SME

E-­shop vybral peniaze a zmĺkol

Zákazníci obchodu Biga.sk sa nevedia domôcť peňazí za nedodaný tovar.

V sídle firmy Biga.sk nebol v piatok nikto.V sídle firmy Biga.sk nebol v piatok nikto. (Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Obchod si pýtal platby vopred. V piatok zmizol aj z internetu.

BRATISLAVA. Ešte nedávno sa portál Biga.sk v reklame chválil, že je najväčším internetovým obchodom na Slovensku. Jeho sídlo už bolo v piatok prázdne.

Na dverách ani zmienka o tom, kde si majú zákazníci vybaviť svoje zákazky. Žiadny oznam o tom, že by sa obchod presťahoval.

„Počul som, že skrachovali,“ hovorí predavač z vedľajšej prevádzky.

Obchod Biga.sk ešte v piatok cez deň prijímal cez internet objednávky. Za platbu vopred sľuboval zľavu dve eurá. Až po záujme SME stránka prestala podvečer fungovať.

Neprístupný

info
Ako sa brániť
  • zákazník má právo odstúpiť od zmluvy, teda nákupu, do siedmich dní bez udania dôvodu;
  • treba poznať základné informácie o obchode, len e-­mail nestačí, dôležitý je aj telefón;
  • chýbajúci údaj môže naznačovať nekorektné konanie obchodníka;
  • Slovenská obchodná inšpekcia neodporúča platiť vopred, ale až pri dodaní tovaru;
  • vlani dostala inšpekcia 431 podnetov na e­shopy, z nich 53 opodstatnených;
  • do septembra tohto roku má 240 podaní, z toho 48 opodstatnených.

Zdroj: Slovenská obchodná inšpekcia

Obchod patrí spoločnosti 2 commerce. Jej konateľ Dušan Schiffel nedvíhal mobil. Pevná linka bola nedostupná. Ani sídlo 2 commerce sa nedá vypátrať.

„Okrem môjho veľmi smutného prípadu, keď ma okradli o 660 eur, som na internete objavil ďalších x podvedených,“ sťažuje sa zákazník obchodu. Jeho meno je v redakcii, nechcel ho zverejniť.

Ešte koncom novembra si tovar objednal a zaplatil. Po krátkom čase mu prišiel e-mail so správou, že tovar je nedostupný. Obchod Biga.sk sľúbil, že vyplatené peniaze pošle späť na účet. Dosiaľ sa tak nestalo.

Firma komunikuje len cez e-mail, telefón je odpojený.

Zákazník priznáva, že platbou vopred urobil chybu. Obchodu dôveroval, keďže v minulosti už cezeň nakupoval.

Prípad pre políciu

Podobné podozrenia z podvodu oznamujú aj ďalší zákazníci, zvažujú, že na firmu 2 commerce podajú trestné oznámenie.

„Ak v lehote nedostanem peniaze späť, tak trestné oznámenie podám určite,“ hovorí ďalší zo zákazníkov bez tovaru aj peňazí.

Denník SME vie o šiestich zákazníkoch, ktorí firme zaplatili spolu vyše tisíc eur. Ide o objednávky z konca novembra a začiatku decembra.

Inšpekcia ich už riešila

Slovenská obchodná inšpekcia už dostala päť podnetov na Biga.sk, potvrdila hovorkyňa Danuša Krkošová.

„Pokiaľ budú zistené nedostatky a dokáže sa porušenie právnych predpisov, inšpekcia vyvodí sankciu podľa zákona o ochrane spotrebiteľa,“ dodala Krkošová. Maximálna možná pokuta je zhruba 66-tisíc eur. Jej výška bude závisieť od závažnosti zistení, rozsahu a následkov obchodov.

Inšpekcia riešila podnety na Biga.sk už v minulosti. Pri oprávnených sťažnostiach musela firma peniaze vrátiť.

Pôvodne mala Biga.sk aj certifikát „Bezpečný nákup“, ktorý internetovým obchodom dáva Slovenská asociácia pre elektronický obchod. Tento rok im však certifikát nepredĺžili.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu