BRATISLAVA. Knihy, oblečenie či kozmetika. Darčeky, ktoré si našla väčšina ľudí minulé Vianoce pod stromčekom.
Tento rok môžu farebné škatule čiastočne nahradiť zľavové kupóny na rekreačné pobyty, rôzne vzdelávacie kurzy či šperky.
Zľavové portály tento rok zaznamenali obrovský boom a ich popularita stále rastie. Očakávajú preto, že pred Vianocami sa ich tržby znásobia.
„Trh má rastúcu tendenciu, vďaka čomu rastú aj naše medzimesačné obraty,“ povedal Tomáš Sroka z portálu zlavomat.sk.
Posledné silné Vianoce
Jednotkou na trhu je server zlavadna.sk, ktorý tento rok očakáva až 30percentný nárast tržieb.
Zľavové weby
Koľko kupónov predali najväčšie portály v októbri:
ZlavaDna.sk 52 800
Zlavomat.sk 25 623
Slevoteka.sk 20 416
Shopcity.sk 12 861
PrimaZlavy.sk 10 579
Zamenej.sk 6 914
Tržby portálov (v eurách):
jún 2 169 915,96
júl 2 030 384,23
august 1 932 404,64
september 2 079 224,26
október 1 970 205,74
Zdroj: Kamnazlavy.sk
„Bude to zrejme posledné obdobie pred konsolidáciou trhu. Január a ďalšie mesiace vyradia časť neprosperujúcich portálov,“ povedal Zdenko Hoschek z portálu.
Na hrane ziskovosti funguje server zlavenky.sk. „Sme menší portál. Máme problémy, pretože obchodníci sa už naučili sami predať zľavy, a nemusia tak platiť tretej osobe, teda nám, provízie,“ prezradil Robert Sadiv z portálu s tým, že provízie sa pohybujú okolo 20 percent z tržieb.
Z nich musí zaplatiť výdavky na webovú doménu, sídlo firmy a zamestnancov.
Portál musí rátať aj s nákladmi, ktoré súvisia s počtom predaných kupónov. Za každú prijatú platbu kartou musí zaplatiť banke asi 2,5 percenta z objemu platby, teda asi 13 až 15 centov.
„Pre nás je nevýhodné predávať hlavne lacné veci za zopár eur. Banka z nich profituje najviac,“ tvrdí Sadiv.
Napríklad pri tovare, ktorý stojí jedno euro, zľavový web cez províziu zarobí 20 centov. Z nich musí ešte banke zaplatiť za prijaté peniaze od zákazníka poplatok 15 centov.
Pokiaľ však portál nedokáže zľavu predať, hrozí mu, že nič nezarobí a inzerent, teda reštaurácia, hotel alebo obchodník, portálu nič neplatia.
Hlavne osloviť masy
Zľavové weby sú preto nútené osloviť masovo čo najviac potenciálnych zákazníkov.
Využívajú vo veľkom sociálne siete, ako Facebook či Twitter, rozdávajú letáky na uliciach, alebo si platia PR agentúry. To všetko im pomáha prezentovať výhodné nákupy.
Firmám sa zľavové portály okrem iného postarajú o reklamu zadarmo. „Ide o najlacnejší spôsob prezentovania sa, ktorý firmu prakticky nič nestojí,“ povedal Igor Strmiska zo serveru cenynadne.sk.
Môže poslúžiť napríklad reštaurácii na prilákanie nových zákazníkov a priniesť jej vyššie tržby.
Odporcovia namietajú, že kupóny môžu odstrašiť stálych zákazníkov, ktorí budú znechutení, že „nátresk“ spôsobil pokles kvality a rýchlosti podávaného jedla.
Podľa údajov zo serveru zlavovyweb.sk na Slovensku pravidelne nakupuje cez zľavové portály 60tisíc ľudí, ktorí cez ne zaplatili v októbri dva milióny eur.
Obľube sa tešia aj zľavové agregáty ako zlavy.sme.sk či zlava.sk, ktoré propagujú zľavy všetkých webov.
Záujem o Groupon upadá
Najstaršiemu zľavovému portálu analytici neveštia svetlú budúcnosť. Jeho akcie sa prepadávajú.
CHICAGO. Prvou ponukou bola v novembri 2008 zľava na pizzu jednej z chicagských reštaurácií. O dva roky neskôr sa stala americká firma Groupon gigantom a praotcom všetkých zľavových portálov.
Dnes má 35 miliónov registrovaných užívateľov a cez hromadné skupovanie desiatok podobných firiem obsadil globálny trh a zamestnáva 10tisíc ľudí.
Denník The Wall Street Journal v decembri minulého roka písal, že je prototypom firmy, ktorá dokáže zarobiť miliardu eur rýchlejšie ako ktorákoľvek iná firma.
Dnes však silnejú hlasy, že „miláčik internetu“ má svoje dni spočítané a biznis určite krachne. Prvým prechmatom boli finančné výsledky za prvý štvrťrok tohto roku.
Hoci firma oficiálne vykázala zisk 80 miliónov, Groupon však v učtovníctve zatajil výdavky na reklamu či skupovanie firiem. V skutočnosti tak utŕžil stratu 150 miliónov eur.
Napriek tomu sa šéfovi firmy Andrewovi Masonovi podarilo investorov presvedčiť a vstup firmy na burzu začiatkom novembra zaznamenal obrovský úspech. Firma dokázala predať 35 miliónov akcií, každú po 20 dolárov.
Stala sa tak druhou najúspešnejšou technologickou spoločnosťou po Googli. Po odštartovaní obchodovania akcie vyleteli o 40 percent nahor. Na burzu mu pritom stačilo uvoľniť iba päť percent všetkých akcií, na ktorých zarobil 700 miliónov eur.
Stačili len tri týždne a záujem o akcie ochladol. Ich cena sa prepadla z 27 až na 15 eur.
Jan Sedlák z portálu živě.cz tvrdí, že investori sa obávajú jeho konkurencie a výdavkov na drahú reklamu. Niektoré firmy sa tiež sťažovali, že zľavový portál sa na ich tržbách vôbec neprejavil.
Investorov navyše odrádza strach z prasknutia ďalšej „dot–com“ bubliny technologických firiem ako v roku 2000. V utorok sa cena akcií pohybovala okolo 21 dolárov.