Obchod si pýtal platby vopred. V piatok zmizol aj z internetu.
BRATISLAVA. Ešte nedávno sa portál Biga.sk v reklame chválil, že je najväčším internetovým obchodom na Slovensku. Jeho sídlo už bolo v piatok prázdne.
Na dverách ani zmienka o tom, kde si majú zákazníci vybaviť svoje zákazky. Žiadny oznam o tom, že by sa obchod presťahoval.
„Počul som, že skrachovali,“ hovorí predavač z vedľajšej prevádzky.
Obchod Biga.sk ešte v piatok cez deň prijímal cez internet objednávky. Za platbu vopred sľuboval zľavu dve eurá. Až po záujme SME stránka prestala podvečer fungovať.
Neprístupný
Ako sa brániť
- zákazník má právo odstúpiť od zmluvy, teda nákupu, do siedmich dní bez udania dôvodu;
- treba poznať základné informácie o obchode, len e-mail nestačí, dôležitý je aj telefón;
- chýbajúci údaj môže naznačovať nekorektné konanie obchodníka;
- Slovenská obchodná inšpekcia neodporúča platiť vopred, ale až pri dodaní tovaru;
- vlani dostala inšpekcia 431 podnetov na eshopy, z nich 53 opodstatnených;
- do septembra tohto roku má 240 podaní, z toho 48 opodstatnených.
Zdroj: Slovenská obchodná inšpekcia
Obchod patrí spoločnosti 2 commerce. Jej konateľ Dušan Schiffel nedvíhal mobil. Pevná linka bola nedostupná. Ani sídlo 2 commerce sa nedá vypátrať.
„Okrem môjho veľmi smutného prípadu, keď ma okradli o 660 eur, som na internete objavil ďalších x podvedených,“ sťažuje sa zákazník obchodu. Jeho meno je v redakcii, nechcel ho zverejniť.
Ešte koncom novembra si tovar objednal a zaplatil. Po krátkom čase mu prišiel e-mail so správou, že tovar je nedostupný. Obchod Biga.sk sľúbil, že vyplatené peniaze pošle späť na účet. Dosiaľ sa tak nestalo.
Firma komunikuje len cez e-mail, telefón je odpojený.
Zákazník priznáva, že platbou vopred urobil chybu. Obchodu dôveroval, keďže v minulosti už cezeň nakupoval.
Prípad pre políciu
Podobné podozrenia z podvodu oznamujú aj ďalší zákazníci, zvažujú, že na firmu 2 commerce podajú trestné oznámenie.
„Ak v lehote nedostanem peniaze späť, tak trestné oznámenie podám určite,“ hovorí ďalší zo zákazníkov bez tovaru aj peňazí.
Denník SME vie o šiestich zákazníkoch, ktorí firme zaplatili spolu vyše tisíc eur. Ide o objednávky z konca novembra a začiatku decembra.
Inšpekcia ich už riešila
Slovenská obchodná inšpekcia už dostala päť podnetov na Biga.sk, potvrdila hovorkyňa Danuša Krkošová.
„Pokiaľ budú zistené nedostatky a dokáže sa porušenie právnych predpisov, inšpekcia vyvodí sankciu podľa zákona o ochrane spotrebiteľa,“ dodala Krkošová. Maximálna možná pokuta je zhruba 66-tisíc eur. Jej výška bude závisieť od závažnosti zistení, rozsahu a následkov obchodov.
Inšpekcia riešila podnety na Biga.sk už v minulosti. Pri oprávnených sťažnostiach musela firma peniaze vrátiť.
Pôvodne mala Biga.sk aj certifikát „Bezpečný nákup“, ktorý internetovým obchodom dáva Slovenská asociácia pre elektronický obchod. Tento rok im však certifikát nepredĺžili.