AKTUALIZOVANÉ V PONDELOK O 20:18

Telekom bude žalovať štát pre licencie, úrad spravil niekoľko chýb

Telekom je pripravený žalovať štát za pochybné predlžovanie GSM licencií. Orange podobný krok zatiaľ nechce potvrdiť.

Nemeckí akcionári slovenského Telekomu sú pripravení sporiť sa so štátom pre GSM licencie.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR/AP)

Agentúrnu správu sme o 20:18 nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Operátori sú pripravení žalovať štát za spôsob, akým im predĺžil licencie na prevádzku GSM sietí. Telekom za ich predĺženie o desať rokov zaplatil 47,8 milióna eur, Orange uhradil 40,7 milióna eur.

„Využijeme všetky príslušné právne kroky na preskúmanie rozhodnutí Telekomunikačného úradu,“ potvrdil hovorca Telekomu Andrej Gargulák.

Podobne uvažujú podľa informácií SME aj manažéri Orangeu, ktorí to však oficiálne nechcú komentovať.

Prokurátor aj arbitráž

Spôsob predlžovania licencií môžu operátori najprv spochybniť pred prokurátorom. Ten môže proti rozhodnutiam podať protest. Keď mu úradníci nevyhovejú, prípad by mal posunúť súdu.

info
Kde sú chyby
  • Telekomunikačný úrad si metódu výpočtu licenčného poplatku zvolil svojvoľne a jej výber neodôvodnil,
  • pri výpočte vychádzal z nesprávnych údajov o hospodárení Orangeu a Telekomu,
  • nesprávne sú aj údaje o počtoch zákazníkov firiem.

Nezávisle od podnetu prokuratúre môžu operátori podať žalobu, hovorí advokát z kancelárie e/n/w/c Radovan Pala.

Poslednou možnosťou je medzinárodná arbitráž. „Tá by však mala prísť na rad až potom, čo vyčerpajú všetky vnútroštátne možnosti na obranu,“ vysvetlil Pala.

V arbitráži by museli nemeckí a francúzski akcionári Telekomu a Orangeu dokázať, že rozhodnutia úradu boli „svojvoľné alebo diskriminačné“ a znehodnotili ich investície na Slovensku.

Orange považuje spôsob predlžovania licencií za diskriminačný. Argumentuje firmou Telefónica O2, ktorá v roku 2006 zaplatila za rovnaké licencie päť miliónov eur.

Dôsledky môžu byť rôzne

„Ak budú operátori úspešní na súde, časť rozhodnutia týkajúca sa poplatku bude zrušená a úrad ho bude musieť stanoviť opäť,“ vraví partner advokátskej kancelárie Allen&Overy Martin Magál. Telekomunikačný úrad by musel počítať poplatok inou metódou, ktorá by bola podľa súdu zákonná.

Magálova kancelária zastupovala Telefónicu, keď v roku 2006 prokurátor protestoval proti tomu, aby získala licencie za päť miliónov eur.

Najhoršie dôsledky by mala pre Slovensko prehra v arbitráži. Po nej by totiž operátorom musel štát platiť aj náhradu vzniknutej škody.

Bulharská konštanta

Rozhodnutie teleúradu o predĺžení licencií obsahuje viaceré chybné údaje. Úradníci vôbec neodôvodnili metódu výpočtu poplatku.

Úrad sa obhajuje, že žiadna norma mu metodiku neurčuje. Bývalý šéf úradu Branislav Máčaj nazval metódu „bulharskou konštantou“.

Takmer polovica údajov, ktoré sa týkajú výnosov a počtu zákazníkov, nesedí s výročnými správami operátorov, kde operátori uvádzajú auditované výsledky. Orange a Telekom by tak podľa rozhodnutí úradu mali do roku 2021 stratiť asi 2,3 milióna zákazníkov.

Medzi chybnými údajmi je počet zákazníkov Telekomu, úradníci mu ubrali 300-tisíc klientov. Orange zas v roku 2007 podľa úradu vybral o 1,4 miliardy korún menej, ako to uvádza výročná správa.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako financovať obnovu bytového domu v 2017
  2. Zvažujete nové auto? Namiesto platenia celej sumy skúste paušál
  3. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  4. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  5. Cestou - necestou
  6. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  7. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  8. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  9. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  10. Zábavný aj sebavedomý
  1. Zvažujete nové auto? Namiesto platenia celej sumy skúste paušál
  2. Ako financovať obnovu bytového domu v 2017
  3. Dom od ES - bolo to fajn
  4. Zdravé zuby rovná sa zdravý kôň
  5. Majsterka Európy v silovom trojboji zo SvF STU
  6. Obnova kaštieľa v Malinove
  7. Vklad na kataster vybavíte od marca elektronicky
  8. Nulový úrok pre klientov, ktorí si do mBank prenesú kreditku
  9. Ako inovovať vo vašej firme? Poradí vám odborný seminár
  10. Nové bývanie bez murovania
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 13 311
  2. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň 11 380
  3. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 10 453
  4. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 3 526
  5. Za štadiónom Lokomotívy rastie zaujímavý projekt 3 280
  6. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 246
  7. Zábavný aj sebavedomý 2 719
  8. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku 2 499
  9. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 2 054
  10. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre 1 993

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ako naozaj vyzerajú miesta späté s únosom Kováča ml.

Kde sú, čo sa tam stalo a ako sa odlišujú od filmového spracovania?

SVET

Držiteľka Pulizterovej ceny: Jeden článok môže zmeniť svet

Novinárka pomohla vyslobodiť viac ako dvetisíc otrokov thajského krevetového priemyslu.

SVET

Ryby, ktoré ste si kúpili, možno ulovili otroci

Komplikovaná sieť maskuje súvislosť medzi rybami a ľuďmi, ktorí ich chytajú.

KOMENTÁRE

Príbeh pokrivených amnestií už nebude mať ďalších hrdinov

Okrem tých, čo sa zachovali hrdinsky v najtemnejších časoch.

Neprehliadnite tiež

Samsung ukázal novinku Galaxy S8, chce byť opäť jednotka

Spoločnosť dúfa, že po debakli Note 7 opäť získa imidž výrobcu spoľahlivých mobilov.

Nový výskum otvára cestu k veľkovýrobe umelej krvi

Biotechnológia nesmrteľných kmeňových buniek by mohla zachrániť život pacientom so zriedkavým typom krvi.

SME Naživo: Ako môže IT zlepšiť spoločnosť?

Ako môžu dáta z komerčných firiem zlepšiť fungovanie služieb z verejného sektora? Pozrite si debatu v rámci podujatia Night of Chances so šéfmi IT firiem.

V USA bude môcť poskytovateľ internetu predať históriu návštev zákazníka

Vedieť aké sú návyky zákazníkov je kľúčové pre ich pochopenie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop