Agentúrnu správu sme o 20:18 nahradili autorským článkom.
BRATISLAVA. Operátori sú pripravení žalovať štát za spôsob, akým im predĺžil licencie na prevádzku GSM sietí. Telekom za ich predĺženie o desať rokov zaplatil 47,8 milióna eur, Orange uhradil 40,7 milióna eur.
„Využijeme všetky príslušné právne kroky na preskúmanie rozhodnutí Telekomunikačného úradu,“ potvrdil hovorca Telekomu Andrej Gargulák.
Podobne uvažujú podľa informácií SME aj manažéri Orangeu, ktorí to však oficiálne nechcú komentovať.
Prokurátor aj arbitráž
Spôsob predlžovania licencií môžu operátori najprv spochybniť pred prokurátorom. Ten môže proti rozhodnutiam podať protest. Keď mu úradníci nevyhovejú, prípad by mal posunúť súdu.
Kde sú chyby
- Telekomunikačný úrad si metódu výpočtu licenčného poplatku zvolil svojvoľne a jej výber neodôvodnil,
- pri výpočte vychádzal z nesprávnych údajov o hospodárení Orangeu a Telekomu,
- nesprávne sú aj údaje o počtoch zákazníkov firiem.
Viac o chybách úradu pri predlžovaní licencií >>
Nezávisle od podnetu prokuratúre môžu operátori podať žalobu, hovorí advokát z kancelárie e/n/w/c Radovan Pala.
Poslednou možnosťou je medzinárodná arbitráž. „Tá by však mala prísť na rad až potom, čo vyčerpajú všetky vnútroštátne možnosti na obranu,“ vysvetlil Pala.
V arbitráži by museli nemeckí a francúzski akcionári Telekomu a Orangeu dokázať, že rozhodnutia úradu boli „svojvoľné alebo diskriminačné“ a znehodnotili ich investície na Slovensku.
Orange považuje spôsob predlžovania licencií za diskriminačný. Argumentuje firmou Telefónica O2, ktorá v roku 2006 zaplatila za rovnaké licencie päť miliónov eur.
Dôsledky môžu byť rôzne
„Ak budú operátori úspešní na súde, časť rozhodnutia týkajúca sa poplatku bude zrušená a úrad ho bude musieť stanoviť opäť,“ vraví partner advokátskej kancelárie Allen&Overy Martin Magál. Telekomunikačný úrad by musel počítať poplatok inou metódou, ktorá by bola podľa súdu zákonná.
Magálova kancelária zastupovala Telefónicu, keď v roku 2006 prokurátor protestoval proti tomu, aby získala licencie za päť miliónov eur.
Najhoršie dôsledky by mala pre Slovensko prehra v arbitráži. Po nej by totiž operátorom musel štát platiť aj náhradu vzniknutej škody.
Bulharská konštanta
Rozhodnutie teleúradu o predĺžení licencií obsahuje viaceré chybné údaje. Úradníci vôbec neodôvodnili metódu výpočtu poplatku.
Dokumenty
- Rozhodnutie pre Orange SK (PDF, cca 2,5 mb)
- Rozhodnutie pre Slovak Telekom (PDF, cca 2,5 mb)
Úrad sa obhajuje, že žiadna norma mu metodiku neurčuje. Bývalý šéf úradu Branislav Máčaj nazval metódu „bulharskou konštantou“.
Takmer polovica údajov, ktoré sa týkajú výnosov a počtu zákazníkov, nesedí s výročnými správami operátorov, kde operátori uvádzajú auditované výsledky. Orange a Telekom by tak podľa rozhodnutí úradu mali do roku 2021 stratiť asi 2,3 milióna zákazníkov.
Medzi chybnými údajmi je počet zákazníkov Telekomu, úradníci mu ubrali 300-tisíc klientov. Orange zas v roku 2007 podľa úradu vybral o 1,4 miliardy korún menej, ako to uvádza výročná správa.