držia pokope nielen atómové jadrá, ale aj kvarky s antikvarkami.

„Čím lepšie pochopíme silnú interakciu, tým lepšie pochopíme väčšinu z údajov, ktoré sledujeme," povedal pre BBC časticový fyzik Roger Jones. „Tieto veci sú pritom zväčšia pozadím k ešte úchvatnejším veciam, napríklad k Higgsovej častici."

Predseda NR SR Boris Kollár a minister zdravotníctva SR Vladimír Lengvarský.

Čo je to falošná menšinovosť a prečo ju politici ľúbia.

Sme rodina hlasuje proti Lengvárského plánu na zvýhodnenie očkovaných

Ak Lengvarského zákon neprejde, očkovaným sa lockdown nevyhne.

Dvaja samci šimpanza kontrolujú svoje teritórium v parku Loango, kde vedci pozorovali smrteľné stretnutie tohto druhu s gorilami.

Potýčku prezradilo škriekanie a dunenie.

Nové vedecké objavy ako podcast.

Marsotrasenia prezrádzajú štruktúru vnútra červenej planéty. Odrazené vlny (červené) z otrasov odhalili kôru (najtenšia horná vrstva), plášť (sivá až oranžová farba vnútri) aj jadro (bledá farba v strede) planéty. Červená bodka naznačuje miesto otrasu, biela ukazuje sondu InSight.

Insight je na Marse od novembra 2018.

Rover Perseverance.

Proces zbierania hornín potrvá približne 11 dní.